Use of Information Technologies in the Process of Adaptive Physical Education of Schoolchildren with Deprivation of Sensory Systems
Keywords:
adaptive physical education, information technologies, schoolchildrenAbstract
Analytical constructive analysis of special scientific and methodological literature allows us to conclude that the issues of the use of information technologies aimed at increasing the efficiency of the adaptive physical education (APE) process for schoolchildren with derivation of sensory systems is a topical pedagogical problem. Under the influence of transformational needs in society, firstly, it is implemented the methods that are more effective than in the past, providing access to the information resources available in the society formally for all categories of the population. In recent years, the interest of scientists in the problem of increasing the effectiveness of APE process of schoolchildren with the deprivation of sensory systems has increased substantially. A review of scientific studies has shown that the most important methodological approach in the APE of schoolchildren is to take into account individual characteristics of development of their motor skills. In order to solve this problem, first of all it is applied the selection of methods and tools that allow diagnosing the peculiarities and extent of motor disorders. The analysis of scientific research indicates that today the development of modern measurement methods, introduction of computer systems in research practice significantly expand the possibilities of using corrective physical exercises in the APE process of schoolchildren. Prospects for further studies will be related to the development of multimedia information and methodological system for its integration into the process of physical education of junior schoolchildren with hearing impairments. The use of multimedia allows taking into account the individual peculiarities of students’ perception of information as much as possible which is extremely important for the indirect computer transfer of educational information from a teacher to a student.
References
2. Дяченко А. А. Корекція порушень постави дітей молодшого шкільного віку з пониженим зором засобами фізичного виховання : дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / А. А. Дяченко. – Київ, 2010. – 190 с.
3. Горова С. В. Еволюція особистісних характеристик людини під впливом сучасної інформатизації / С. В. Горова // Smart and Young. – № 6. – 2016. – С. 32–39.
4. Евсеев С. П. Теория и организация адаптивной физической культуры : учебник : в 2 т. / под общ. ред. С. П. Евсеева. – Москва, 2007. – 448 с.
5. Зияд Хамиди Ахмад Насраллах. Коррекция нарушений осанки слабослышащих школьников средствами физического воспитания : дис. … канд. наук по физ. воспитанию и спорту по спец. 24.00.02 «Физическая культура, физическое воспитание разных групп населения» / Зияд Хамиди Ахмад Насраллах. – Киев, 2008. – 180 с.
6. Кашуба В. А. Биомеханика осанки / В. А. Кашуба. – Киев : Олимп. лит., 2003. – 280 с.
7. Кашуба В. А. Коррекция нарушений осанки школьников в процессе АФВ / В. А. Кашуба, Зияд Хамиди Ахмад Насраллах. – Киев : Наук. свит 2008. – 223 с.
8. Кашуба В. О. Корекція порушень постави дітей молодшого шкільного віку з ослабленим зором у процесі фізичного виховання / В. О. Кашуба, О. А. Юрченко // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – Київ, 2013. – № 4. – С. 67–74.
9. Кашуба В. А. Формирование моторики человека в процессе онтогенеза : монография / В. А. Кашуба, Е. М. Бондарь, Н. Н. Гончарова, Л. Н. Носова. – Луцьк : Вежа-Друк, 2016. – 232 с.
10. Кашуба В. Із досвіду використання інформаційних технологій у процесі занять фізичним вихованням різних груп населення / В. Кашуба, Футорний // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. – Вип. 21. – С. 81–90.
11. Кашуба В. А. Использование мультимедиа технологий в процессе физического воспитания различных групп населения / В. А. Кашуба, Е. В. Маслова, Т. Н. Рычок, С. В. Лопацкий / Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт». – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 6 (88) 17. – С. 37–41.
12. Кашуба В. О. Використання інформаційних засобів у фізичному вихованні школярів з особливими потребами / В. О. Кашуба, І. П. Карп, Т. М. Ричок // Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту : зб. наук. праць. – Харків : ХДАФК, 2017. − Вип. 1. – С. 42–46.
13. Кашуба В. О. Популяризація сучасних форм рухової активності серед школярів з сенсорними порушеннями, шляхом використання мультимедійних технологій / В. О. Кашуба, Т. М. Ричок // Вісник Прикарпатського університету. – Серія «Фізична культура». – Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. Василя Стефаника, 2017. – № 25–26. – С. 154–160.
14. Хмельницька І. В. Комп’ютерні системи контролю моторики школярів 7–10 років з вадами слуху в програмуванні фізкультурно-оздоровчих занять: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / І. В. Хмельницька. – Київ, 2006. – 20 с.
15. Цільова комплексна програма «Фізичне виховання – здоров’я нації» від 1 вересня 1998 року № 963/98.