Assessment of Theoretical Preparedness of Pupils with Hearing Disorders as an Integral Component of Their Health Forming Activities

Authors

  • Vitaliy Kashuba National University of Ukraine on Physical Education and Sport https://orcid.org/0000-0001-6669-738X
  • Olena Maslova National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • Tetyana Rychok National University of Ukraine on Physical Education and Sport

Keywords:

health, children with hearing disorders, health forming activity, theoretical knowledge, theoretical readiness, pupils, schoolchildren, motivation, hearing-impaired, deaf

Abstract

The article presents the results of a study of the level of theoretical knowledge of pupils with hearing disorders and assessment of their readiness to implement their own health forming activities. The obtained data have shown a low level of theoretical readiness of children and teenagers with various hearing disorders relative to their own health-forming activity. Grounding on conclusions of the conducted studies it was developed the recommendations concerning the possibility of formation and development of motivation among pupils with hearing disorders to realization of own health-improving activity.

References

1. Випасняк І. Вплив активізації рухової активності на соціальну інтеграцію глухих дітей/ І. Випасняк // Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. – Івано-Франківськ, 2006. – Вип. 2. – С. 136–140.
2. Гацоєва Л. С. Соматичне здоров’я дітей зі зниженим слухом та його зміни під впливом експериментальної методики / Л. Гацоєва // Фізична культура, спорт та здоров’я нації : зб. наук. праць. – Вип. 13. – Вінниця, 2012. – С. 18–23.
3. Герасимова Н. А. Интегральная технология обучения в физкультурном образовании школьников : дис. … канд. пед. наук / Н. А. Герасимова. – Санкт-Петербург, 2003. – 251 с.
4. Долбишева Н. Г. Теоретико-методичні основи формування знань про фізичне здоров’я в системі фізичного виховання у старшокласників : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : [cпец.] 24.00.02 / Н. Г. Долбишева ; Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України. – Київ, 2006. – 21 с.
5. Єлісєєва Д. Рівень теоретичних знань із фізичної культури дітей старшого шкільного віку / Д. Єлісєєва // Молода спортивна наука, 2015. – Т. 2. – С. 86–90.
6. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании : учеб. пособие [для студентов вузов, обучающихся по пед. спец. (ОПД. Ф.02 – Педагогика)] : доп. УМО по спец. пед. образования / И. Г. Захарова. – 5-е изд., стер. – Москва : Academia, 2008. – 189 с.
7. Капустин А. С. Формирование теоретических знаний по физической культуре у учащихся 10–11 классов : автореф. дис. ... канд. наук по физ. культуре / А. С. Капустин. – Омск, 2002. – 24 с.
8. Кашуба В. А. Современные подходы к здоровьесбережению студентов в процессе физического воспитания / В. А. Кашуба, С. М. Футорный, Е. В. Андреева // Физ. воспитание студентов. – Харьков, 2012. – № 5. – С. 50–58.
9. Круцевич Т. Підходи до оцінки теоретичних знань з фізичної культури дітей середнього шкільного віку / Т. Круцевич, О. Іщенко, В. Семененко // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2014. – № 1. – С. 68–73.
10. Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів / [Н. В. Москаленко, О. О. Власюк, І. В. Сте-панова, О. В. Шиян]. – Дніпропетровськ : Інновація, 2011. – 235 с.
11. Саїнчук М. М. Ціннісна орієнтація старшокласників до отримання теоретичних знань із фізичної культури / М. М. Саїнчук // Молода спортивна наука України : зб. наук. праць з галузі фіз. виховання, спорту і здоров’я людини. – Львів, 2011. – Вип.15, т. 2. – С. 227–232.
12. Степанова І. В. Концепція інноваційної програми фізичного виховання у вищих навчальних закладах / І. В. Степанова // Спортивний вісник Придніпров’я. – Дніпропетровськ : ДДІФКіС, 2014. – № 2. – С. 163–166.
13. Томенко О. А. Теоретико-методологічні основи неспеціальної фізкультурної освіти учнівської молоді : автореф. дис. … д-ра наук з фіз. виховання і спорту : [спец] 24.00.02 / О. А. Томенко ; НУФВСУ. – Київ, 2012. – 39 с.
14. Футорний С. М. Сучасні підходи до формування здорового способу життя студентів / С. М. Футорний // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – Київ, 2012. – № 3. – С. 15–19.
15. Футорный С. М. Современные аспекты разработки и внедрения здоровьесберегающих технологий в процессе физического воспитания студенческой молодежи / С. М. Футорный // Фіз. культура, спорт та здоров’я нації. – Вінниця, 2014. – № 3 (56). – С. 312–319.
16. Футорный С. М. Здоровьесберегающие технологии в процессе физического воспитания студенческой молодежи : [монография] / С. М. Футорный. – Київ : Саммит-книга, 2014. – 296 с.

Published

2016-12-30

Issue

Section

Physical Education of Different Groups

How to Cite

Assessment of Theoretical Preparedness of Pupils with Hearing Disorders as an Integral Component of Their Health Forming Activities. (2016). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 24, 50-59. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/221