Ефективність урахування рухової асиметрії під час фізичної активності в забезпеченні адаптації хлопчиків до навчання в початковій школі
Ключові слова:
дошкільники, рухова асиметрія, адаптація, навчальна діяльністьАнотація
Проведене дослідження зумовлено недостатністю інформації про ефективні підходи до використання в дошкільних навчальних закладах фізичної активності задля превенції існуючої негативної тенденції, а саме неадекватної адаптації дітей до навчальної діяльності в перший рік перебування в школі. У зв’язку з цим визначено ефективність розробленої й реалізованої роком раніше програми з фізичної активності в забезпеченні адекватної адаптації хлопчиків до навчальної діяльності протягом першого року перебування в початковій школі. Програма передбачала врахування особливостей, якими відзначаються хлопчики з різною спрямованістю рухової асиметрії. Використовуючи наявні методики визначали таку спрямованість у 167 хлопчиків шести років, які з початком констатувального експерименту розпочали навчання в школі, а також стан їхньої соціальної й психологічної адаптації до такої діяльності протягом навчального року. Установлено, що застосування традиційних організації та змісту фізичної активності в останній рік навчання в дошкільному закладі не сприяє розв’язанню поставленого завдання: протягом першого року навчання в школі соціальна й психологічна адаптація хлопчиків із різною спрямованістю рухової асиметрії суттєво погіршується, тобто є неадекватною. Використання експериментальної програми, навпаки, сприяє адекватній адаптації таких дітей до умов, якими відзначається перший рік навчання в школі, тобто забезпечує їм позитивний відставлений ефект у розв’язанні означеного завдання.
Посилання
2. Безруких М. М. Леворукий ребенок в школе и дома : учеб. пособие / М. М. Безруких. – Екатеринбург : Фактория, 2004. – 300 с.
3. Дубогай О. Д. Комплексна методика вивчення й оцінки рухового розвитку організму молодших школярів / О. Д. Дубогай // Основи здоров’я та фізична культура. – 2007. – № 6. – С. 10–13.
4. Жаворонкова Л. А. Правши–левши. Межполушарная асимметрия биопотенциалов мозга человека : монография / Л. А. Жаворонкова. – М. : Экоинвест, 2009. – 240 с.
5. Ковальова Л. М. Опитувальник для вчителя з визначення рівня дезадаптації першокласників до навчальної діяльності / Л. М. Ковальова // Начальная школа. – 1996. – № 7. – С. 17.
6. Панфилова Н. В. Развитие координационных способностей и обучение двигательным действиям детей 4–6 лет в связи с особенностями двигательной асимметрии : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : [спец.] 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физ. культуры» / Н. В. Панфилова. – М, 1992. – 19 с.
7. Силина Е. А. Межполушарная асимметрия и индивидуальные различия : монография / Е. А. Силина, Т. В. Евтух. – Пермь : ПГПУ, 2004. – 136 с.
8. Сиротюк А. Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения / А. Л. Сиротюк. – М. : ТЦ «Сфера», 2003. – 220 с.
9. Фізична культура. Програма для загальноосвітніх закладів. 1–4 класи. – К. : Літера ЛТД, 2011. – 65 с.
10. Kuhl J. Hemispheric asymmetry: Does power beat wisdom? : manuscript / J. Kuhl, M. Kazen. – Seattle : Hogrefe and Huber Publishers, 2005. – 467 p.