Особливості застосування занять оздоровчо-рекреаційної рухової активності зі школярами з використанням засобів спортивного туризму
Ключові слова:
оздоровчо-рекреаційна рухова активність, спортивний туризм, школярі, здоров’яАнотація
Мета дослідження – провести аналіз наукових даних та практичного досвіду з проблеми розробки й використання занять оздоровчо-рекреаційної рухової активності в процесі фізичного виховання школярів. Завдання з формування, збереження та зміцнення здоров’я дітей і молоді не може залишатися без уваги суспільства. Велике соціальне значення виводить його за рамки однієї країни й надає загальносвітової вагомості. Підсумовуючи результати проведених досліджень із позиції теоретичного аналізу, підкреслимо те, що критичний стан здоров’я дітей в Україні є відображенням складної соціально-економічної та політичної ситуації на фоні високого рівня захворюваності школярів, низького рівня їхньої рухової активності та мотивації до систематичних фізкультурно-оздоровчих занять. Дослідники підкреслюють, що порушення резистентності організму несприятливими факторами впливу спостерігаємо вже під час навчання в початковій школі й згодом лише погіршується. У контексті вирішення питання підвищення резервів здоров’я школярів науковці особливе місце відводять визначенню факторів, що безпосередньо впливають на стан здоров’я школярів та розкривають можливі шляхи нівелювання їх впливу засобами фізичного виховання. Сучасний етап розвитку освіти в Україні характеризується значними системними перетвореннями змісту освіти. Аналіз наукових джерел засвідчує, що фахівці галузі фізичної культури й спорту постійно працюють над пошуком шляхів підвищення ефективності процесу фізичного виховання учнів загальноосвітніх шкіл. Серед напрямів підвищення оздоровчого потенціалу процесу фізичного виховання визначають широке запровадження сучасних форм рухової активності, інноваційних засобів фізичного виховання, трансформацію підходів до організації та проведення занять й ін., на що спрямовано увагу провідних спеціалістів сфери фізичної культури та спорту.
Посилання
2. Honcharova, N. (2018). Kontseptualni pidkhody zdoroviaformuiuchoi diialnosti v protsesi fizychnoho vykhovannia ditei molodshoho shkilnoho viku [Conceptual Approaches of Health-Forming Activity in the Process of Physical Education of Primary-School Children]. Ukrainskyi zhurnal medytsyny, biolohii ta sportu [Ukrainian Journal of Medicine, Biology and Sport], 6(15), T. 3, 334–8 (in Ukrainian).
3. Honcharova, N. (2018). Zdoroviaformuiuchi tekhnolohii u protsesi fizychnoho vykhovannia ditei molodshoho shkilnoho viku [Hygienic bases of physical education of children of school age]: monohrafiia. Lutsk: Vezha-Druk, 336 p. (in Ukrainian).
4. Dutchak, M. (2015). Paradyhma ozdorovchoi rukhovoi aktyvnosti: teoretychne obgruntuvannia i praktychne zastosuvannia [Paradigm of health-related motor activity: theoretical substantiation and practical application]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu [Theory and Methods of Physical Education and Sports], № 2, P. 44–52 (in Ukrainian).
5. Dutchak, M. (2007) Osnovni polozhennia kontseptsii humanizatsii protsesu zaluchennia naselennia do rukhovoi aktyvnosti v Ukraini [Substantive provisions of conception of humanizing of process of bringing in of population to motive activity in Ukraine]. Aktualni problemy fizychnoi kultury i sportu [Contemporary problems of physical culture and sports], № 12, 47–53 (in Ukrainian).
6. Ivanitsky, R., Alеshіna, A., & Bychuk, A. (2018). Do pytannia dotsilnosti vprovadzhennia variatyvnoho modulia «fitnes» u protses fizychnoho vykhovannia ditei z vadamy slukhu [On the question of the feasibility of introducing the variable module «fitness" in the process of physical education of children with hearing impairments»]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi [Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society], (2(42), 59–63 (in Ukrainian).
7. Kashuba, V., Honcharova, N., Butenko, H. (2016). Efektyvnist vykorystannia zasobiv ozdorovchoho turyzmu yak osnovy rekreatsiino-ozdorovchoi tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni molodshykh shkoliariv [Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils’ physical education]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sports], 2, 19–25 (in Ukrainian).
8. Kashuba, V., Honcharova, N., Butenko, H. (2016). Orhanizatsiino-metodychni umovy zdiisnennia rekreatsiino-ozdorovchoi diialnosti shkoliariv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Organizational and methodological conditions of schoolchildren’s recreation and health activities implementing in the process of physical education]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Fizychne vykhovannia ta sport [Journal of Zaporizhzhya National University. Physical Education and Sports], 2, 19–26 (in Ukrainian).
