Динаміка змін психофізіологічних функцій у курсантів у процесі навчання
Ключові слова:
адаптація, навчальна діяльність, режим дня, перевтомаАнотація
Теоретичні заняття протягом навчального дня курсантів військових навчальних закладів складають 6–8 годин. У процесі навчальної чи професійної діяльності відбувається закономірна зміна функціонального стану організму. Нераціональна організація повсякденної діяльності може призвести до надмірного напруження й навіть виснаження нервових процесів. Тому дослідження щоденної динаміки функціонального стану організму курсанта дає можливість корегувати режим навчальної роботи в плані розподілу розумового й фізичного (рухового) навантаження протягом дня. Мета роботи – ознайомитись із психодинамічними особливостями адаптації курсантів різних курсів до умов професійної підготовки та динаміки працездатності протягом навчального дня. Досліджували динаміку концентрації уваги у курсантів 1–3 курсів за тестом «числовий квадрат». Проведене попереднє дослідження дає змогу констатувати, що в режимі робочого дня розумової діяльності курсантів 1 курсу простежено виражену перевтому до кінця робочого дня, що характеризується значним зниженням об’єму пам’яті й уваги. У курсантів 2–3 курсу спостерігаємо легку, незначну перевтому до кінця робочого дня, що характеризується незначним зниженням психічних функцій об’єму пам’яті та уваги. Це свідчить про більш виражену адаптацію курсантів старших курсів до умов навчання у військовому навчальному закладі. Завданням наступних досліджень має бути розроблення рекомендацій стосовно скорочення періоду адаптації до умов навчання курсантів першого курсу.
Посилання
2. Апарин В. Е. Оценка функционального состояния сердечно-сосудистой системы студентов специальной медицинской группы при планировании занятий по физическому воспитанию / В. Е. Апарин, С. Б. Короткова, Б. Н. Коротков // Теория и практика оздоровления населения России : материалы II Нац. науч.-практ. конф. – Москва, 2005. – С. 20–22.
3. Афонін Вячеслав. Психічний стан та результативність фізичної діяльності військовослужбовців / В. Афонін, Л. Кізло, С. Федак // Молода спортивна наука України : зб. наук. праць з галузі фізичної культури і спорту. – Львів, 2013. – Вип. 17, т. 2. – С. 10–15.
4. Двоенко В. В. Корригирующая тренировка курсантов ВУЗа операторского профиля / В. В. Двоенко, В А. Марищук // Тезисы докладов итоговой научной конференции института за 2002 г. – Санкт-Петербург : ВИФК, 2003. – С. 28–29.
5. Ендальцев Б. В. Влияние физических упражнений на формирование адаптационных реакций организма человека / Б. В. Ендальцев, В. Д. Мавроматис, Т. В. Альмамбетов // Тезисы докладов итоговой научной конференции за 2003 год. – Санкт-Петербург : ВИФК, 2004. – С. 47–49.
6. Корольчук М. С. Психодіагностика : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. / за заг. ред. М. С. Ко-рольчука. – Київ : Ельга, Ніка центр, 2004. – 400 с.
7. Кузнєцова О. Т. Вплив фізичних вправ на розумову працездатність та успішність студентів / О. Т. Кузнєцова // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. – Суми, 2005. – С. 63–65.
8. Приступа Є. Концепція вільного часу людини як важливої категорії рекреації / Євген Приступа, Жепка Аркадіуш, Лара Войцех // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : зб. наук. праць / за ред. С. С. Єрмакова. – Харків : ХХПІ, 2007. – № 1. – С. 106–112.
9. Романчук С. В. Зависимость психических состояний курсантов военно-учебного заведения от их уровня двигательной активности / С. В. Романчук // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : наук. моногр. / за ред. С. С. Єрмакова. – Харків : ХХПІ, 2007. – № 8. – С. 108–111.
10. Особливості адаптації до навчальних навантажень студентів молодших курсів протягом навчального року залежно від властивостей психофізіологічних функцій / С. В. Цяпець, В. П. Фекета, В. В. Бернада [та ін.] // Фізіологічний журнал. – 2006. – Т. 52, № 2.– С. 83–84.