Motor Regime Optimization of Junior Pupils by Means of Football

Authors

  • Oksana Kovtunenko Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
  • Serhiy Sobotyuk Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

Keywords:

pupils, motor activity, football, influence, program, health improvement, increasing, indices

Abstract

We have grounded the need of improvement of the level of physical activity of children of primary school age. It has been found out that football is a popular game. In addition, the use of football elements increases children's motivation for active lifestyle. It was revealed that the game of football has positive effect on physical and physiological characteristics of pupils of elementary school. Under the influence of football strength, speed and stamina develop in children. In addition, the game of football provides compensation for deficit of motor activity and helps restore mental performance after school. We reviewed scientific-methodical and special literature on development of authors’ methodologies and technologies of learning football of junior pupils. We theoretically proved and developed a program of optimization of motor regime of junior pupils by means of football. The proposed program consists of three components. At the initial stage children learn elements of the game of football. At the end of this phase students should have theoretical basis about football and be able to throw a ball with both hands, dribble, curl a ball over uprights, kick goalwards, hit the ball for distance and accuracy. Competition stage foresaw participation of junior pupils in the competition also as supporters. This improves emotional activity and increases strengthening of junior pupils’ motivation for systematic physical practices. One of the components of the program is encouraging pupils to play football after school, during holidays and summer camps. In our opinion this approach to physical training of junior pupils will secure optimization of the motor regime.

References

1. Архипов О. А. Вплив занять футболом на формування психофізіологічних показників молодших школярів / О. А. Архипов, Г. В. Кротов, Р. М. Мішаровській // Вісник. – 2013. – Т. 1, № 12. – С. 29–32.
2. Васильчук А. Г. Використання абетки футболу для школярів початкових класів у загальноосвітніх навчальних закладах України / А. Г. Васильчук // Молода спортивна наука України. – 2010. – Т. 2. – С. 46–50.
3. Дмор С. М. Методика навчання молодших школярів футболу у процесі позаурочних занять з використанням інформаційних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / С. М. Дмор ; Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2014. – 22 с.
4. Жилін Є. І. Особливості навчання руховим діям школярів молодших класів на прикладі футболу / Є. І. Жилін // Теорія та методика фізичного виховання. – 2012. – № 8. – С. 18–38.
5. Коломоєць Г. Розвиток рухових якостей та зміцнення здоров’я школярів засобами футболу / Г. Коломоєць // Теорія та методика фізичного виховання. – 2007. – № 11. – С. 30–32.
6. Конох О. Є. Методика проведення занять фізичної культури з дітьми 5-6 років з використанням елементів футболу / О. Є. Конох // Вісник Запорізького національного університету. – 2011. – № 2 (6). – С. 12–15.
7. Клюс О. А. Погіршення здоров’я молодших школярів внаслідок втоми від розумової діяльності / О. А. Клюс, В. У. Дорош // Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. – 2011. – Вип. 4. – С. 74–81.
8. Кравчук Л. В. Забезпечення рухової активності молодших школярів / Л. В. Кравчук // Сучасна школа України. – 2014. – № 3. – С. 43–51.
9. Методичні рекомендації щодо визначення добової рухової активності школярів / Т. Ю. Круцевич, О. В. Давиденко, Г. Г. Смоліус, І. О. Когут. – Київ : Наук. світ, 2004. – 18 с.
10. Мудрик С. Сучасний стан здоров’я дітей молодшого шкільного віку / С. Мудрик // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – 2012. – №2 (18). – С. 183–187.
11. Петров А. О. Залучення школярів до здорового способу життя засобами футболу / А. О. Петров, О. П. Петров // Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. – 2012. – Вип. 5. – С. 169–176.
12. Столітенко Є. Фізичне виховання учнів 1–11 класів у процесі занять футболом : [посібник] / Є. Сто-літенко. – Київ : [б. в.], 2011. – 296 с.
13. Товт В. А. Теорія і технології оздоровчо-рекреаційної рухової активності: навч. посібник / В. А. Товт, І. І. Маріонда, Е. М. Сивохоп, В. Я. Сусла. – Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», «Говерла», 2015. – 88 с.
14. Хрипко І. В. Вплив програм з традиційними та інноваційними засобами фізичного виховання на фізичний стан молодших школярів : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. : 24.00.01 / І. В. Хрипко ; НУФВСУ. – Київ, 2012. – 20 с.
15. Ярий Р. О. Вплив занять футболом на морфо-функціональний статус дггей молодшого шкільного віку : автореф. дис. … канд.. наук з фіз. вих. : спец. 24.00.02 / Р. О. Ярий ; Харківська держ. академія фіз. культури. – Харків, 2010. – 23 с.

Published

2017-03-31

Issue

Section

Physical Education of Different Groups

How to Cite

Motor Regime Optimization of Junior Pupils by Means of Football. (2017). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 25, 55-59. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/199