Соціально-педагогічна структура особистості чоловіків 36–45 років, котрі займаються оздоровчим фітнесом
Ключові слова:
соціально-педагогічна структура, чоловіки 36–45 років, оздоровчий фітнесАнотація
У статті висвітлено питання щодо соціально-педагогічної структури чоловіків зрілого віку, котрі займаються оздоровчим фітнесом. Установлено, що чоловіки 36–45 років, які займаються оздоровчим фітнесом, за соціальним положенням є здебільшого службовцями (їх виявлено 66 %). Максимальна частка відвідувачів (72 %) має вищу освіту. Водночас серед чоловіків, котрі займаються оздоровчим фітнесом, превалюють одружені. Усього їх нараховується 64 % і, отже, вони мають можливість відвідувати тренування насамперед у вечірній час: такий режим тренувань підтримують 52 % респондентів. Як аспект психічного здоров’я опитуваних ми оцінили результати самооцінки чоловіків за висловленням «Прикро, що інші часто не розуміють мене». Так, 66 % чоловіків відповіли, що ніколи так не думали, та жоден не засвідчив, що так йому здається досить часто. Дуже часто й часто відчувають, що не вміють налагоджувати стосунки, по 6 % респондентів, проте для 50 % опитаних ця проблема не є актуальною. Розподіл за переконанням, що люди чекають від них занадто багато, виявився таким: ніколи – 24 %, рідко – 28 %, інколи – 24 %, часто – 16 %, дуже часто – 8 %. Установлено, що 34 % респондентів мають завищену фітнес-самооцінку, що на 10 % відрізняється, порівняно із загальною самооцінкою. Водночас на 12 % більша частка чоловіків, яка становила 58 %, визначалася середнім рівнем оцінки своїх можливостей стосовно тренувань. Крім того, у 12 % респондентів спостерігали занижений рівень самооцінки. Доведено, що існує тісна пряма кореляція (r = 0,93 p < 0,05) між рівнем самооцінки чоловіків, отриманої завдяки експрес-діагностиці рівня самооцінки, та фітнес-самооцінки, що встановлена за запропонованою нами методикою.
Посилання
2. Blahiy, A. (1997). Programming of independent sports and recreation activities for men of the second adult age [Programmirovaniye samostoyatelnykh fizkulturno-ozdorovitelnykh zanyatiy muzhchin vtorogo zrelogo vozrasta]. Kyiv (in Ukrainian).
3. Gosn, V. (2013). The state of physical fitness of men aged 40-45 years old working in an industrial enterprise [Sostoyaniye fizicheskoy podgotovlennosti muzhchin 40-45 let, rabotayushchikh na promyshlennom predpriyatii]. News of Tula State University [Izvestiya TulGU], 2. Retrieved from http://cyberleninka.ru/ article/n/ sоstоyanie-fizicheskоy-pоdgоtоvlennоsti-muzhchin-40-45-let-rabоtayuschih-na-prоmyshlennоm-predpriyatii (in Russian).
4. Ivashchenko, L., Blagiy, A., Usachev, Y. (2008). Programming of fitness training [Programmirovaniye zanyatiy ozdorovitelnym fitnesom]. Kyiv: Naukovyi svit (in Russian).
5. Kashuba, V., Ivchatova, T., Sergienko, K. (2014). The technology of measuring the spatial organization of the human body during exercise [Tekhnologiya izmereniya prostranstvennoy organizatsii tela cheloveka v protsesse zanyatiy fizicheskimi uprazhneniyami]. Almaty: KazAST (in Russian).
6. Kashuba, V., Ivchatova, T., Sergienko, K. (2014). To the issue of measuring the spatial organization of the human body in the process of physical education using computer technology [K voprosu izmereniya prostranstvennoy organizatsii tela cheloveka v protses se fizicheskogo vospitaniya s ispolzovaniyem kompyuternykh tekhnologiy]. Sports Herald of Prydniprovya [Sportyvnyy visnyk Prydniprovya], 1, 42–45. (in Russian).
7. Kashuba, V. (2015). Monitoring the state of the spatial organization of the human body in the process of physical education [Monitoring sostoyaniya prostranstvennoy organizatsii tela cheloveka v protsesse fizicheskogo vospitaniya]. Theory and methodology of physical education and sport [Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu], 2, 53–64 (in Russian).
8. Kashuba, V. (2015). Organizational and methodological foundations of monitoring the spatial organization of the human body in the process of physical education [Organizatsionno-metodicheskiye osnovy monitoringa prostranstvennoy organizatsii tela cheloveka v protsesse fizicheskogo vospitaniya]. SCIENCE AND SPORT: current trends [NAUKA I SPORT: sovremennyye tendentsii], 8.3, 75–90 (in Russian).
