Personal Determinants of Adaptation of Sports Teachers in Terms of Professional Burnout

Authors

  • Tatyana Petrovskaya National University of Ukraine on Physical Education and Sport

Keywords:

professional deformation, professional burnout, emotional burnout, adaptability, psychological defense

Abstract

Topicality. The article examines the emotional burnout of sports teachers as professional deformation process and as a mechanism of psychological defense. It is expected that the tendency of sports teachers to burnout is largely determined by the individual psychological characteristics of their personality and personal adaptability. Task. To determine the level of social adaptation of sports teachers. To identify individual psychological qualities of personality that determine the ability to adapt. To set particular manifestation of burnout of sports teachers with the level of social adaptation and personality characteristics. Results. High adaptation level is assured by low aggressiveness, the average level of rigidity, self-control, self-efficacy and self-esteem, as well as a high level of lability, conformity and creativity. In all groups of sports teachers the process of burnout has been found. The tendency of increase of burnout rates among individuals with a high level of adaptation has been found out. Conclusions. Review of the problem of professional burnout in terms of psychological protection makes it easier to optimize the solution of labor problems in sports and educational field, and will help build strategies for professional survival.

References

1. Воробйов М. І. Психологічний супровід педагогічної діяльності викладача фізичного виховання у процесі його професійного становлення / М. І. Воробйов, Т. В. Петровська, А. А. Кравченко // Актуальні проблеми фізичної культури і спорту : зб. наук. пр. – К., 2007. – Вип. 13. – С. 73–79.
2. Климов Е. А. Психология профессионала / Е. А. Климов. – М. : [б. и.], 1996. – 481 с.
3. Кокун О. М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічні аспекти забезпечення діяльності : монографія / О. М. Кокун. – К. : Міленіум, 2004. – 265 с.
4. Леонтьев А. Н. Проблема деятельности в психологии / А. Н. Леонтьев // Вопросы философии. – 1972. – № 9. – С. 95–106.
5. Петровська Т. В. Майстерність спортивного педагога / Т. В. Петровська. – К. : Олімп. л-ра, 2015. – 184 с.
6. Петровська Т. В. Економіко-психологічна адаптація і стиль життя / Т. В. Петровська // Соціальна психологія – К., 2004. – № 6. – С. 86–93.
7. Петровська Т. В. Адаптаційна сфера особистості як фактор ризику професійної деформації / Т. В. Петровська, А. А. Картузова // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2008. – Т. 10, ч. 2. – С. 381–388.

Published

2015-12-30

Issue

Section

Professional Training of Physical Education and Sport Specialists

How to Cite

Personal Determinants of Adaptation of Sports Teachers in Terms of Professional Burnout. (2015). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 20, 22-27. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/328