Methodology of Formation of Motor Skills of Students of Higher Educational Establishments by Means of Track and Field Athletics
Keywords:
motor skills, methodology of formation, program studying, motor activity, basic stageAbstract
Methodology of formation of motor skills was used for studying athletics types such as sprint, high jump, long jump, ball throwing. The program encloses stage-by-stage methodology of formation of motor skill with the help of special track and field exercises taking into account psycho-pedagogical, physiological and biomechanical peculiarities .
For testing the effectiveness of practical model of formation of motor skills of sprint, jumps, throwing we have chosen the method of expert scoring of external effectiveness of movements execution that let us in proper time to set quantitative indices of skill formation.
References
1. Бернштейн Н. А. Физиология движений и активность / Н. А. Бернштейн. − М. : Наука, 1990.− 495 с.
2. Боген М. М. Обучение двигательным действиям : учеб. пособие для студ., асп. и препод. ин-тов физкультуры / М. М. Боген. − М. : [б. и.], 1981. 58 с.
3. Гавердовский Ю. К. Программированное обучение: его смысл, принципы, возможности / Ю. К. Га-вердовский, В. Е. Заглада // Гимнастика. − Вып. 1. – М. : Физкультура и спорт, 1976. − С. 57−65.
4. Плахтій П. Д. Фізіологія людини / П. Д. Плахтій, О. С. Кучерук // Нейрогуморальна регуляція функцій : навч. посіб. − К. : ВД «Професіонал», 2007. − 456 с.
5. Пуни А. Ц. К вопросу об осознаваемости и неосознаваемости в заученных действиях / А. Ц. Пуни // Вопросы психологии спорта. – М. : [б. и.], 1955. – С. 5−39.
6. Сергієнко Л. П. Комплексне тестування рухових здібностей людини : навч. посіб. / Л. П. Сергієнко. − Миколаїв : УДМТУ, 2001. − С. 228
7. Frey M. Collegiate Athletes’ Mental Skill Use and Perceptions of Success: An Exploration of the Practice and Competition Settings / M. Frey, P. L. Laguna, K. J. Ravizza // Journal of Applied Sport Psychology. – 2003. − Vol. 15, № 2. − P. 115−128.
8. Tolaga J. A-Z sprawnosci fizycznej / J. Tolaga. – Warszawa : YPSYLON, 1995. – 413 s.
2. Боген М. М. Обучение двигательным действиям : учеб. пособие для студ., асп. и препод. ин-тов физкультуры / М. М. Боген. − М. : [б. и.], 1981. 58 с.
3. Гавердовский Ю. К. Программированное обучение: его смысл, принципы, возможности / Ю. К. Га-вердовский, В. Е. Заглада // Гимнастика. − Вып. 1. – М. : Физкультура и спорт, 1976. − С. 57−65.
4. Плахтій П. Д. Фізіологія людини / П. Д. Плахтій, О. С. Кучерук // Нейрогуморальна регуляція функцій : навч. посіб. − К. : ВД «Професіонал», 2007. − 456 с.
5. Пуни А. Ц. К вопросу об осознаваемости и неосознаваемости в заученных действиях / А. Ц. Пуни // Вопросы психологии спорта. – М. : [б. и.], 1955. – С. 5−39.
6. Сергієнко Л. П. Комплексне тестування рухових здібностей людини : навч. посіб. / Л. П. Сергієнко. − Миколаїв : УДМТУ, 2001. − С. 228
7. Frey M. Collegiate Athletes’ Mental Skill Use and Perceptions of Success: An Exploration of the Practice and Competition Settings / M. Frey, P. L. Laguna, K. J. Ravizza // Journal of Applied Sport Psychology. – 2003. − Vol. 15, № 2. − P. 115−128.
8. Tolaga J. A-Z sprawnosci fizycznej / J. Tolaga. – Warszawa : YPSYLON, 1995. – 413 s.
Downloads
Published
2020-01-12
Issue
Section
Pedagogical Technologies of Education in Physical Training
How to Cite
Methodology of Formation of Motor Skills of Students of Higher Educational Establishments by Means of Track and Field Athletics. (2020). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 17, 72-76. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/472