«Парадигмальний підхід» як шлях до подолання кризи в теорії фізичної культури

Автор(и)

  • Михайло Ібрагімов
  • Роман Бабик

Ключові слова:

фізична культура, спорт, методологія, парадигма, світогляд

Анотація

Пошуки виходу із кризи, що спіткала фізичну культуру та спорт на етапі глобальних інформаційних технологій, суцільної комп’ютеризації всіх сфер життєдіяльності суспільства, актуалізували необхідність удосконалення їхніх теоретико-методологічних засад. Завдання роботи полягає в тому, щоб з усієї сукупності проблем зосередити увагу на «світоглядній парадигмі» як науковому інструментарії у висвітленні поставленої проблеми. Методологією є компаративний метод дослідження. Стверджується, що з приводу теоретико-методологічних засад фізкультурно-спортивної галузі знань ведуться активні наукові дослідження, але без відповідного сучасного філософського оздоблення, вони лише розширюють межі структурних елементів об’єкта, що вивчається, не розкривають їхньої динаміки в сучасних специфічних умовах життя. Незважаючи на достатньо плідні й цікаві результати досліджень, використання у висвітлені проблем лише застарілої, архаїчної термінології не сприяє їх популярності в загальному наукознавстві. Вони почасти залишаються поза увагою широкої громадськості. Підкреслено, що назріла потреба нової фізкультурно-спортивної «світоглядної парадигми». «Парадигмальний підхід» означає використання новітнього філософсько-антропологічного інстру­ментарію з феноменологічних, екзистенціалістських позицій, що відповідало б сучасним реаліям входження сучасної людини у світ. «Світоглядна парадигма» характеризує смисл фізкультурно-спортивного світогляду як тілесного образу світу, у якому перевага надається фізичному вихованню й тілесній культурі особистості. «Фізичне виховання» й «тілесне навчання» – не ідентичні поняття.

Посилання

1. Барно О. Фізичне здоров’я молоді – головна проблема держави / О. Барно // Молода спортивна наука України. – 2008. – Т. 3.
2. Горбунова Л. Номадизм як спосіб мислення та освітня стратегія / Л. Горбунова // Філософія освіти, 2011. – № 1–2 (10).
3. Ібрагімов М. Спортософія: професійна дотепність чи соціальна потреба?/ Михайло Ібрагімов // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. вих., спорту і здоров’я людини. – Вип.17, т. 4. – Львів : ЛДУФК, 2013.
4. Ібрагімов М. М. «Філософія спорту» у проблемному полі фізкультурно-спортивної науки і сучасної філософської думки / Михайло Ібрагімов // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2013. – № 3.
5. Ібрагімов М. М. Вітчизняні традиції та європейські цінності в тілесному навчанні й фізичному вихованні / М. М. Ібрагімов., Д. Е. Петрович // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – Вип. 10. – 2013.
6. Історія філософії : підручник / В. І. Ярошовець, О. В. Александрова, Г. Є. Аляєв [та ін.] ; за ред. В. І. Ярошовця. – К. : Вид.-поліграф. центр «Київський університет», 2010.
7. Круцевич Т. Ю. Значення ціннісних орієнтацій та їх сформованість у галузі фізичної культури у старшокласників / Т. Ю. Круцевич, М. М. Саїнчук // Тези доповідей XIV Міжнародного наукового конгресу «Олімпійський спорт і спорт для всіх», Київ, 5–8 жовт. 2010 р.– К. : НУФВСУ, 2010.
8. Круцевич Т. Ю. Теоретичні основи дослідження фізичної рекреації як наукова проблема / Т. Ю. Круцевич, О. В. Андрєєва // Спортивний вісник Придніпров’я : наук.-практ. журн. – 2013. – № 1.
9. Лисий В. П. Діалектика і творчість / В. П. Лисий // Вісник Київського національного університету. Серія : філософія, політологія. – К., 2011. – № 105.
10. Сутула В. О. Системоутворюючий фактор діяльності у формуванні фізичної культури особистості / Василь Сутула // Теорія і методика фізичного виховання і спорту : наук.-теорет. журн. – 2013. – № 3.
11. Філософія як історії філософії : підручник / за заг. ред. В. І. Ярошовця. – К. : Центр учб. л-ри, 2010.

Завантаження

Опубліковано

2020-01-21

Номер

Розділ

Історичні, філософські, правові та організаційні проблеми фізичної культури

Як цитувати

«Парадигмальний підхід» як шлях до подолання кризи в теорії фізичної культури. (2020). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 12, 7-13. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/593