Practical Aspects of Using the Techniques of «Managing the Object Environment» in the Process of Physical Education of Schoolchildren with Sensory Impairments
Keywords:
adaptive physical education, schoolchildren, managing object environment, information systemsAbstract
The article enlights the state of practical usage of the possibilities of the concept of «managing object environment» in the process of adaptive physical education of schoolchildren. The current stage in the development of education is characterized by global problems faced by society, community and civilization as a whole, which inevitably affects the state of the educational sphere, which can not be limited only to the transfer of socio-cultural norms, but presupposes the formation in the individual an ability to find and master such social economic, social status and social psychological niches.
The initial positions of the methodical techniques of the «managing object environment» were based on the fact that species evolution occurred under conditions of changing effects of physicochemical factors, which could not leave traces in the genetic species memory. With this in mind, random or specially created changes in the components of the external environment that occur during ontogeny can not but cause an extremely wide range of reactions that determine functional and morphological shifts. Analysis of special scientific and methodological literature shows that the combination of information functions, individual monitoring, integrability with various existing automated training systems, synchronization of communication processes in combination with high speed, regularity of communication between trainees and instructors make sphysical education for schoolchildren with sensory impairments accessible.
Prospects for subsequent studies of the problem are related to the development of a scientifically based informational and methodical system «De stabilitate vertical» in the process of physical education of the youth with sensory impairments.
References
2. Зияд Хамиди Ахмад Насраллах. Коррекция нарушений осанки слабослышащих школьников средствами физического воспитания : дис. на соискание ученой степени канд. наук по физ. воспитанию и спорту за спец. 24.00.02: «Физическая культура, физическое воспитание разных групп населения» / Зияд Хамиди Ахмад Насраллах. – Киев, 2008. – 180 с.
3. Кашуба В. А. Биомеханика осанки / В. А. Кашуба. – Киев : Олимп. лит., 2003. – 280 с.
4. Кашуба В. Про можливості використання сучасних комп’ютерних технологій у процесі адаптивного фізичного виховання / В. Кашуба, Зіяд Хмаіді Ахмад Насраллах, К. Сергієнко // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2007. – № 1. – С. 11–15.
5. Кашуба В. А. Коррекция нарушений осанки школьников в процессе АФВ / В. А. Кашуба, Зияд Хмаид Ахмад Насраллах. – Киев : Наук. свит 2008. – 223 с.
6. Кашуба В. О. Корекція порушень постави дітей молодшого шкільного віку з ослабленим зором у процесі фізичного виховання / В. О. Кашуба, О. А. Юрченко // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – Київ, 2013. – № 4. – С. 67–74.
7. Кашуба В. А. Формирование моторики человека в процессе онтогенеза : монография / В. А. Кашуба, Е. М. Бондарь, Н. Н. Гончарова, Л. Н. Носова. – Луцьк : Вежа-Друк, 2016. – 232 с.
8. Кашуба В. Із досвіду використання інформаційних технологій у процесі занять фізичним вихованням різних груп населення / В. Кашуба, С. Футорний // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. − Вип. 21. – С. 81-90.
9. Кашуба В. А. Использование мультимедийных технологий в процессе физического воспитания различных групп населения / В. А. Кашуба, Е. В. Маслова, Т. Н. Рычок, С. В. Лопацкий // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 15: «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт». – Киев : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 6 (88) 17. – С. 37–41.
10. Національна доктрина розвитку фізичної культури і спорту. – Київ, 2004. – 16 с.
11. Попов Г. И. Биомеханика / Г. И. Попов. – Москва : Академия, 2003. – С. 20–200.
12. Ратов И. П. Концепция «искусственная управляющая среда», ее основные положения и перспективы использования / И. П. Ратов // Научные труды 1995 года. – Москва : ВНИИФК, 1996. Т. 1. – С. 129–148.
13. Хмельницька І. В. Комп’ютерні системи контролю моторики школярів 7–10 років з вадами слуху в програ¬муванні фізкультурно-оздоровчих занять : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / І. В. Хмельницька. – Київ, 2006. – 20 с.
14. Юрченко О. А. Корекція порушень просторової організації тіла дітей молодшого шкільного віку з послабленим зором у процесі фізичного виховання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / О. А. Юрченко. – Київ, 2013. – 20 с.