Theoretical Grounding of Specific Character of Autism Physical Rehabilitation

Authors

  • Natalia Nesterchuk National University Of Water And Environmental Engineering

Keywords:

autism, children, physical rehabilitation

Abstract

The article deals with the theoretical basis of introduction of physical rehabilitation in cases of autism. It was identified and proved various manifestations of autism, and peculiarities of development of the indicated category of children. It was presented a detailed description of blocks of tasks that one must adhere to and implement in the process of physical rehabilitation: physical, social and moral, emotional and valuable, speech and creative activity. It was discovered peculiarities of conducting of classes based on strict structure, children’s interest, continued active involvement in activities. It was defined the main aspects of physical rehabilitation of children with autism: early start, well-organized work, specially equipped room divided into zones, help in reduction of symptoms of fear.

References

1. Аршатская О. С. Психологическая помощь ребенку раннего возраста при формирующемся детском аутизме / О. С. Аршатская // Дефектология. – 2009. – № 2. – С. 46–56.
2. Костин И. А. Клуб подростков и взрослых с последствиями раннего аутизма / И. А. Костин // Де-фектология. – 2009. – № 4. – С. 63–70.
3. Костин И. А. Усложнение картины мира – направление психологической помощи аутичным подросткам / И. А. Костин // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. – 2010. – № 3. – С. 3–9.
4. Либлинг М. М. Подготовка к обучению детей с ранним детским аутизмом / М. М. Либлинг // Де-фектология. – 2007. – № 4. – С. 80–86.
5. Максимова Е. В. Уровни общения. Причины возникновения раннего детского аутизма и его коррекция на основе теории Н. А. Бернштейна / Е. В. Максимова – М. : Изд-во «Диалог-МИФИ», 2008. – 288 с.
6. Пласкунова Е. В. Можливості адаптивного фізичного виховання у формуванні рухових функцій у дітей з синдромом раннього дитячого аутизму / Е. В. Пласкунова // Школа здоров’я. – 2004. – № 1. – С. 57–62.
7. Скрипник Т. В. Системно-феноменологічний підхід до діагностики та корекції розвитку дітей з аутизмом : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.08 / Скрипник Тетяна Вікторівна ; Ін-т спец. педагогіки НАПН України. – Київ, 2010. – 385 с.
8. Хворова Г. М. Комплексна психолого-педагогічна технологія корекції розвитку активності дитини з аутизмом : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / Г. М. Хворова ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Дра-гоманова. – Київ, 2010. – 22 с.
9. Химко М. Б. Психологічні особливості батьківського ставлення до дітей з аутизмом : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / М. Б. Химко ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАН України. – Київ, 2010. – 21 с.
10. Шульженко Д. І. Психологічні основи корекційного виховання дітей з аутистичними порушеннями : автореф. дис ... д-ра пед. наук : 19.00.08 / Д. І. Шульженко ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2010. – 45 с.

Published

2016-09-30

Issue

Section

Therapeutic Physical Training, Sport Medicine and Physical Rehabilitation

How to Cite

Theoretical Grounding of Specific Character of Autism Physical Rehabilitation. (2016). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 23, 89-92. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/252