Проблеми освіти та реабілітації осіб з інвалідністю у вищих навчальних закладах
Ключові слова:
освіта, реабілітація, спорт, студенти, інвалідиАнотація
У статті проаналізовано особливості освіти та реабілітації осіб з інвалідністю у вищих навчальних закладах на сучасному етапі. Автор обґрунтовує важливість та ефективність саме комплексної інтеграції в усі сфери суспільної діяльності людей з обмеженими фізичними можливостями. Інтеграція таких студентів забезпечується через упровадження спеціальних освітніх технологій і засобів навчання, а також педагогічного, психологічного, соціального, медико-реабілітаційного й фізкультурно-спортивного супроводу. Особливою системою навчання, яка передбачає індивідуальний підхід до студентів усіх нозологій, відповідно до їхніх освітніх потреб, вимагає змін на всіх рівнях освіти і, передусім, формування безбар’єрного освітнього середовища, є інклюзія. У статті подано переваги, завдання та методи впровадження інклюзії для студентів-інвалідів у вищі навчальні заклади. Фізичну культуру й спорт розглянуто в статті як засіб для соціальної реінтеграції інвалідів у суспільство та стимул, що допомагає відновленню або взагалі встановленню контакту з навколишнім світом. На основі аналізу літературних даних, інтерактивних опитувань студентів з інвалідністю й думок експертів визначено основні проблеми у сфері освіти та фізичної реабілітації людей з інвалідністю.
Посилання
2. Башкирова М. М. Физическая активность и спорт среди инвалидов: реальность и перспективы / М. М. Башкирова // Спорт для всех. – 1999. – № 1–2. – С. 11–14.
Специальная педагогика : учеб.-метод. пособие / сост. С. Б. Нарзулаев, Г. Н. Попов, И. Н. Сафронова и др. – Томск : Полиграф. фирма «STAR», 2006. – 147 с.
3. Бенедь В. Якісна і повноцінна освіта – найбільш надійний захист для інваліда / В. Бенедь, Ю. Гарієвський, В. Ковальський, В. Кучер // Проблеми освіти та реабілітації інвалідів : матеріали наук.-практ. семінару, 28 квіт. 2010 р. – Луцьк : ПВД «Твердиня», 2010. – С. 6–8.
4. Бріскін Ю. А. Теоретикометодичні основи інваспорту / Ю. А. Бріскін. – Львів : Кварт, 2005. – 336 с.
5. Бріскін Юрій Аркадійович. Теоретико-методичні основи спорту інвалідів як складової міжнародного олімпійського руху : дис. ... д-ра наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.01 / Юрій Аркадійович Бріскін ; Львівський держ. ун-т фіз. культури. – Львів, 2007. – 459 арк.
6. Когут І. Роль держави у розвитку фізичної культури та спорту осіб з особливими потребами / І. Когут // Оздоровча і спортивна робота з неповносправними : [зб. наук. ст. з проблем фіз. вих. і спорту та фіз. реабілітації неповносправних]. – Вип. 1. – Львів : «Ахіл», 2003. – С. 50–54.
7. Кольченко К. О. Забезпечення інклюзії молоді з інвалідністю в університетське середовище / К. О. Кольченко, Г. Ф. Нікуліна // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. пр. – № 6 (8). – К. : Ун-т «Україна», 2009. – С. 10–15.
8. Комплексная реабилитация инвалидов : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Т. В. Зозуля, Е. Г. Свистунова, В. В.Чешихина и др.; под ред. Т. В. Зозули. – М. : ИЦ «Академия», 2005. – 304 с.
9. Линець М. Система підготовки кадрів інваспорту / М. Линець, Ю. Бріскін, А. Передерій // Оздоровча і спортивна робота з неповносправними : монографія з проблем фіз. вих. і спорту неповносправних. – Львів : [б. в.], 2004. – С. 14.
10. Матвєєв С. Шляхи удосконалення фізкультурно-спортивної роботи з інвалідами в Україні / С. Матвєєв, І. Когут, Л. Радченко, О. Борисова, Я. Щербащин // Теорія методика фізичного виховання і спорту. – 2004. – № 2. – С. 109–112.
11. Нарзулаев С. Б. Аспекты социальной адаптации лиц с ограниченными возможностями здоровья средствами физической культуры и спорта / С. Б. Нарзулаев, И. Н. Сафронова, Н. А. Петухов // Вестник ТГПУ. – 2012. – № 5. – С. 154–159.
12. Національна доповідь. Про становище інвалідів в Україні. – К. : [б. в.], 2008. – 205 с.
13. Платонов В. Н. Олимпийский спорт / В. Н. Платонов, С. И. Гуськов. – Киев : [б. и.], 1994.
14. Сокурянскaя Л. Г. Студенчество нa пути к другому обществу: ценностный дискурс переходa / Л. Г. Сокурянська. – Харьков : ХНУ им. В. Н. Кaрaзинa, 2006. – 576 с.
15. Сорокина Н. Д. Перемены в образовании и динамика жизненных стратегий студентов / Н. Д. Сорокина // Социологические исследования. – 2003. – № 10. – С. 55–61.
16. Таланчук П. М. Супровід навчання студентів з особливими потребами в інтегрованому освітньому середовищі : навч.-метод. посіб. / П. М.Таланчук, К. О. Кольченко, Г. Ф. Нікуліна. – К. : Соцінформ, 2004. – 128 с.
17. Чижик В. В. Організація навчального процесу студентів з інвалідністю : метод. посіб. для викладачів / В. В. Чижик, А. М. Середюк, І. Я. Іванюк [та ін.]. – Луцьк : ПВД Твердиня, 2011. – 75 с.