9. Kashuba, V, Bondar, E, Goncharova, N, Nosova, N. (2016) Formirovanie motoriki cheloveka v protsesse ontogeneza [Formation of human motility in the process of ontogenesis]: monografiya. Lutsk: Vezha-Druk, 232 p. (in Ukrainian)
10. Kashuba, V., Honcharova, N., Butenko, H. (2017). Potentsial ozdorovchoho turyzmu shchodo optymizatsii protsesu adaptatsii ditei do umov navchannia v shkoli [Health tourism potential on optimizing the process of children’s adaptation to the conditions of school education]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Fizychna kultura [Newsletter of Precarpathian University. Physical culture], 25–26, 148–54 (in Ukrainian).
11. Kashuba, V., Nosova, N., Kolomiets, T., Kozlov Yu. (2017). Kontrol sostoyaniya biogeometricheskogo profilya osanki cheloveka v protsesse zanyatiy fizicheskimi uprazhneniyami [Control status byoheometrycheskoho the profile posture busy man in the process fyzycheskymy exercises]. Sportivniy visnik Pridniprov’ya [Sports Bulletin Dnieper], (2), 183 (in Ukrainian).
12. Kashuba, V. (2018). Iz dosvidu vykorystannia fitnes tekhnolohii, spriamovanykh na korektsiiu tilobudovy liudyny [From experience with fitness technologies aimed at correcting the constitution of man]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia [Sports Bulletin Dnieper], Dnipro,1, 131–138 (in Ukrainian).
13. Kashuba, V, Honcharova, N. (2018). Praktychnyi dosvid vprovadzhennia zdoroviaformuiuchykh tekhnolohii u protses fizychnoho vykhovannia ditei molodshoho shkilnoho viku [Practical Experience of Introducing Health Technologies in the Process of Physical Education of Children of Primary School Age.]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky [Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University], 30, 76–82 (in Ukrainian).
14. Kashuba, V, Honcharova, N. (2018). Zasady zdoroviaformuiuchoi diialnosti ditei molodshoho shkilnoho viku v konteksti suchasnykh osvitnikh innovatsii [Principles of healthforming activity of children of elementary school age in the context of modern educational innovations]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky [Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University], 31, 31–37 (in Ukrainian).
15. Makarov, V. (2013). Innovatsionnaya model formirovaniya zdorovogo obraza zhizni naseleniya sredstvami sportivno-ozdorovitelnogo turizma [An innovative model for the formation of a healthy lifestyle by means of sports and recreational tourism]. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/innovatsionnaya-model-formirovaniya-zdorovogo-obraza-zhizni-naseleniya-sredstvami-sportivno-ozdorovitelnogo-turizma (in Rassian).
16. Mahov, I., Mahova, O. (2018). Formirovanie kommunikativnoy funktsionalnoy gramotnosti podrostkov sredstvami i formami sportivno-ozdorovitelnogo turizma: rezultatyi deyatelnosti opyitno-eksperimentalnoy ploschadki [Formation of communicative functional literacy of adolescents with means and forms of sports and health tourism: results of activity experimental site]. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/ formirovanie-kommunikativnoy-funktsionalnoy-gramotnosti-podrostkov-sredstvami-i-formami-sportivno-ozdo¬ro¬¬vitelnogo-turizma-rezultaty. (in Rassian).
17. Petrosyan, S. (1991). V pohode shkolniki [Schoolchildren hiking], M. S. 21 (in Rassian).
18. Ergashev, R. (2018). Formirovanie zdorovogo obraza zhizni sredstvami aktivnogo turizma i kraevedeniya [Formation of a healthy lifestyle by means of active tourism and local history]. Retrieved from: https:// cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-zdorovogo-obraza-zhizni-sredstvami-aktivnogo-turizma-i-kraevedeniya (in Rassian).
19. Kashuba, V., Goncharova, N., Butenko, H. (2018). Practical Implementation of the Concept of Health-Forming Technologies into the Process of Physical Education of Primary School Age Children. Education, Health and Sport formerly. Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. Bydgoszcz, 8(6), 469–77 (In Poland).
20. Kashuba, V., Goncharova, N. (2018) Optimization of the Process of Primary School Age Children Adaptation: Practical Expertise. Education, Health and Sport formerly. Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. Bydgoszcz, Poland, 8(7), 665–74. Retrieved from: http://www.ojs.ukw.edu.pl/index. php/johs/article/view/6580. (In Poland).