Проблеми навчання рухових дій та оптимізація рухової активності студентів з обмеженими можливостями здоров’я під час занять фізичного виховання
Ключові слова:
студенти з обмеженими можливостями здоров’я, фізичне виховання, навчання рухових дій, рухова активністьАнотація
У статті наведено аналіз останніх публікацій щодо навчання рухових дій та оптимізації рухової активності студентів з обмеженими можливостями здоров’я, що вказує на необхідність використання різноманітних теоретико-методичних концепцій і технологій; пріоритети цілей навчання; умови, що обмежують або стимулюють активність, та ін., тому що кількість і різноманітність факторів, які потрібно враховувати у фізичному вихованні, значно перевищують ті, які існують під час роботи зі здоровими людьми.
Учені виділили три групи факторів, які визначають стратегію процесу навчання рухів і підвищення рухової активності. Перша група факторів залежить від того, для задоволення яких потреб відбувається навчання рухових дій та підвищення рухової активності. У цьому процесі важливий не стільки результат, скільки процес самовизначення, реалізація свого творчого потенціалу, що мають конкретну самостійну цінність. До другої групи факторів відносять особливості самих рухових дій. Їх декілька. Головна особливість рухових дій – вимога точності виконання часових, силових, просторових характеристик та їх складників: швидкості, прискорення окремих ланцюжків усього тіла людини, темп, ритм, імпульс сили й т. ін. протягом виконання рухової дії. Третю групу факторів складають самі особливості людини з вадами здоров’я.
Посилання
2. Бар-Ор О. Двигательная активность и здоровье детей от физиологическихоснов до практического применения / О. Бар-Ор, Т. Роуланд – Киев : Олимп. лит., 2009. – 527 с.
3. Гавердовский Ю. К. Обучение спортивным упражнениям : биомеханика.Методология. Дидактика / Ю. К. Гавердовский. – М. : Физкультура и спорт, 2007. – 912 с.
4. Евсеев С. П. Адаптивная физическая культура в реабилитации и социальной адаптации инвалидов / С. П. Евсеев // Физическая культура и спорт в современном обществе. – Смоленск, СГАФКСТ, 2010. – Ч.1. – С. 11–17.
5. Носко М. О. Підвищення рівня рухової активності як чинник зміцненняздоров’я учнів та студентської молоді / М. О. Носко // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. – Чернігів, 2009. – № 69. – С. 144–150.
6. Ратов И. П. Использование технических средств и методических приемов «искусственной управляющей среды» в подготовке спортсменов / И. П. Ратов // Современная система спортивной подготовки. – М. : СААМ, 1995. – С. 323–337.
7. Романенко В. В. Рухова активність і фізичний стан студенток вищих навчальних закладів : навч. посіб. / В. В. Романенко, О. С. Куц. – Вінниця, ВДПУ, 2003. – 132 с.
8. Романова В. І. Методика підвищення фізичної підготовки студенток вищих навчальних закладів на основі різних режимів рухової активності / В. І. Романова. – Рівне : ППДМ, 2009. – 165 с.
9. Томенко О. А. Рівень соматичного здоров’я і рухової активності студентіввищих навчальних закладів / О. А. Томенко, С. А. Лазоренко // Слобожанський науково-спортивний вісник. – ХДАФК, 2010. – № 2. – С. 17–20.
10. Чудна Р. Стан і актуальні питання галузі фізичного виховання неповносправних в Україні / Р. Чудна // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – К., 2002. – № 4. – С. 62–66.