Авторські школи у формуванні культури здоров’я школярів (історичний аспект)

Автор(и)

  • Тетяна Єрмакова

Ключові слова:

школа, Р. Штайнер, М. Монтессорі, виховання, здоров’я, дитина

Анотація

Мета дослідження – аналіз змісту та концепцій авторських шкіл здоров’я в контексті виховання й фор­му­вання здорової особистості. Показано роль і значення авторських підходів до виховання дитини. Виділено етапи розвитку авторських шкіл та охарактеризовано їх зміст. Відначається необхідність виховання людини в сукупності трьох складових частин: тіла, душі й духу. Установлено, що виховання має передбачати вра­хування вікових та індивідуальних особливостей дитини й створення активного розвивального середовища, у якому немає випадкових предметів і деталей. Одним з основних принципів оздоровчого спрямування автор­ських шкіл було формування самостійних, соціально активних, творчих особистостей через самостійну фізичну та розумову працю, до якої потрібно докладати духовні зусилля, що викликають у душі дитини емоційні чинники й зацікавлення.

Посилання

1. Богуславский М. В. Юлия Фаусек: тридцать лет по методу Монтессори / М. В. Богуславский, Д. Г. Сороков. – М. : МЦМ, 2004. – 146 с.
2. Вальдорфская педагогика: Антология / сост. А. А. Пинский [и др.]. – М. : Просвещение, 2003. – 494 с.
3. Гаврюшин Н. К. В спорах об антропософии. Иван Ильин против Андрея Белого / Н. К. Гаврюшин // Вопросы философии. – 1995. – №7. – С. 100–102.
4. Гебель В. Ребёнок. От младенчества к совершеннолетию: книга для родителей, педагогов и врачей / В. Гебель, М. Глеклер : пер. с нем. – Калуга : Духовное познание, 2004. – 680 с.
5. Заячківська Н. «Творча школа» Генрика Ровіда як прогресивне явище польської педагогіки / Н. Заячківська // Розвиток української та польської освіти і педагогічної думки (ХІХ–ХХІ ст). – Т. 2 : Діяльність громадських й культурно-освітніх товариств як чинник розвитку українського та польського шкільництва / за ред. Д. Герцюка і А. Гаратик. – Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2012. – С. 328–337.
6. Ионова Е. Н. Вальдорфская педагогика: теоретико-методологические аспекты : [монография] / Е. Н. Ионова. – Харьков : Бизнес-Информ, 1997. – 300 с.
7. Іонова О. М. Навчання як «терапія»: досвід вальдорфської школи / О. М. Іонова, О. М. Лукашенко // Педагогіка та психологія. – 2007. – Вип. 32. – С. 191–196.
8. Іонова О. М. Педагогіка Рудольфа Штайнера / О. М. Іонова // Курс лекцій з порівняльної педагогіки. – 2007. – С. 206–216.
9. Іонова О. М. Формування здоров’я особистості: досвід Вальдорфської школи / О. М. Іонова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2013. – № 10. – С. 35–40.
10. Іонова О. М. В. О. Сухомлинський про виховання здорової дитини / О. М. Іонова, О. В. Омельченко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2006. – № 11. – С. 46–49.
11. Клизовский А. Основы миропонимания новой эпохи / А. Клизовский. – Амрита-Урал. : Магнитогорск, 1994. – С. 298–306.
12. Кравець В. Зарубіжна школа і педагогіка ХХ століття / В. Кравець. – Тернопіль : Тернопіль, 1996. – 290 с.
13. Курляк І. Класична освіта на західноукраїнських землях (ХІХ – перша половина ХХ століття). Історико-педагогічний аспект / І. Курляк. – Тернопіль : Підруч. і посіб., 2000. – 328 с.
14. Лукашенко О. М. Проблема збереження здоров’я молодших учнів у вальдорфській педагогіці : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / О. М. Лукашенко. – Х., 2009. – 20 с.
15. Монтессори М. Дети – другие / М. Монтессори // С вступительной статьей и комментариями К. Е. Сумнительного. – М. : «Карапуз», 2004. – 336 с.
16. Монтессори М. О принципах моей школы / М. Монтессори //Учительская газ. – 1992. – 4 августа. – С. 4.
17. Омельченко О. В. Характеристика моделі здоров’язберігаючої професійно-педагогічної діяльності вчителя початкових класів / О. В. Омельченко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2007. – № 2. – С. 94–97.
18. Осипов А. И. Путь разума в поисках истины / А. И. Осипов. – М. : Изд-во Сретенского монастыря, 2002. – 248 с.
19. Педагогика / [под ред. Ю. К. Бабанского]. – М. : Просвещение, 1983. – 352 с.
20. Пьянкова Л. О детских садах Монтессори / Л. Пьянкова // Дошкольное воспитание. – 1994. – № 11. – C. 41–42.
21. Учебные программы вальдорфских школ / под ред. В. К. Загвоздкина. – М. : Нар. образование, 2005. – 528 с.
22. Фанасьева Т. И. Учить по Монтессори (из опыта работы) / Т. И. Фанасьева. – М. : МЦМ, 2006. – 48 с.
23. Штайнер Р. Здоровое развитие телесно-физического как основа свободного проявления душевно-духовного / Р. Штайнер : пер. с нем. И. Добровольского. – Калуга : Духовное познание, 1995. – 480 с.
24. Paull J. Rudolf Steiner and the Oxford Conference: The Birth of Waldorf Education in Britain / J. Paull // European Journal of Educational Studies. – 2011. – № 3 (1). – P. 53–66.

Завантаження

Опубліковано

2020-01-21

Номер

Розділ

Історичні, філософські, правові та організаційні проблеми фізичної культури

Як цитувати

Авторські школи у формуванні культури здоров’я школярів (історичний аспект). (2020). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 12, 13-17. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/594