To the Question of Organization Physical Education Process of Junior School Children with Visual Deprivation

Authors

  • Svitlana Demchuk National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • Tetiana Krasushyna Rivne State University Of Humanities

Keywords:

organization, process, education, children, junior, deprivation, vision

Abstract

Organization of physical education process with the traditional approach towards children without disabilities in the state of health does not fully solve the problem of improvement of physical development and increasing of the level of physical fitness of children of junior school age with deprivation of vision. Research objective: to reveal the peculiarities of organization of the process of physical education of junior school children with deprivation of vision of a special boarding schools for their social adaptation. Methods: analysis and synthesis of literature, analysis of the experience of leading experts of a special school. Targeted and dosed exercises are a powerful tool of correction and compensation of the deficiencies in physical and functional development of children with visual deprivations. They increase rates of physical development, contribute to correction of the disturbed functions, increase their working capacity.

The problem of the physical education organization of junior school children with visual deprivation of a special boarding school wasn’t examined deeply enough, although the need in development of this issue is obvious. So far, the questions of peculiarities of physical development, physical fitness, body spatial organization of junior school children with deprivation of vision which is the prospect of our further research stays topical.

References

1. Аветисов Э. С. Физкультура при близорукости / Э. С. Аветисов, Е. И. Ливадо, Ю. И. Курпан. – М. : Знание, 1985. – 23 с.
2. Азарян Р. Н. Физическое воспитание слепых и слабовидящих школьников в режиме дня / Р. Н. Азарян. – М. : [б. и.], 1987. – 118 с.
3. Демирчоглян Г. Г. Специальная физическая культура для слабовидящих школьников / Г. Г. Де-мирчоглян, А. Г. Демирчоглян. – М. : Сов. спорт, 2000. – 160 с. : ил. – (Физическая культура и спорт инвалидов и лиц с отклонениями в состоянии здоровья).
4. Ермаков Е. П. Основы тифлопедагогики: развитие, обучение и воспитание детей с нарушениями зрения : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е. П. Ермаков, Г. А. Якунин. – М. : Гуманит. издат. центр ВЛАДОС, 2000. – 240 с.
5. Никулина Г. В. Охраняем и развиваем зрение. Учителю о работе по охране и развитию зрения учащихся младшего школьного возраста : учеб.-метод. пособие для педагогов образовательных учреждений общего назначения / Г. В. Никулина, Л. В. Фомичева. – СПб. : «ДЕТСТВО-ПРЕСС»», 2002. – 128 с.
6. Ростомашвили Л. Н. Коррекция двигательных нарушений детей с депривацией зрения средствами адаптивного физического воспитания : автореф. дис. … канд. наук по физ. воспитанию и спорту / Л. Н. Ростомашвили. – СПб., 1999. – 24 с.
7. Ростомашвили Л. Н. Физические упражнения для детей с нарушенным зрением : метод. рек. для учителей, воспитателей, родителей / Л. Н. Ростомашвили. – СПб., 2001. – 124 с.
8. Сермеев Б. В. Физическое воспитание слабовидящих детей / Б. В. Сермеев. – М. : [б. и.], 1983. – 96 с. : ил.
9. Солнцева Л. И. Теоретические и практические аспекты коррекционно-воспитательной работы в школе для слепых на современном этапе / Л. И. Солнцева // Дефектология. – 1990. – № 1. – С. 9–15.
10. Частные методики адаптивной физической культуры : учеб. пособие / под ред. Л. В. Шапковой. – М. : Сов. спорт, 2003. – 464 с. : ил.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Therapeutic Physical Training, Sport Medicine and Physical Rehabilitation

How to Cite

To the Question of Organization Physical Education Process of Junior School Children with Visual Deprivation. (2016). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 22, 73-78. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/278