Means of Ergotherapy in Increasing the Level of Functioning and Independence of Children with Cerebral Palsy

Authors

  • Oleksandr Kushchenko National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • Volodymyr Vitomskyi National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • Оlena Lazarіeva National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • Maryna Vitomskа National University of Ukraine on Physical Education and Sport

Keywords:

ergotherapy, restoration, functioning, activity, participation, physical loads, physical exercises, physical rehabilitation

Abstract

The problem of limiting social functioning, domestic opportunities and self-service is of great social importance. As ergotherapeutic interventions, researchers use a very wide range of methods that are used separately and in a complex manner. In particular, the literature considers the application of audial feedback, cognitive-perceptual and perceptual-motor training, sensory-motor function training, positioning, splinting, Bobat techniquesinduced by the limiting factor of the movement therapy, bimanual therapy and targeted therapy. The main criteria for assessing the effectiveness of ergotherapyare the functional ability and participation in public life. The overwhelming number of works confirms the effectiveness of ergotherapy in improving functioning and quality of life, social adaptation. But systematic reviews of the studies indicate insufficient evidence of most methods and poor quality of research.

References

1. Бардашевський Ю. В. Корекція рухової функції учнів з наслідками дитячого церебрального паралічу засобами фізичної реабілітації : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. : спец. 24.00.03 / Ю. В. Барда¬шевський. – Київ, 2011. – 22 с.
2. Доценко О. О. Організація соціальної практики дітей дошкільного віку з дитячим церебральним паралічем на заняттях з трудотерапії / О. О. Доценко, Д. С. Бараненкова // Науковий часопис НПУ імені М. П. Дра¬гоманова. – Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. – 2014. – № 25. – С. 41–50.
3. Роменська Т. Г. Особливості формування соціально-побутових навичок у дошкільників з типовим роз¬витком та з дитячим церебральним паралічем / Т. Г. Роменська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – Серія «Педагогіка». – 2016. – № 3. – С. 175–182. URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7030.
4. Роменська Т. Г. Поняття «соціально-побутові навички» дошкільників із дитячим церебральним паралічем : міждисциплінарний аналіз проблеми дослідження / Т. Г. Роменська // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. – 2015. – Вип. 9. – С. 106–115 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2015_9_18.
5. Таран І. В. Ерготерапія, як сучасний напрямок фізичної реабілітації хворих із травмами й захворюваннями нервової системи / І. В. Таран, Ю. Валюшко // Теоретичні та методичні проблеми фізичної реабілітації : матеріали VІ Всеукр. наук.-метод. конф. – Херсон, 2016. – С. 292–298.
6. Толкачова О. В. Ефективність застосування іпотерапії у фізичній реабілітації дітей 6–8 років з ДЦП в умовах кінно-спортивного комплексу / О. В. Толкачова, В. В. Дорошенко // Науковий часопис На¬ціонального педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. – Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). – 2016. – Вип. 3К 1 (70). – С. 194–198.
7. Христова Т. Є. Кінезотерапія при різних формах дитячого церебрального паралічу / Т. Є. Христова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. – Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». – 2016. – Вип. 3К 1 (70). – С. 214–217
8. Шевцов А. Г. Кваліфікаційна характеристика окупаціонального терапевта (ерготерапевта) в системі корекційно-реабілітаційної роботи / А. Г. Шевцов // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський, 2016. – Вип. 7. – T. 2. – С. 409–424.
9. Шевцов А. Г. Окупаціональна терапія як міждисциплінарна сфера реабілітаційної діяльності / А. Г. Шевцов // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 19 «Корекційна педагогіка та психологія» : зб. наук. праць. – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – № 8. – 120 с. – С. 81–88.
10. Akbayrak T. Assessment of the short-term effect of antispastic positioning on spasticity / T. Akbayrak, K. Armutlu, M. K. Günel, G. Nurlu // Pediatr Int. – 2005. – Vol. 47. – Р. 440–445.
11. Auld M. L. A Single Session of Mirror-based Tactile and Motor Training Improves Tactile Dysfunction in Children with Unilateral Cerebral Palsy: A Replicated Randomized Controlled Case Series / M. L. Auld [et al.] // Physiotherapy Research International. – 2016. – 9 р. doi: 10.1002/pri.1674
