Стан розробленості питання використання мультимедіа-технологій у процесі адаптивного фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку з депривацією сенсорних систем
Ключові слова:
адаптивне фізичне виховання, діти молодшого шкільного віку, мультимедіа-технології, депривація, зір, слух, сенсорна системаАнотація
Актуальність. Сучасний стан інформатизації освіти в Україні характеризується тим, що сформована й реалізується державна політика у сфері інформатизації, активно створюються нормативно-правова та нормативно-технічна бази сфери інформатизації й інформаційної діяльності. Упровадження інформаційних технологій, зокрема мультимедіа-засобів, в освіту є однією з ключових проблем стратегічного планування як на національному, так і на глобальному рівні і являє собою ефективний шлях модернізації системи адаптивного фізичного виховання, зокрема. Мета дослідження – систематизувати знання та результати практичного досвіду з питань використання інформаційних технологій, спрямованих на підвищення ефективності процесу адаптивного фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку з депривацією сенсорних систем. Методи дослідження. Для виконання поставлених завдань використано такі методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури та документальних матеріалів, Інтернет-джерел. На підставі всебічної рефлексії наукової літератури доведено, що мультимедіа являє собою не лише інформаційні, але й комунікаційні ресурси, що впливають на суспільство, а також допомагає ефективно організувати процес навчання й виховання. Упровадження мультимедійних засобів навчання неминуче, хоча й відбувається воно поступово. З огляду на інтенсифікований розвиток мультимедійних технологій, їх упровадження в навчальний процес має бути більш оперативним. Незважаючи на безапеляційний факт широкого застосування мультимедійних засобів у процесі адаптивного фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку з порушенням слуху, відчутний дефіцит доступних широкому користувачеві освітніх мультимедійних засобів і програм.
Перспективи подальших досліджень полягають у розробці мультимедіа-інформаційно-методичної системи для її інтеграції в процес адаптивного фізичного виховання молодших школярів із порушенням слуху.
Посилання
2. Demchuk., S., & Romanova, V. (2015). Kharakterni osoblyvosti prostorovoyi oriyentatsiyi ditey 6-10 rokiv iz depryvatsiyeyu zoru [Characteristic features of the spatial orientation of children aged 6–10 years ago with vision deprivation]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu «Seriya: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannya ta sport» [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University «Series: Pedagogical Sciences. Physical Education and Sports»], 129 (1), 79–82 (in Ukrainian).
3. Dyachenko, A. (2010). Korektsiya porushen postavy ditey molodshoho shkilnoho viku z ponyzhenym zorom zasobamy fizychnoho vykhovannya [Correction of postural impairment of children of primary school age with low vision by means of physical education] (Dissertation of the candidate of sciences) (in Ukrainian).
4. Horova, S. (2016). Evolyutsiya osobystisnykh kharakterystyk lyudyny pid vplyvom suchasnoyi informatyzatsiyi [Evolution of human personality characteristics under the influence of modern informatization]. Smart and Young, 6, 32–39 (in Ukrainian).
5. Nasrallakh, Z. (2008). Korrektsiya narusheniy osanki slaboslyshashchikh shkolnikov sredstvami fizicheskogo vospitaniya [Correction of posture disorders of hearing impaired schoolchildren by means of physical education]. (Dissertation of the candidate of sciences). Kyiv, Ukraine (in Ukrainian).
6. Kashuba, V., & Nasrallakh, Z. (2008). Korrektsiya narusheniy osanki shkolnikov v protsesse adaptivnogo fizicheskogo vospitaniya [Correction of students’ posture disorders in the process of adaptive physical education]. Kyiv, Ukraine: Naukovyi svit (in Russian).
7. Kashuba, V., & Yurchenko, O. (2013). Korektsiya porushen postavy ditey molodshoho shkilnoho viku z oslablenym zorom u protsesi fizychnoho vykhovannya [Correction of postural impairment of young school children with impaired vision in the process of physical education]. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu [Theory and methodology of physical education and sport], 4, 67–74 (in Ukrainian).
8. Kashuba, V., Nasrallakh, Z., & Denchuk, S. (2014). Kharakterystyka prostorovoyi orhanizatsiyi tila ditey molodshoho shkilnoho viku zi slukhovoyu depryvatsiyeyu [Characteristic of the spatial organization of the body of young school children with auditory deprivation]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky [Youth Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University], 14, 65–69 (in Ukrainian).
