Olympic Education and Definition of its Role by Future Specialists of Physical Culture and Sports

Authors

  • Nadiya Karabanova Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Alla Alоshyna Lesya Ukrainka Eastern European National University https://orcid.org/0000-0001-6517-1984
  • Oleksandr Bychuk Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

Olympic education, students, level of knowledge, specialists, methods of training, theoretical knowledge

Abstract

The study is devoted to the formation of readiness for the Olympic education in future specialists of physical culture and sports. Involving children and young people to the ideals and values of Olympism occupies an increasingly important place in the system of education, upbringing and teaching of the young generation. Many countries have implemented curricula of the Olympic education for schoolchildren, students and other groups of children and youth. In practice, the level of theoretical knowledge of the Olympic education requires deeper training and preparation of future specialists in physical culture and sports. Highly qualified specialists who successfully demonstrate strong performance during the mastering of theoretical and practical knowledge will help to improve children’s knowledge and skills in Olympism. The issues of the Olympic movement, education of children, pupils, students, which touches the issue of raising the level of training of future specialists in physical culture and sports, have been increasingly raised at all state levels.

References

1. Булатова М. М. Система олімпійської освіти в Україні та нові форми її впровадження / М. М. Булатова // Олімпійський спорт і спорт для всіх : тези доп. IX Міжнар. наук, конгресу. – Київ, 2005. – С. 7.
2. Булатова М. М. Олімпійська освіта : метод, рек. / М. М. Булатова. – Київ : Олімп. літ., 2002. – 37 с.
3. Вацеба О. М. Актуальные вопросы олимпийского образования в учебно-воспитательном процессе учеников общеобразовательных школ (на примере г. Львов) / О. М. Вацеба, В. П. Юхимчук // Наука в олимпийском спорте. – 2007. – № 2. – С. 87–92.
4. Дивинская Е. Регионально-исторический аспект как составная часть олимпийского образования / Е. Дивинская // Теория и практика физической культуры. – 2001. – № 7. – С. 52–53.
5. Дудкін В. Ю. Олімпійська освіта в процесі підготовки фахівців сфери «Фізичне виховання і спорт» у спеціалізованих вищих навчальних закладах України / В. Ю. Дудкін // Молода спортивна наука України : у 5 т. – Львів, 2009. – Т. 4. – С. 57–61.
6. Галан Я. Реалізація олімпійської освіти в загальноосвітніх закладах України / Я. Галан, В. Коцюбка // Актуальні проблеми фізичного виховання студентів в умовах кредитно-модульної системи навчання : матеріали всеукр. наук.-практ. конф. (12–13 квіт. 2012 р., м. Дніпропетровськ). – Дніпропетровськ : Нова ідеологія, 2012. – С. 45–46.
7. Зорій Я. Б. Система Олімпійської освіти як засіб педагогічного процесу підростаючого покоління / Я. Б. Зорій, А. В. Гакман // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). – 2016. – Вип. 4. – С. 33–35.
8. Єрмолова В. М. Олімпійська освіта: теорія і практика : навч. посіб. / В. М. Єрмолова. – Київ, 2011. – С. 13
9. Єрмолова В. М. Олімпійська освіта у системі навчально-виховної роботи загальноосвітніх навчальних закладів України / В. М. Єрмолова, М. Булатова. – Київ : Олімп. літ., 2007. – 44 с.
10. Олимпийский спорт : в 2 т. / В. Н. Платонов, М. М. Булатова, С. Н. Бубка [и др.] ; под общ. ред. В. Н. Платонова. – Киев : Олимп. лит., 2009. – Т. 2. – 696 с. – С. 685–695.
11. Сапрун С. Т. Олімпійська освіта школярів : метод. рек. для вчителів початкових класів ЗОШ / С. Т. Сапрун. – Тернопіль, 2014. – 89 с.
12. Солопчук М. С. Олімпійська освіта: навчально-методичний посібник / М. С. Солопчук, А. О. Боднар. – Кам’янець-Подільський : Кам'янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2013. – 176 с.
13. Столяров В. И. Актуальные проблемы теории и практики олимпийского образования детей и молодежи / В. И. Столяров // Физ. культура: воспитание, образование, тренировка. –1998. – № 4. – С. 13–19.
14. Тимчак Я. Олімпійські церемонії та ритуали як форми утвердження і популяризації ідеалів олімпізму / Я. Тимчак, О. Корчовський // Спорт, наука України. – 2014. – № 5(63). – С. 8–16.
15. Yaroslav Galan Implementation of Olympic education in the process of preparing the specialists of physical education and sport / Yaroslav Galan // Trends and perspectives in physical culture and sports : The VI th Edition international scientific conference (Suceava, 26th–27th of May 2016). – Suceava : University Stefan cel Mare», 2016. – P. 220
16. Refereed Sports Journal, Published by the United States Sports Academy «Olympic Education». – [Electronic resourse]. – Mode of access [Date of consulted: 10.01.2017]

Published

2017-12-28

Issue

Section

Olympic and Professional Sport

How to Cite

Olympic Education and Definition of its Role by Future Specialists of Physical Culture and Sports. (2017). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 28, 209-213. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/122