Evaluation of the Appropriateness of Development and Implementation of the Program of Physical Recreation Activity for Hearing Impaired Students: Expert Analysis
Keywords:
physical recreation, health-enhancing and recreational activity, students with hearing impairments, program, leisure activities, higher education institutionAbstract
The article substantiates and summarizes the results of the expert evaluation of organization, carrying out and implementation of physical recreation sessions into leisure activities of student youth with hearing impairments that is aimed at social integration, increase in motor activity level, improvement of indicators of physical, psycho-emotional state, and increase of motivation among students to systematic health-enhancing and recreational activity in the environment of a higher education institution. The analysis of the results of the expert evaluation of organization and implementation of the program of physical recreation for students with hearing impairment is presented. Also the paper examines the current state, main tasks of health-enhancing and recreational physical activity, forms and types of physical activity which will be corrective, interesting and convenient for the given contingent, as well as the methods of control of such activity in the conditions of a higher educational institution. The reasons that hinder efficient organization of such activity are determined.
References
2. Андрєєва О. В. Розробка та впровадження технології проектування активної рекреаційної діяльності різних груп населення / О. В. Андрєєва // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2015. – № 1. – С. 7–10.
3. Байкина Н. Г. Коррекционные основы физического воспитания глухих школьников : автореф. дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.03 «Коррекционная педагогика» / Н. Г. Байкина. – Москва, 1992. – 29 с.
4. Горовой В. А. Организационно-методические основы физической рекреации студентов : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры» / В. А. Горовой. – Минск, 2013. – 28 с.
5. Евсеев С. П. Теория и организация адаптивной физической культуры : учеб. пособие / С. П. Евсеев. – Москва : Сов. спорт, 2002.
6. Зайцев В. П. Физическая рекреация в структуре активного отдыха студентов / В. П. Зайцев, С. С. Ермаков, К. Прусик // Физическое воспитание студентов. – 2011. – № 1. – С. 68–77.
7. Когут І. О. Соціально-гуманістичні засади розвитку адаптивної фізичної культури в Україні / І. О. Когут. –Львів : СПОЛОМ, 2015. –284 с.
8. Круцевич Т. Рекреативні заняття як чинник формування дозвільної культури / Тетяна Круцевич, Олена Андрєєва, Олександра Благій // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2008. – № 01. – С. 3–7.
9. Москаленко Н. В. Загальні основи адаптивного фізичного виховання : кол. моногр. / Н. В. Москаленко, О. А. Ковтун, О. А. Альфьоров, О. І. Кравченко, Я. В. Малойван. – Дніпропетровськ : «Інновація», 2014. – 132 с.
10. Haines, Danell J. The College Recreational Sports Learning Environment / Haines, Danell J.; Fortman, Tyler // Recreational Sports Journal. – Apr 2008. – Vol. 32. – Issue 1. – Р. 52–61.
11. Kindal A. Pursuing Leisure During Leisure – Time Physical Activity / А. Kindal, T. Stephanie //Journal of Physical Activity & Health. – Issue 5. – P. 685–694. – September, 2010.
12. Rodney P. Applying Psychological Theories to Promote Long-Term Maintenance of Health Behaviors / Rodney P. Joseph, Casey L. Daniel, H. Thind. – October, 27, 2014.