Спеціальні вміння в структурі іміджу тренера з футболу під час роботи з командами різного рівня
Ключові слова:
імідж тренера, психологічна структура іміджу, особистісні детермінанти іміджуАнотація
Імідж певною мірою визначає ефективність тренера. Науковці підкреслюють важливість проблеми формування ефективного іміджу (образу) тренера, тобто дієвого, який реально сприяє підвищенню результативності змагальної діяльності спортсменів. На сьогодні проблема іміджу спортивного тренера залишається недостатньо вивченою. Мета статті – визначення особливостей структури професійного іміджу тренера з футболу в командах різного рівня. Результати. За результатами власних емпіричних досліджень із застосуванням програмного забезпечення SPSS побудована модель функціонального іміджу тренера з футболу, яка включає індивідуально-психологічні якості й характеристики, що забезпечують ефективність тренерської діяльності; характеристики, які відображають особливості поведінки та взаємодії; характеристики, що відображають узагальнене поняття про статус і професійну освіту; характеристики, які відображають сприйняття зовнішності тренера; спеціальні знання та вміння тренера. Є такі характеристики іміджу, що відображають спеціальні знання й уміння тренера та мають високу значущість для спортсменів усіх команд: доступні донесення інформації спортсменам, поставлена мова, знання методики навчання й тренування, допомога в становленні особистості спортсмена, педагогічна майстерність, любить дітей, працює з молоддю. Висновки. Визначено важливі фактори та індивідуально-психологічні характеристики формування позитивного професійного іміджу тренера у футболі, які можуть бути застосовані в процесі формування й корекції професійного іміджу на різних етапах професійного становлення.
Посилання
2. Малиновський А. І. Соціально психологічні складові іміджу спортивного тренера як суб’єкта спортивної діяльності / А. І. Малиновський, Т. В. Петровська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури». – № 4 (74). – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. – С. 74–77.
3. Петровська Т. В. Формування педагогічної майстерності спортивного педагога на етапах професійного становлення / Т. В. Петровська // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. – Серія «Фізична культура і спорт». – Вип. 21. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. – С. 25–30.
4. Петровская Т. В. Индивидуально-психологические составляющие функционального имиджа тренера по футболу / Т. В. Петровская, А. И. Малиновский // Наука в олимпийском спорте. – № 2. – 2017. – С. 39–44.
5. Позднышев Е. В. Имидж спортсмена: паблик рилейшнз в спорте : науч.-метод. изд. / Е. В. Позднышев. – Киев : ЧПП, 2003. – 106 с.
6. Позднышев Е. В. Имидж футболиста и пути его создания : науч.-метод. изд. / Е. В. Позднышев, В. И. Воронова. – Киев : ФФУ, 2003. – 211 с.
7. Tajfel H. Differentsatson socsal groups:Student thesocial psihoiogy ofinter group relations / H. Tajfel. – London : Academic Press. – 1978. – P. XV.
8. Body Image In Sport – An Update From Sports Coach UK [Elektronik resourse]. – Mode of access : http://www.sportscoachuk.org/node/252413 – назва з екрану.