12. Beckers L. W. M. E. Feasibility and effect of home-based therapy programmes for children with cerebral palsy: a protocol for a systematic review / L. W. M. E. Beckers [et al.] // BMJ open. 2017. – Vol. 7. – Is. 2. – 7 р. doi:10.1136/bmjopen-2016-013687.
13. Bower E. A randomised controlled trial of different intensites of physiotherapy and different goal-setting procedures in 44 children with cerebral palsy / E. Bower, D. L. McLellan, J. Amey, M. J. Campbell // Developmental Medicine & Child Neurology. – 1996. – Vol. 38. – №. 3. – Р. 226–237.
14. Bumin G. Effectiveness of two different sensory-integration programmes for children with spastic diplegic cerebral palsy / G. Bumin, H. Kayihan // Disabil Rehabil. – 2001. – Vol. 23. – Р. 394–399.
15. Butler C. Effects of neurodevelopmental treatment (NDT) for cerebral palsy: an AACPDM evidence report / C. Butler, J. Darrah // Dev Med Child Neurol. – 2001. – Vol. 43. – Р. 778–90.
16. Carlsen P. N. Comparison of two occupational therapy approaches for treating the young cerebral-palsied child / P. N. Carlsen // Am J Occup Ther. – 1975. – Vol. 29. – Р. 267–272.
17. Coker-Bolt P. Quantifying Real-World Activity and Upper-Limb Use in Children with Cerebral Palsy Using Accelerometers / P. Coker-Bolt [et al.] // American Journal of Occupational Therapy. – 2016. – Vol. 70 – (4_Supplement_1).
18. Dalvand H. Effect of the Bobath technique, conductive education and education to parents in activities of daily living in children with cerebral palsy in Iran / H. Dalvand [et al.] // Hong Kong Journal of Occupational Therapy. – 2009. – Vol. 19. – Is. 1. – Р. 14–19.
19. Dong V. A. Q. Studies comparing the efficacy of constraint-induced movement therapy and bimanual training in children with unilateral cerebral palsy: a systematic review / V. A. Q. Dong [et al.] // Developmental neurorehabilitation. – 2013. – Vol. 16. – Is. 2. – Р. 133–143.
20. Eliasson A. C. The manual ability classification system (MACS) for children with cerebral palsy: scale development and evidence of validity and reliability / A. C. Eliasson // Dev Med Child Neurol. – 2006. – Vol. 48. – Is. 7. – P. 549–554.
21. Exner C. E. Comparative effects of three hand splints on bilateral hand use, grasp, and armhand posture in hemiplegic children: a pilot study / C. E. Exner, B. R. Bonder // Occup Ther J Res. – 1983. – Vol. 3. – Р. 75–92.
22. Fazzi E. Presentation of recommendations for the rehabilitation of children with cerebral palsy / E. Fazzi, E. Castelli // European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine. – 2016. – Vol. 52. – Is. 5. – Р. 691–703.
23. Flegle J. H. Improvement in grasp skill in children with hemiplegia with the MacKinnon splint / J. H. Flegle, J. M. Leibowitz // Res Dev Disabil. – 1988. – Vol. 9. – Р. 145–151.
24. Gelkop N. Efficacy of constraint-induced movement therapy and bimanual training in children with hemiplegic cerebral palsy in an educational setting / N. Gelkop [et al.] // Physical & occupational therapy in pediatrics. – 2015. – Vol. 35. – Is. 1. – Р. 24–39.
25. Guidetti S. Description of self-care training in occupational therapy: case studies of five Kenyan children with cerebral palsy / S. Guidetti, I. Soderback // Occup Ther Int. – 2001. – Vol. 8. – Р. 34–48.
26. Hanzlik J. R. The effect of intervention on the free-play experience for mothers and their infants with developmental delay and cerebral palsy / J. R. Hanzlik // Phys Occup Ther Pediatr. – 1989. – Vol. 9. – Is. 2. – Р 33–51.
27. Hidecker M. J. Inter-relationships of functional status in cerebral palsy: analyzing gross motor function, manual ability, and communication function classification systems in children / M. J. Hidecker [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2012. – Vol. 54. – Is. 8. – P. 737–742.
28. Hidecker M. J. Developing and validating the communication function classification system for individuals with cerebral palsy / M. J. Hidecker [et al.] // Dev Med Child Neurol. 2011. – Vol. 53. – Is. 8. – P. 704–710.
29. Himmelmann K. Communication ability in cerebral palsy: a study from the CP register of western Sweden / K. Himmelmann, K. Lindh, M. J. Hidecker // Eur J Paediatr Neurol. – 2013. – Vol. 17. – Is. 6. – P. 568–574.
30. Hur J. J-A. Skills for independence for children with cerebral palsy: a comparative longitudinal study / J. J-A. Hur // Int J Disabil Dev Educ. – 1997. – Vol. 44. – Р. 263–274.
31. Ketelaar M. Effects of a functional therapy program on motor abilities of children with cerebral palsy / M. Ketelaar [et al.] // Phys Ther. – 2001. – Vol. 81. – Р. 1534–1545.
