Тhe State of the Methodical Provision of Powerlifting Trainings as a Content of Physical Activity of Students of Higher Educational Establishments
Keywords:
physical activity, female students, development, powerlifting training, methodical provisionAbstract
In the study it is generalized the necessity of improvement of the methodological ensuring of powerlifting trainings, which are used by female students of a higher educational establishment in extracurricular time for solving various tasks. It was conducted the analysis, systematization and generalization of information found in literate sources. Thus, it was found out that powerlifting trainings are a perspective area in solving tasks of physical training of female students of higher educational establishments.
The aim was achieved using a set of adequate research methods, namely, such general scientific as analysis, systematization and generalization of information of literary sources. The organization of the research did not differ from the recommended one during its conducting at the theoretical level. The results of the analysis, systematization and synthesis of available information from literary sources were contributed to the establishment of such. Powerlifting is a promising direction in solving the problems of physical education of students of a higher educational establishment. This is due to the popularity of this type of sport among student youth, which means that they have positive motivation to the use physical activity with such content in their extracurricular activities. It was also found out that the basic principles in the organization of students’ powerlifting training are as follows: division of the entire process into periods and stages, allocation of each phase of the leading means and methods, promotion of the formation of motivation to systematic physical activity. Adequate physical activity for students with low levels of motor activity involves an increase in volumes and intensity, and lack of maximum loads.
References
2. Дутчак М. В. Концептуальні напрями вдосконалення системи фізичного виховання школярів і студентів для впровадження здорового способу життя / М. В. Дутчак, Т. Ю. Круцевич, С. В. Трачук // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2010. – № 2. – С. 116–119.
3. Єдинак Г. А. Деякі теоретико-методичні аспекти посилення мотивації студентів до систематичної фізичної активності оздоровчої спрямованості / Геннадій Єдинак // Вісник Чернігівського національного педаго¬гічного університету імені Т. Г. Шевченка. – Серія : Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 118. – Т. 3. – С. 109–114.
4. Завидівська Н. Н. Фундаметалізація фізкультурно-оздоровчої освіти: аспект здоров’язбережувального навчання студентів : монографія / Наталія Назарівна Завидівська. – Київ : УБС НБУ, 2012. – 402 с.
5. Заікін А. В. Оздоровча спрямованість занять пауерліфтингом жінок / А. В. Заікін, В. Б. Воронецький // Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. – Серія педагогічна. – 2010. – Вип. 3. – С. 173–175.
6. Земська Н. Д. Особистісна компетентність студентів до здорового способу життя та її корекція засобами фізичної культури : автореф. дис… канд. наук з фіз. вих. та спорту : 24.00.02. / Н. Д. Земська ; ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника». – Івано-Франківськ, 2012. – 21 с.
7. Козіброцький С. П. Оцінювання навчальних досягнень студентів на заняттях із фізичного виховання / Сергій Козіброцький // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – Луцьк, 2009. – № 1 (5). – С. 18–21.
8. Літус Р. І. Навчальна програма з фізичної культури профільного рівня для 10–11 класів, вид фізкультурної діяльності модуль «пауерліфтинг» / Р. І. Літус // Молодий вчений. – 2017. – № 5 (45). – С. 109–116.
9. Підкопай Д. О. Силова підготовка жінок 19–29 років на основі використання ковзних поверхонь : автореф. дис… канд. наук з фіз. вих. та спорту : 24.00.02 / Д. О. Підкопай ; Львівський держ. ун-т фіз. культури. – Львів, 2002. – 18 с.
10. Попович О. Визначення силових показників студенток для занять пауерліфтингом / Олександр Попович, Федір Загура // Актуальные проблемы спортивных единоборств в вузах : сб. ст. ХІ Междунар. науч. конф. – Харьков, 2015. – Вып. 1. – С. 113–118.
11. Презлята Г. Заняття фізкультурою та здоров’я: мед.-пед. моніторинг / Г. Презлята, А. Шпільчак. – Київ : Вид. дім «Шкіл. світ» ; Вид. Л. Галіцина, 2006. – 112 с.
12. Раевский Р. Т. Физическое воспитание как действенный фактор обеспечения здоровья студентов / Р. Т. Раевский // Спорт для всіх : наук.-метод. журн. – Донецьк, 2000. – № 1. – С. 5–10.
13. Романенко В. В. Види і форми рухової активності жінок на сучасному рівні розвитку суспільства / В. В. Романенко // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2002. – Т. 1. – С. 167 169.
14. Стеценко А. І. Пауерліфтинг. Теорія та методика викладання : навч. посіб. / А. І. Стеценко. – Черкаси : Вид. відд. ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2008. – 460 с.
15. Шиян Б. М. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті : навч. посіб. / Б. М. Шиян, Г. А. Єдинак, Ю. В. Петришин. – 2-ге вид., стереотип. – Кам’янець-Подільський : Рута, 2013. – 280 с.
16. Юрчишин Ю. Ефективність використання сучасних інформаційних засобів у залученні молоді до оздоровчої рухової активності / Ю. Юрчишин, Л. Галаманжук, Г. Єдинак // Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. – 2017. – Вип. 27–28. – С. 350–356.
17. Zavydivska N. The paradigm of health maintenance at Higher Education Institutions as an Important Component of Human Development in Terms of Modernity / Olga I. Zavydivska, Nataliia N. Zavydivska, Olena V. Khanikiants, Olga V. Rymar // Journal of Physical Education and Sport (JPES). – Vol. 17 Supplement. – Issue 1. – Art 9. – 2017. – Р. 60–65.