9. Kashuba V., Demchuk S. (2014). Do pytannia vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii u protsesi adaptyvnoho fizychnoho vykhovannia [On issue of IT usage in the process of adaptive physical education] Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Fizychna kultura [Newsletter of Precarpathian University. Physical Culture]. Vyp. 19. S. 82–88.
10. Kashuba, V., Futornyi, S. (2016). Iz dosvidu vykorystannya informatsiynykh tekhnolohiy u protsesi zanyatʹ fizychnym vykhovannyam riznykh hrup naselennya [From experience of using information technologies in the process of physical education of different population groups]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevro¬peyskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky [Youth Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University], 21, 81–90 (in Ukrainian).
11. Kashuba, V., Maslova, E., Rychok, T., Lopatskyi, S. (2017). Ispolzovaniye multimediynykh tekhnologiy v protsesse fizicheskogo vospitaniya razlichnykh grupp naseleniya [The use of multimedia technologies in the process of physical education of various population groups]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya № 15. «Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kultury/ Fizychna kultura i sport» [Scientific journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Series № 15. «Scientific and pedagogical problems of physical culture/Physical culture and sports»], 6 (88) 17, 37–41 (in Russian).
12. Kashuba, V., Karp, I., & Rychok (2017). Vykorystannya informatsiynykh zasobiv u fizychnomu vykhovanni shkolyariv z osoblyvymy potrebamy [Use of information means in physical education of pupils with special needs]. Naukovo-metodychni osnovy vykorystannya informatsiynykh tekhnolohiy v haluzi fizychnoyi kultury ta sportu [Scientific and methodological bases of use of information technologies in the field of physical culture and sports], 1, 42–46 (in Ukrainian).
13. Kashuba, V., & Rychok, T. (2017). Populyaryzatsiya suchasnykh form rukhovoyi aktyvnosti sered shkolyariv z sensornymy porushennyamy, shlyakhom vykorystannya multymediynykh tekhnolohiy [Promoting modern forms of motor activity among students with sensory impairments through the use of multimedia technologies]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriya «Fizychna kultura» [Bulletin of the Precarpathian University. Series «Physical culture»], 25-26, 154–160 (in Ukrainian).
14. Kashuba, V., & Savliuk, S. (2017). Struktura ta zmist tekhnolohiyi profilaktyky i korektsii porushen prostorovoyi orhanizatsiyi tila ditey 6–10 rokiv iz depryvatsiyeyu sensornykh system [Structure and content of the technology of prevention and correction of disturbances of spatial organization of the body of children 6–10 years old with sensory systems deprivation]. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, 7 (8), 1387–1407. Retrieved from http://dx.doi.org/ 10.5281/zenodo.1050987 (in Ukrainian).
15. Savliuk, S. (2017). Prostorova orhanizatsiya tila ditey molodshoho shkilnoho viku iz depryvatsiyeyu sensornykh system u protsesi fizychnoho vykhovannya [Spatial organization of the body of young school children with deprivation of sensory systems in the process of physical education]. Rivne, Ukraine: Zen. (in Ukrainian).
16. Savliuk, S., Vlasiuk, H., Herasymchuk, A., & Romanova, V. (2018). Stan zdorovya i fizychnoho rozvytku ditey molodshoho shkilnoho viku na suchasnomu etapi [The state of health and physical development of young school children at the present stage]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriya «Fizychna kultura» [Bulletin of the Precarpathian University. Series «Physical culture»], 30, 87–95 (in Ukrainian).
17. Sidorova, L., & Afanasyeva, N. (2017). Multimediynyye tekhnologii v obrazovanii i obucheniye studentov pedagogicheskikh napravleniy [Multimedia technologies in education and teaching students of pedagogical directions]. Nauchno-metodicheskiy elektronnyi zhurnal «Kontsept» [Scientific and methodological electronic journal «Concept»], 1. Retrieved from http://e-koncept.ru/2017/170015.htm (in Russian).
18. Shlykova, O. (2004). Kultura multimedia [Multimedia culture]. Moscow, Russia: FAIR-PRESS (in Russian).
19. Shlykova, O. Multimedia v sisteme nepreryvnogo obrazovaniya: poiski i vozmozhnosti [Multimedia in the system of lifelong education: searches and opportunities]. Retrieved from http://www.kmtis.ru/kafedra/ pedagogi/olgashlikova/sp/pub4.html. (in Russian).