32. Law M. Neuro developmental therapy and upper-extremity inhibitive casting for children with cerebral palsy / Law M. [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 1991. – Vol. 33. – Р. 379–387.
33. Law M. Home and community occupational therapy for children and youth: A before and after study / M. Law [et al.] // Canadian Journal of Occupational Therapy. – 2005. – Vol. 72. – Is. 5. – P. 289–297.
34. Law M. A comparison of intensive neurodevelopmental therapy plus casting and a regular occupational therapy program for children with cerebral palsy / M. Law [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 1997. – Vol. 39. – Р. 664–670.
35. McConachie H. A randomized controlled trial of alternative modes of service provision to young children with cerebral palsy in Bangladesh / H. McConachie [et al.] // J Pediatr. – 2000. – Vol. 137. – Р. 769–776.
36. Myrhaug H. T. Intensive training of motor function and functional skills among young children with cerebral palsy: a systematic review and meta-analysis / H. T. Myrhaug [et al.] // BMC pediatrics. – 2014. – Vol. 14. – Is.1. – 19 р.
37. Nicholson J. H. Assessment of upper-limb function and movement in children with cerebral palsy wearing lycra garments / J. H. Nicholson [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2001. – Vol. 43. – Р. 384–391.
38. Noronha J. The effect of positioning on the hand function of boys with cerebral palsy / J. Noronha, A. Bundy, J. Groll // Am J Occup Ther. – 1989. – Vol. 43. – Р. 507–512.
39. Novak I. A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence / I. Novak [et al.] // Developmental Medicine & Child Neurology. – 2013. – Vol. 55. – Is. 10. – P. 885–910. DOI: 10.1111/dmcn.12246
40. Palisano R. J. Content validity of the expanded and revised gross motor function classification system / R. J. Palisano [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2008. – Vol. 50. – Is. 10. – P. 744–750.
41. Pope P. M. Postural control in sitting the SAM system: evaluation of use over three years / P. M. Pope, C. E. Bowes, E. Booth // Dev Med Child Neurol. – 1994. – Vol. 36. – Р. 241–252.
42. Ramkumar S. A Study on Effect of Occupational Therapy Intervention Program Using Cognitive-Perceptual and Perceptual-Motor Activities on Visual Perceptual Skills in Children with Cerebral Palsy / S. Ramkumar, A. A. Gupta // Indian Journal of Physiotherapy and Occupational Therapy-An International Journal. – 2016. – Vol. 10. – Is. 3. – Р. 60–68.
43. Reid D. T. A. Infiuences of a hand positioning device on upper-extremity control of children with cerebral palsy / D. T. Reid, A. Sochaniwskyj // Int J Rehabil Res. – 1992. – Vol. 15. – Р. 15–29.
44. Sellers D. Development and reliability of a system to classify the eating and drinking ability of people with cerebral palsy / D. Sellers [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2014. – Vol. 56. – Is. 3. – P. 245–251.
45. Spittle A. J. Cerebral palsy and developmental coordination disorder in children born preterm / A. J. Spittle, J. Orton // Seminars in Fetal and Neonatal Medicine’s. – 2014. – Vol. 19. – Is. 2. – P. 84–89. doi.org/10.1016/ j.siny.2013.11.005.
46. Steultjens E. M. Occupational therapy for children with cerebral palsy: a systematic review / E. M. Steultjens [et al.] // Clinical Rehabilitation. – 2004. – Vol. 18. – Is.1. – Р. 1–14. DOI:10.1191/0269215504cr697oa.
47. Steultjens E. M. J. Occupational therapy for children with cerebral palsy / E. M. J. Steultjens [et al.] // Cochrane Database of Systematic Reviews: 2003(4). 7р. https://postprint.nivel.nl/PPpp1798.pdf.
48. Talbot M. L. The effect of auditorally augmented feedback on the eye-hand coordination of students with cerebral palsy / M. L. Talbot, J. Junkala // Am J Occup Ther. – 1981. – Vol. 35. – Р. 525–528.
49. Taub E. Efficacy of constraint-induced movement therapy for children with cerebral palsy with asymmetric motor impairment / E. Taub, S. L. Ramey, S. DeLuca, K. Echols // Pediatrics. – 2004. – Vol. 113. – Is. 2. – Р. 305–312.
50. Trabacca A. The ICF-CY perspective on the neurorehabilitation of cerebral palsy: a single case study / A. Trabacca [et al.] // J Child Neurol. – 2012. Vol. 27. – Is. 2. – P. 183–190.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Therapeutic Physical Training, Sport Medicine and Physical Rehabilitation

How to Cite

Means of Ergotherapy in Increasing the Level of Functioning and Independence of Children with Cerebral Palsy. (2017). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 26, 94-102. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/187