Іssues of Motor Activity of Children and Adolescent with Hearing Impairments
Keywords:
children, teenagers, hearing impairment, motor activity, the analyzer, physical development, motor skillsAbstract
The article is devoted to topical issues of the children and teenagers motor activity with hearing impairments. An analysis of the scientific and methodological literature and information data of the Internet have shown that children with hearing impairments are different from their hearing peers by low levels of physical and motor development.
The sharp decrease or a complete lack of functional activity of the auditory analyzer causes retardation center of the motor analyzer, and as a result of the restriction of motor activity for children with hearing impairments. The modern system of physical education requires the development and implementation of new technologies for work with children and teenagers with hearing impairment, based on understanding of the problems of organization motor activity, which determines not only the level of their physical development, but also overall health.
References
2. Лукина Г. Г. Профилактика и коррекция нарушений опорно-двигательного аппарата у школьников в процессе физического воспитания : дис. … канд. пед. наук / Г. Г. Лукина. – СПб., 2003. – 151 с.
3. . Ляхова И. Н. Коррекционное значение гимнастики в учебно-педагогическом процессе по физическому воспитанию глухих школьников младших классов : автореф. дис. … канд. пед. наук / И. Н. Ляхова. – М., 1992. –28 с.
4. Ростомашвили Л. Н. Адаптивное физическое воспитание детей со сложными нарушениями развития / Л. Н. Ростомашвили. – М. : Сов. спорт, 2009. – 224 с.
5. Способы повышения уровня физической подготовленности глухих и слабослышащих старших школьников / Ю. А. Пеганов, А. Г. Спицин // Дефектология. – 1998. – № 2. – С. 37–48.
6. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры / Л. В. Шапкова. – М. : Сов. спорт, 2007. – 608 с.