9. Kashuba, V. (2016). Formation of human motility in the process of ontogenesis [Formirovaniye motoriki cheloveka v protsesse ontogeneza]. Lutsk: Vezha-Druk (in Russian).
10. Kashuba, V., Nosova, N., Kolomiets, T., &Kozlov, Y. (2017). Monitoring the state of the biogeometric profile of a person’s posture during physical training [Kontrol sostoyaniya biogeometricheskogo profilya osanki cheloveka v protsesse zanyatiy fizicheskimi uprazhneniyami]. Sports Herald of Prydniprovya [Sportyvnyy visnyk Prydniprovya], 2, 183–190 (in Russian).
11. Kashuba, V., Aleshina, A., Bychuk, O., Lazko, O., Khabinets, T., & Rudenko, Y. (2017). Characteristics of the micro-human «man-computer» system as a prerequisite for the development of corrective and preventive measures using exercises of different biomechanical orientations [Kharakterystyka mikroerhonomiky systemy “lyudyna-kompyuter” yak peredumova rozrobky korektsiyno-profilaktychnykh zakhodiv iz vykorystannyam vprav riznoyi biomekhanichnoyi spryamovanosti]. Youth scientific bulletin of Lesia Ukrainka Eastern European National University. Physical education and sports[Molodizhnyy naukovyy visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsional’noho universytetu imeni Lesi Ukrayinky. Fizychne vykhovannya i sport], 28, 17–27 (in Ukrainian).
12. Kashuba, V., Aleshina, A., Prilutskaya, T., Rudenko, Y., Lazko, O., Khabinets, T. (2017). To the issue of the use of modern trainings of preventive and recreational orientation with people of mature age [K voprosu ispolzovaniya sovremennykh zanyatiy profilaktiko-ozdorovitelnoy napravlennosti s lyudmi zrelogo vozrasta]. Youth scientific bulletin of Lesia Ukrainka Eastern European National University. Physical education and sports [Molodizhnyy naukovyy visnyk Skhidnoyevropeyskoho national’noho universytetu imeni Lesi Ukrayinky. Fizychne vykhovannya i sport], 29, 50–58 (in Russian).
13. Kashuba, V., & Popadiukha, Y. (2018). Biomechanics of spatial organization of the human body: modern methods and means of diagnosis and restoration of disorders [Biomekhanika prostorovoyi orhanizatsiyi tila lyudyny: suchasni metody ta zasoby diahnostyky i vidnovlennya porushen]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian).
14. Kashuba, V., & Lopatskyi, S. (2018). Theoretical and practical aspects of monitoring human body spatial organization [Teoretyko-praktychni aspekty monitorynhu prostorovoyi orhanizatsiyi tila lyudyny]. Ivano-Frankivsk: Vydavets Kushnyr G. M. (in Ukrainian).
15. Laputin, A., Kashuba, V., & Khabinets, T. (2005). Kinetics as a system of knowledge about the human motor function [Kinetyka yak systema znan pro rukhovu funktsiyu lyudyny]. Theory and methods of physical education and sport [Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu], 2–3. 96–101 (in Ukrainian).
16. Laputin, A., Gamaliy, V., Arkhipov, A., Kashuba, V., Nosko, N., Khabinets, T. (2000). Practical biomechanics [Prakticheskaya biomekhanika]. Kyiv: Znannya (in Russian).
17. Afanasiev, S., Maykova, T., Kashuba, V., Carp, I., Afanasieva, A., & Futornyi, S. (2018). Ways of improving the efficiency of physical rehabilitation means for patients with generative-distrophic diseases of adolescents. Journal of Physical Education and Sport, 4 (287), 1945–1949.
18. Imas, Y., Dutchak, M., Andrieieva, O., Kashuba, V., Kensytska, I., & Sadovskyi, O. (2018). Modern approaches to the problem of values’ formation of students’ healthy lifestyle in the course of physical training. Physical education of students, 4, 182–190.
19. Kashuba, V., Goncharova, N., & Butenko, H. (2016). Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils' physical education. Pedagogics psychology medical-biological problems of physical training and sports, 20 (2), 19–25.
20. Kashuba, V. (2017). Modern approaches to improving body constitution of female students within physical education classes. Journal of Physical Education and Sport, 4 (277), 2472–2476.
21. Kashuba, V., Futornyі, S., Andrieieva, O., Goncharova, N., Carp, I., Bondar, O., Nosova, N. (2018). Optimization of the processes of adaptation to the conditions of study at school as a component of health forming activities of primary school-age children. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 18 (4), 377, 2515–2521.