Features of Physical Education of Junior Pupils with Deprivation of Vision
Keywords:
deprivation, vision, children, junior school age, process of physical educationAbstract
The topicality of the research topic is due to the fact that at present, a sharp reduction of motor activity of modern junior pupils and increase of visual load caused serious illnesses and visual impairments. The objective of the research is to reveal the peculiarities of physical education of children with deprivation of vision of junior school age in the process of physical education. Results of Work. An important role in impairment prevention and termination of its progression is to play the means of physical culture, especially special exercises for eye muscles (eye training), and other modern healthimproving technologies. The researches have established that the complex use of physical education and exercises for the training of the visual analyzer in one training session provides favorable pedagogical conditions for improving the health-improving effect of training sessions. Conclusions. The analysis of literary sources showed that in the physical education of children with pathology of the visual analyzer, two directions can be distinguished, in which the various means of physical education and special exercises for the training of the visual analyzer are differentially applied.
References
2. Азарян Р. Н. Фізичне виховання сліпих і слабкозорих школярів в режимі дня / Р. Н. Азарян. – Москва : Знання, 1987. – С. 5–7.
3. Білецька В. І. Охорона зору слабозорих школярів / В. І. Білецька, А. Н. Гнеушева. – Москва : Здоров’я, 1982. – С. 3–4.
4. Демирчоглян Р. Р. Спеціальна фізична культура для слабкозорих школярів / Р. Р. Демирчоглян, А. Р. Де¬мирчоглян. – Москва : Рад. спорт, 2000. – 160 с.
5. Другова Н. Е. ЛФК у комплексній реабілітації дітей молодшого та середнього шкільного віку зі зниженим зором в умовах відділення відновного лікування РФВД / Н. Е. Другова // Медицина, фізкультура і спорт. Підсумки та перспективи розвитку : матеріали навч.-практ. конф. – Іжевськ : УдГУ, 2000. – С. 39–40.
6. Єрмаков В. П. Навчання сліпих і слабозорих школярів / В. П. Єрмаков. – Москва : Здоров’я, 1989. – С. 5–7.
7. Єрмаков В. П. Основи тифлопедагогіки: розвиток, навчання і виховання дітей з порушеннями зору / В. П. Єрмаков, Р. А. Якунін : учб. посіб. для студентів вищ. навч. закл. – Москва : Гуманіт. вид. центр «ВЛАДОС», 2000. – 238 с.
8. Жигарев A. M. Виховна робота в школі-інтернаті для сліпих дітей / A. M. Жигарев. – Москва : Знання, 1984. – С. 87–89.
9. Ковалевський Е. І. Профілактика слабобачення і сліпоти у дітей / Е. І. Ковалевський. – 2-е вид., дод. – Москва : Медицина, 1998. – 256 с.
10. Ростомашвили Л. Н. Коррекция двигательных нарушений детей с депривацией зрения средствами адаптивного физического воспитания : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры» / Л. Н. Ростома¬швили. – Санкт-Петербург, 1999 – 24 с.
11. Савлюк С. Фізичний розвиток дітей молодшого шкільного віку з депривацією зору / С. Савлюк // Фізична культура, спорт та здоров’я нації. – 2016. – Вип. 1. – С. 554–559.
12. Тарханова Ю. С. Корекція зору у дітей / Ю. С. Тарханова // Серія «Медицина для Вас». – Ростов на Дону : Фенікс, 2000. – 256 с.
13. Федоров А. В. Методи поліпшення зору: як позбутися від окулярів / А. В. Федоров // Серія «Радить доктор». – Санкт-Петербург : ІК «Невський проспект», 2001. – 189 с.
14. Шалгинова В. И. Профилактика нарушений зрения у младших школьников средствами физкультурно-оздоровительной деяльности : автореф. дис. … канд. пед. наук / В. И. Шалгинова. – Омск, 2000. – 24 с.
15. [Електоронний ресурс]. – Режим доступу : https: // health.unian.ua/country/152529-schoroku-kilkist-slipih-u-sviti-zrostae.html.