Particularities of Vegetative Regulation and Adaptation Capabilities of Preliminary School Children with Hearing Function Disorder

Authors

  • Sergey Afanasyev Dnipropetrovsk State Institute of Physical Culture and Sport

Keywords:

Vegetative status, adaptation, hearing disorder, preliminary school children

Abstract

Indexes of vegetative nervous system functional status were explored in preliminary school children with hearing disorder.Functional status of VNS was assessed by variation pulsometry.Functional capabilities of heart-vascular systemwere assessed by coefficient of endurance, adaptation potential. Comprehensive analysis of physiological parameters characterizing VNS homeostatic capabilities allowed to estimate, that vegetative regulation process in preliminary school age children with hearing disorder is going on in imbalance modein VNS.Performed researches let determine adaptation potential level of heart-vascular system.Detected gender particularities of vegetative heart activity regulation and  its adaptation potential become ground of development of optimal motion activity regimen in physical rehabilitation process.

References

1. Акулина М. В. Оценка адаптационных возможностей депривированных по слуху школьников подросткового периода / М. В. Акулина // Здоровье и образование в XXI веке. – 2011. – № 2. – Т.13. – С. 165.
2. Акулина М. В. Особенности физического развития школьников, депривированных по слуху [Электронный ресурс] / М. В. Акулина // Электронный научно-образовательный вестник «Здоровье и обра¬зование в XXI веке» – 2012. – № 6. – Т.14. – С. 58–59. – Режим доступа : http://cyberleninka.ru/article/n/ osobennosti-fizicheskogo-razvitiya-shkolnikov-deprivirovannyh-po-sluhu.
3. Бабич П. Н. Применение статистических методов в практике клинических исследований / П. Н. Бабич, А. В. Чубенко, С. Н. Лапач // Укр. мед. часоп. – 2004. – № 2 (40). – С. 138–143.
4. Баевский Р. М. Оценка адаптационных возможностей организма и риск развития заболеваний / Р М. Баевский, А. П. Берсенева. – М. : Медицина, 1997. – 236 с.
5. Ивахненко А. А. Сравнительная характеристика развития психомоторной сферы глухих детей младшего школьного возраста и их ровесников с сохраненным слухом / А. А. Ивахненко // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2014. – № 1. – С. 13–17.
6. Кокорева Е. Г. Психофизиологические механизмы компенсации центральной нервной и системы кровообращения у детей с нарушениями слуха / Е. Г. Кокорева // Вестник Южно-Уральского госу-дарственного университета. – Серия : Образование, здравоохранение, физическая культура – 2005. – № 4 (44). – С. 331–333.
7. Матвієнко Н. В. Порушення слуху у новонароджених та дітей раннього віку / Н. В. Матвієнко, О. В. Лук’яненко // Современная педиатрия – 2012. – № 5(45). – С. 49–51.
8. Минвалеева Р. С. Вегетативный индекс Кердо: индекс для оценки вегетативного тонуса, вычисляемый из данных кровообращения / Р. С. Минвалеева // Спортивная медицина. – 2009. – № 1–2. – С. 33–44.
9. Санташова О. В. Особенности взаимосвязи уровня развития двигательной и познавательной сферы у младших школьников с нарушениями слуха / О. В. Санташова // Известия Российского госу-дарственного педагогического университета им. А. И. Герцена. – 2008. –№ 70 (2). – С. 152–156.
10. Таишева М. М. Оценка физического развития детей дошкольного возраста по средним значениям коэффициента выносливости/ М. М. Таишева, А. И. Яковлева, М. Д. Мосунова // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2010. – № 1. – С. 114–117.
11. Туева И. Д. Клинико-инструментальные критерии оценки тяжести и прогноза стато-координационных нарушений у детей при врожденной сенсоневральной тугоухости / И. Д. Туева, О. П. Ковтун, Г. М. Григорьев // Вестник Уральской медицинской академической науки. – 2009. – № 4. – С. 49–51.
12. Psychosocial outcomes of children with ear infections and hearing problems: a longitudinal study [Elektronik resourse] / A. Hogan, R. L. Phillips, D. Howard, V. Yiengprugsawan // BMC Pediatrics. – 2014. – № 14. – Mode of access : http://www.biomedcentral.com/1471-2431/14/65
13. Martin L. B. Screening of vision and hearing in primary school children / L. B. Martin, K. Lykke // J Family Med Prim Care. – 2012. – Vol. 1. – Р. 114–117.
14. Olusanya B. O. The global burden of disabling hearing impairment: a call to action / B. O. Olusanya, K. J. Neumann, J. E. Saunders // Bull. World Health Organ. – 2014. – Vol. 1. – № 92(5). – Р. 367–373.
15. World Health Organization: Deafness and hearing impairment. Fact sheet No 300 – 2014. [Elektronik resourse]. – Mode of access : Available from: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs300/en/index.html.
16. Wake M. Outcomes of children with mild-profound congenital hearing loss at 7 to 8 years: a population study / M. Wake, E. K. Hughes, Z. Poulakis, C. Collins, F. W. Rickards // Ear. Hearing. – 2004. – № 26(1). – Р. 1–8.

Published

2020-01-13

Issue

Section

Historical, Philosophical, Legal and Organizational Problems of Physical Trainin

How to Cite

Particularities of Vegetative Regulation and Adaptation Capabilities of Preliminary School Children with Hearing Function Disorder. (2020). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 16, 13-16. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/491