Вплив ерготерапії та фізичної терапії на заняттєву активність дітей із церебральним паралічем
Ключові слова:
самообслуговування, побутові та соціальні навички, фізичні вправи, терапіяАнотація
Рівень та процес формування виконавчих умінь та навичок у дітей із церебральним паралічем, а також вплив на нього ерготерапії та фізичної терапії є актуальним об’єктом вивчення. Мета статті – оцінити рівень розвитку великих моторних функцій та функції рук, дослідити динаміку можливостей у самообслуговуванні, мобільності й соціальній функціональності в дітей із церебральним паралічем під впливом курсу ерготерапії та фізичної терапії. Матеріал і методи – 55 пацієнтів (28 зі спастичною геміплегією – ГП і 27 – зі спастичною диплегією – ДП) віком 4–6 років були обстежені відповідно до GMFCS, МАСS та PEDI. Результати. Серед дітей із церебральним паралічем у групі з ГП за GMFCS II рівень складав 25 % дітей, III рівень – 50 %, IV – 25 %; а в групі ДП – відповідно 11,1; 33,3 та 57,2 % дітей. Серед групи ГП за МАСS рівень II мали 7,1 % дітей, III рівень – 57,2 %, а IV –35,7 %; у групі ДП – відповідно 22,2; 66,7 та 11,1 % дітей. Під впливом курсу реабілітації в групах дітей спостерігали достовірні покращення за всіма розділами PEDI. Приріст бала розділу самообслуговування за PEDI був найбільшим і становив 13,9 бала в групі ГП, 13,3 – у групі ДП. А самі показники в групах зросли до 43,4±10,21 і 46,7±9,32 бала відповідно. Соціальна функціональність мала найменшу динаміку, проте розділ «мобільність» залишився з найнижчими балами. Висновки. Отже, групи дітей мали значно знижені показники заняттєвої активності. Курс ерготерапії та фізичної терапії був ефективним щодо її поліпшення.
Посилання
2. Альошина А. І. До проблеми дитячого церебрального паралічу / А. І. Альошина // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – 2014. – № 3 (27). – С. 76–79.
3. Бардашевський Ю. В. Корекція рухової функції учнів з наслідками дитячого церебрального паралічу засобами фізичної реабілітації : автореф. дис. …канд. наук з фіз. вих. : спец. 24.00.03 / Ю. В. Бардашевський. – Київ, 2011. – 22 с.
4. Вітомський В. В. Оцінка впливу технології фізичної реабілітації на дихальну систему дітей з функціонально єдиним шлуночком серця після гемодинамічної корекції / В. В. Вітомський // Слобожанський науково-спортивний вiсник. – Харків : ХДАФК, 2015. – № 6(50). – С. 44–47. – DOI: http://dx.doi.org/10.15391/snsv.2015-6.007.
5. Вітомський В. Методичні основи побудови програми із фізичної реабілітації для дітей шкільного віку з функціонально єдиним шлуночком серця / В. Вітомський // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – Серія : Фізичне виховання і спорт : зб. наук. праць. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім Лесі Українки, 2015. – Вип. 18. – С. 111–116.
6. Вітомський В. Показники біогеометричного профілю постави та якості життя у дітей з функціонально єдиним шлуночком серця / В. Вітомський, О. Лазарєва // Фіз. виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. – № 4 (55). – С. 156–160.
7. Качмар О. О. Система класифікації функції руки в дітей із церебральним паралічем: українська версія / О. О. Качмар, В. І. Козявкін, Т. Б. Волошин та ін. // Журнал неврології ім. Б. М. Маньковського. – 2016. – Т. 4, № 2. – С. 31–34.
8. Мальцев С. Б. Оценка ежедневной активности, участия в жизни общества и качества жизни. – 63 с. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : [http://manuals.sdc-eu.info/library/12_t2.pdf]
9. Роменська Т. Г. Особливості формування соціально-побутових навичок у дошкільників з типовим розвитком та з дитячим церебральним паралічем / Т. Г. Роменська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – Серія «Педагогіка». – 2016. – № 3. – С. 175–182. URI: [http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7030]
10. Шевцов А. Г. Сучасні міждисциплінарні підходи до етапної комплексної реабілітації дітей із церебральним паралічем / А. Г. Шевцов, Г. М. Хворова // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. – 2013. – №. 23. – С. 281–285.
