Соціально-психологічні складники в структурі іміджу тренера з футболу під час роботи з командами різного рівня
Ключові слова:
імідж тренера, психологічна структура іміджу, особистісні детермінанти іміджуАнотація
Актуальність. Імідж певною мірою визначає ефективність тренера. Ряд авторів підкреслюють важливість проблеми формування ефективного іміджу (образу) тренера, тобто дієвого, який реально сприяє підвищенню результативності змагальної діяльності спортсменів. На сьогодні проблема іміджу спортивного тренера залишається не достатньо вивченою. Мета статті – виявити індивідуально – психологічні характеристики, що формують імідж успішного тренера з футболу. Результати. За результатами власних емпіричних досліджень із застосуванням програмного забезпечення SPSS, побудовано модель функціонального іміджу тренера з футболу, яка включає індивідуально-психологічні якості та характеристики, що забезпечують ефективність тренерської діяльності; характеристики, що відображають особливості поведінки та взаємодії; характеристики, що відображають узагальнене поняття про статус та професійну освіту; характеристики, що відображають сприйняття зовнішності тренера; спеціальні знання та вміння тренера. Не виявлено кореляційного зв’язку між віком, стажем спортсменів та оцінкою важливості складових частин показників іміджу тренера, яку надали респонденти, що може свідчити про його універсальність. Висновки. Визначені вагомі фактори та індивідуально-психологічні характеристики формування позитивного професійного іміджу тренера у футболі, які можуть бути застосовані в процесі формування й корекції професійного іміджу на різних етапах професійного становлення.
Посилання
2. Малиновський А. І. Соціально психологічні складові іміджу спортивного тренера як суб’єкта спортивної діяльності / А. І. Малиновський, Т. В. Петровська // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. – Серія : Нуково-педагогічні проблеми фізичної культури. – № 4 (74). – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. – С. 74–77.
3. Малиновський А. І. Особистісні детермінанти іміджу успішного тренера з футболу / А. І. Малиновський, Т. В. Петровська // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. – Серія : Фізична культура і спорт. – Вип. 23. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. – С. 132–138.
4. Петровская Т. В. Индивидуально-психологические составляющие функционального имиджа тренера по футболу / Т. В. Петровская, А. И. Малиновский // Наука в олимпийском спорте. – № 2. – 2017. – С. 39–44.
5. Позднышев Е. В. Имидж спортсмена: паблик рилейшнз в спорте. Научно-методическое издание / Е. В. Позднышев. – Киев : ЧПП, 2003. – 106 с.
6. Позднышев Е. В. Имидж футболиста и пути его создания : науч.-метод. изд. / Е. В. Позднышев, В. И. Воронова. – Киев : ФФУ, 2003 – 211 с.
7. Tajfel H. Differentsatson socsal groups:Student thesocial psihoiogy ofinter group relations / H. Tajfel. – L., 1978. – Academic Press. p. XV.
8. Body Image In Sport – An Update From Sports Coach UK [Elektronik resourse]. – Mode of access : http://www.sportscoachuk.org/node/252413 – назва з екрану.