Experience of the Use of Recreational and Health-improving Technologies in Physical Training of School Children
Keywords:
recreational and fitness technology, health tourism, primary school children, physical educationAbstract
The article deals with the topical issue of improve the physical condition of students through the use of recreational and health-improving technologies based on health tourism resources in the process of physical education as an extracurricular activity; there was determined the effectiveness of this technology. The study involved children of primary school age (grades 3–4), who were divided into control and experimental groups of 20 students in each group. Children in the control group engaged in the program based on sports tourism resources and in the experimental – on the proposed program, which significant differences are block concept, planning sessions, and use of health tourism resources in accordance with the content of blocks «Tourists», «Athletes», «Orienteers», «Local historians» in the form of entertainment, outdoor games, trips, excursions, competition and competitive activity. Effectiveness of the proposed program was proven, as compared to traditional, that showed the results of the formative experiment. It was found that the students who were involved at the recreational and health-improving technologies on the base of health tourism, have the improvement in the functional state of the organism (cardiovascular system, the respiratory system, the level of health and adaptation-reserve possibilities of an organism), increased rates of mental and emotional states and improving of school motivation.
References
2. Бар-Ор О. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения / О. Бар-Ор, Т. Роуланд : пер. с англ. И. Андреев. – Киев : Олимп. лит., 2009. – 528 с.
3. Гончарова Н. М. Сучасні технології контролю фізичного стану школярів в процесі фізичного виховання : метод. рек. / Н. М. Гончарова, О. М. Бондар, Н. Л. Носова, В. В. Усиченко. – К. : НУФВСУ, 2012. – 47 с.
4. Гриньова Т. І. Вплив оздоровчих занять різними видами спортивного туризму на формування фізичного стану дітей 10–13 років : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02 / Т. І. Гри¬ньова. – Х., 2014. – 20 с.
5. Дутчак М. В. Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування / М. В. Дутчак // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2015. – № 2. – С. 44–52.
6. Кашуба В. О. Сучасні підходи до моніторингу фізичного стану школярів у процесі фізичного виховання / В. О. Кашуба, Н. М. Гончарова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Х., 2010. – № 1. – С. 71–74.
7. Ковальова Н. В. Технологія проектування позакласної роботи старшокласників з фізичного виховання : автореф. дис. … канд. фіз. виховання і спорту : 24.00.02 / Н. В. Ковальова. – К., 2013. – 21 с.
8. Москаленко Н. В. Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Н. В. Москаленко, О. В. Шиян. – Дніпропетровськ : Інновація, 2011. – 238 с.
9. Няньковский С. Л. Состояние здоровья школьников в Украине [Электронный ресурс] / С. Л. Няньковский, М. С. Яцула, М. И. Чикайло, И. В. Пасечнюк // Здоровье ребенка. – 5 (40), 2012. – Режим доступа : http://www.mif-ua.com/archive/article/32962.
10. Чахнина М. С. Содержание и направленность регионального компонента программы по физической культуре в младших классах на основе средств туризма : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / М. С. Чахнина. – Белгород : БелГУ, 2008. – 21 с.
11. Чернявський М. В. Рекреаційно-оздоровчі технології у процесі фізичного виховання молодших шко¬лярів : автореф. дис. … канд. фіз. виховання та спорту : 24.00.02 / М. В. Чернявський. – К. : НУФВСУ, 2012. – 20 с.