Professionally Applied Physical Training of College Students of Restaurant Service and Tourism
Keywords:
professionally applied physical training, professionally important qualities, psychomotor qualities, somatic health, pedagogical conditionsAbstract
Professionally applied physical training in educational institutions is a component of student training. It develops physical qualities, skills and functions of the body, contributing to the successful mastery of the chosen profession. The objective of the research is to reveal the attitude of students towards health as a vital value and to determine the content of their professionally applied physical training. The studies were conducted on the basis of the Ivano-Frankivsk College of Restaurant Service and Tourism and attracted to the surveys of students of the 1st – 2nd courses in the number of 136 people in the specialty «Cook». It is revealed that half of the students have awareness of the influence of bad habits on the human body and realize the benefits of exercising. According to the indicators of the level of physical health, only 6 % of college students had a safe level. For the future specialist – a cook, good visual and motor coordination, a high degree of coordination of hand movement should be inherent; well developed tactile, muscular and temperature sensitivity; operative memory, concentration of attention, switching, distribution of attention; visual effective thinking, spatial representation. The results of psychomotor studies indicate that the majority of the surveyed students have reached average the levels in all indicators of professionally important psychomotor qualities. Based on the studies carried out, a program of professionally applied physical training of cooks and pedagogical conditions for its implementation was developed.
References
2. Класифікатор професій ДК 003:2010 // Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 16 серпня 2012 року N 923.
3. Мицкан Б. М. Професійно-прикладна фізична підготовка у технічних закладах освіти / Б. М. Мицкан, Р. В. Римик, Л. Б. Маланюк // Вісник Прикарпатського університету. – Серія : Фізична культура. – Івано-Франківськ, 2014. – Вип. 20. – С. 122–127.
4. Раевский Р. Т. Проблема физической подготовлености современного человека и пути ее решения на пороге ХХI века / Р. Т. Раевский // Физическая культура, спорт, туризм – в новых условиях развития стран СНГ : междунар. науч. конгр. – Минск, 1999. – Ч ІІ. – С. 20–24.
5. Римик Р. В. Педагогічні умови формування рівня рекреаційної активності у студентів вищої школи / Р. В. Римик, Л. Б. Маланюк, А. В. Синиця, О. М. Лещак, В. Р. Римик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія № 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт : зб. наук. праць / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 5 К (86) 17. – С. 272–275.
6. Романова Е. С. 99 популярных професий. Психологический анализ и професиограмы / Е. С. Романова. – 2-е изд. – Санкт-Петербург : Питер, 2003. – 464 с.
7. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів / Л. П. Сергієнко. – Київ : Олімп. літ., 2001. – 440 с.