11. Шевцов А. Г. Окупаціональна терапія як міждисциплінарна сфера реабілітаційної діяльності / А. Г. Шевцов // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 19: Корекційна педагогіка та психологія : зб. наук. праць. – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – 2007. – № 8. – 120 с. – С. 81–88.
12. Choi B. C. Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. definitions, objectives, and evidence of effectiveness / B. C. Choi, A. W. Pak // Clin Invest Med. – 2006. – Vol. 29(6). – Р. 351–364.
13. Fragala-Pinkham M. Introduction to the Pediatric Evaluation of Disability Inventory Computerized Adaptive Test (PEDI-CAT) for Children with Cerebral Palsy / M. Fragala-Pinkham, B. Shore, J. Kramer // A New Option for Measuring Function in Daily Activities, Mobility, Social/Cognitive and Responsibility. – 2015. – 81 р. URL: [https://www.aacpdm.org/UserFiles/file/IC33-Fragala-Pinkham.pdf]
14. Glanzman A. M. Intrarater range of motion reliability in cerebral palsy: a comparison of assessment methods / A. M. Glanzman, A. E. Swenson, H. Kim // Pediatric Physical Therapy. – 2008. – Т. 20, №. 4. – С. 369–372.
15. Gunel K. M. Rehabilitation of children with cerebral palsyfrom a physiotherapist’s perspective / K. M. Gunel // Acta Orthop Traumatol Turc. – 2009. – Vol. 43(2). – 173–180. doi:10.3944/AOTT.2009.173.
16. Guyard A. Impact on parents of cerebral palsy in children: a literature review / A. Guyard, J. Fauconnier, M. A. Mermet, C. Cans // Arch Pediatr. – 2011. Vol. 18(2). – Р. 204–214.
17. Morris С. Gross Motor Function Classification System: impact and utility / С. Morris, D. Bartlett // Developmental Medicine and Child Neurology. – 2004. – Vol. 46. – P. 60–65.
18. Odding E. The epidemiology of cerebral palsy: incidence, impairments and risk factors / E. Odding, M. E. Roebroeck, H. J. Stam // Disabil Rehabil. – 2006. – Vol. 28(4). – Р. 183–91.
19. Paskaleva R. Features of kinesitherapy and ergotherapy for children with cerebral damage / R. Paskaleva, S. Mihaylova, K. Mollova, M. Petrova // Trakia Journal of Sciences. – 2010. – Т. 8, № 2. – С. 346–348.
20. Rosenbaum P. A report: the definition and classification of cerebral palsy April 2006 / P. Rosenbaum, N. Paneth, A. Leviton et al. // Dev Med Child Neurol Suppl. – 2007. – Vol. 109. – Р. 8–14.
21. Shepherd R. B. Cerebral palsy. In: Physiotherapy in paediatrics / R. B. Shepherd. – 3rd ed. – Oxford : Butterworth-Heinemann, 1995. – Р. 110–144.
22. Stavsky M. Cerebral Palsy-Trends in Epidemiology and Recent Development in Prenatal Mechanisms of Disease, Treatment, and Prevention / M. Stavsky, O. Mor, S. A. Mastrolia et al. // Front Pediatr. – 2017. – Vol. 5. – Article 21. – 10 р. doi: 10.3389/fped.2017.00021.
23. Steultjens E. M. J. Occupational therapy for children with cerebral palsy / E. M. J. Steultjens, J. Dekker, L. M. Bouter et al. // Cochrane Database of Systematic Reviews. – 2003 (4). – 7 р. [https://postprint.nivel.nl/PPpp1798.pdf]
24. Trabacca A. Multidisciplinary rehabilitation for patients with cerebral palsy: improving long-term care / A. Trabacca, T. Vespino, A. Di Liddo, L. Russo // Journal of Multidisciplinary Healthcare. – 2016. – Vol. 9. – P. 455–462.
25. Vitomskiy V. V. Dynamic of bio-geometric profile indicators of children’s with functionally one ventricle posture at stage of physical rehabilitation / V. V. Vitomskiy, О. B. Lazarіeva, E. V. Imas // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. – 2017. – Vol. 21(3). – Р. 146–151. doi:10.15561/ 18189172.2017.0308