The Characteristic of Morphological Features of Schoolchildren’s Physical Development in the Process of Physical Education

Authors

  • Nataliya Nosova Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

features of physical development, schoolchildren, physical education, body constitution, body proportions

Abstract

This research is dedicated to the studying of morphological features of schoolchildren’s physical development in physical education. We used the following research methods: theoretical analysis and generalization of special scientific and methodical literature, pedagogical observation, anthropometry, methods of mathematical statistics. The study involved 600 schoolchildren aged 7–6 years from Kyiv. The analysis of the scientific and methodical literature and the results of their own research revealed that morphological features are among the most important indicators of physical development, and of schoolchildren’s health therefore.The research identified proportional features and somatotypes of schoolchildren aged 7–16 years.

References

1. Дорохов Р. Н. Спортивная морфология : учеб. пособие для высш. и средних спец. заведений физ. культуры / Р. Н. Дорохов, В. П. Губа. – М. : СпортАкадемПресс, 2002. – 236 с.
2. Забелина Л. Г. Дифференцированный подход в развитии двигательных способностей школьников 10–12 лет различных соматотипов / Л. Г. Забелина // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2007. – № 3. – С. 19–24.
3. Изаак С. И. Мониторинг физического развития и физической подготовленности (теория и практика) / С. И. Изаак. – М. : Сов. спорт, 2005. – 196 с.
4. Индивидуальная анатомическая изменчивость органов, систем и формы тела человека / под ред. Д. Б. Бекова. – Киев : Здоровья, 1988. – 224 с.
5. Кашуба В. Технология контроля состояния пространственной организации тела школьников в процессе физического воспитания / В. Кашуба, В. Голуб, Н. Носова // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2013. – Вип. 10. – С. 45–49.
6. Кашуба В. А. К вопросу изменения пространственной организации тела человека в процессе физического воспитания с использованием компьютерных технологий / Т. Ивчатова, К. Сергиенко // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2014. – № 1. – С. 42–45.
7. Носова Н. Л. Контроль просторової організації тіла школярів у процесі фізичного виховання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Н. Л. Носова. – К., 2008. – 19 с.
8. Сазонова Л. А. Физическое развитие и уровень биологической зрелости у девочек различных соматотипов : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. мед наук : 14.00.02 «Анатомия человека» / Л. А. Сазонова. – СПб., 2007. – 23 с.
9. Сонькин В. Д. Возрастное развитие энергетики мышечной деятельности: итоги 30-летнего исследования. Сообщение III. Эндогенные и экзогенные факторы, вляиющие на развитие энергетики скелетных мышц / В. Д. Сонькин, И. А. Корниенко, Р. В. Тамбовцева // Физиология человека. – 2007. – № 5. – С. 118–123.
10. Шапаренко П. Ф. Принцип пропорциональности в соматогенезе / П. Ф. Шапаренко. – Винница, 1994. – 225 с.
11. Шевченко В. М. Мінливість форм і віковий розвиток параметрів тулуба у дітей 4–12 років / В. М. Шевченко // Вісник морфології. – 2001. – Т.7, № 2. – С. 279–283.

Published

2020-01-14

Issue

Section

Physical Education of Different Groups

How to Cite

The Characteristic of Morphological Features of Schoolchildren’s Physical Development in the Process of Physical Education. (2020). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 15, 60-64. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/537