Effect of Ergotherapy and Physical Therapy on Activity of Children with Cerebral Palsy
Keywords:
self-service, domestic and social skills, exercise, therapyAbstract
The level and process of developing the performance skills in children with cerebral palsy, as well as the impact of ergotherapy and physical therapy on it, is an actual object of the study. Objective: to assess the level of development of gross motor and hand functions, to explore the dynamics of opportunities in self-care, mobility and social functionality in children with cerebral palsy under the influence of the course of ergotherapy and physical therapy. Material and methods: 55 patients (28 persons with spastic hemiplegia - HP and 27 persons with spastic diplegia - DP) aged 4- 6 years old were examined in accordance with GMFCS, MACS and PEDI. Results: among children with HP, according to GMFCS, level II was in 25 % of children, level III – 50 %, IV – 25 %; and in the DP group, respectively, 11,1 %, 33,3 % and 57,2 % of children. Among the group of HP according to MASS, level II had 7,1% of children, III level – 57,2 %, and IV – 35,7 %; in the DP group, respectively, 22,2 %, 66,7 % and 11,1 % of children. Under the influence of the course of rehabilitation in the groups of children, there were significant improvements in all sections of PEDI. The increase in the PEDI self-service score was the largest and amounted to 13,9 points in the HP group, 13,3 points in the DP group. And the indicators in the groups increased to 43,4±10,21 points and 46,7±9,32 points, respectively. Social functionality had the smallest dynamics, however, mobility remained with the lowest scores. Conclusions: thus, the groups of children had significantly reduced rates of occupation. The course of ergotherapy and physical therapy was effective in improving it.
References
2. Альошина А. І. До проблеми дитячого церебрального паралічу / А. І. Альошина // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – 2014. – № 3 (27). – С. 76–79.
3. Бардашевський Ю. В. Корекція рухової функції учнів з наслідками дитячого церебрального паралічу засобами фізичної реабілітації : автореф. дис. …канд. наук з фіз. вих. : спец. 24.00.03 / Ю. В. Бардашевський. – Київ, 2011. – 22 с.
4. Вітомський В. В. Оцінка впливу технології фізичної реабілітації на дихальну систему дітей з функціонально єдиним шлуночком серця після гемодинамічної корекції / В. В. Вітомський // Слобожанський науково-спортивний вiсник. – Харків : ХДАФК, 2015. – № 6(50). – С. 44–47. – DOI: http://dx.doi.org/10.15391/snsv.2015-6.007.
5. Вітомський В. Методичні основи побудови програми із фізичної реабілітації для дітей шкільного віку з функціонально єдиним шлуночком серця / В. Вітомський // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – Серія : Фізичне виховання і спорт : зб. наук. праць. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім Лесі Українки, 2015. – Вип. 18. – С. 111–116.
6. Вітомський В. Показники біогеометричного профілю постави та якості життя у дітей з функціонально єдиним шлуночком серця / В. Вітомський, О. Лазарєва // Фіз. виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. – № 4 (55). – С. 156–160.
7. Качмар О. О. Система класифікації функції руки в дітей із церебральним паралічем: українська версія / О. О. Качмар, В. І. Козявкін, Т. Б. Волошин та ін. // Журнал неврології ім. Б. М. Маньковського. – 2016. – Т. 4, № 2. – С. 31–34.
8. Мальцев С. Б. Оценка ежедневной активности, участия в жизни общества и качества жизни. – 63 с. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : [http://manuals.sdc-eu.info/library/12_t2.pdf]
9. Роменська Т. Г. Особливості формування соціально-побутових навичок у дошкільників з типовим розвитком та з дитячим церебральним паралічем / Т. Г. Роменська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – Серія «Педагогіка». – 2016. – № 3. – С. 175–182. URI: [http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7030]
10. Шевцов А. Г. Сучасні міждисциплінарні підходи до етапної комплексної реабілітації дітей із церебральним паралічем / А. Г. Шевцов, Г. М. Хворова // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. – Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. – 2013. – №. 23. – С. 281–285.
11. Шевцов А. Г. Окупаціональна терапія як міждисциплінарна сфера реабілітаційної діяльності / А. Г. Шевцов // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 19: Корекційна педагогіка та психологія : зб. наук. праць. – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – 2007. – № 8. – 120 с. – С. 81–88.
12. Choi B. C. Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. definitions, objectives, and evidence of effectiveness / B. C. Choi, A. W. Pak // Clin Invest Med. – 2006. – Vol. 29(6). – Р. 351–364.
13. Fragala-Pinkham M. Introduction to the Pediatric Evaluation of Disability Inventory Computerized Adaptive Test (PEDI-CAT) for Children with Cerebral Palsy / M. Fragala-Pinkham, B. Shore, J. Kramer // A New Option for Measuring Function in Daily Activities, Mobility, Social/Cognitive and Responsibility. – 2015. – 81 р. URL: [https://www.aacpdm.org/UserFiles/file/IC33-Fragala-Pinkham.pdf]
14. Glanzman A. M. Intrarater range of motion reliability in cerebral palsy: a comparison of assessment methods / A. M. Glanzman, A. E. Swenson, H. Kim // Pediatric Physical Therapy. – 2008. – Т. 20, №. 4. – С. 369–372.
15. Gunel K. M. Rehabilitation of children with cerebral palsyfrom a physiotherapist’s perspective / K. M. Gunel // Acta Orthop Traumatol Turc. – 2009. – Vol. 43(2). – 173–180. doi:10.3944/AOTT.2009.173.
16. Guyard A. Impact on parents of cerebral palsy in children: a literature review / A. Guyard, J. Fauconnier, M. A. Mermet, C. Cans // Arch Pediatr. – 2011. Vol. 18(2). – Р. 204–214.
17. Morris С. Gross Motor Function Classification System: impact and utility / С. Morris, D. Bartlett // Developmental Medicine and Child Neurology. – 2004. – Vol. 46. – P. 60–65.
18. Odding E. The epidemiology of cerebral palsy: incidence, impairments and risk factors / E. Odding, M. E. Roebroeck, H. J. Stam // Disabil Rehabil. – 2006. – Vol. 28(4). – Р. 183–91.
19. Paskaleva R. Features of kinesitherapy and ergotherapy for children with cerebral damage / R. Paskaleva, S. Mihaylova, K. Mollova, M. Petrova // Trakia Journal of Sciences. – 2010. – Т. 8, № 2. – С. 346–348.
20. Rosenbaum P. A report: the definition and classification of cerebral palsy April 2006 / P. Rosenbaum, N. Paneth, A. Leviton et al. // Dev Med Child Neurol Suppl. – 2007. – Vol. 109. – Р. 8–14.
21. Shepherd R. B. Cerebral palsy. In: Physiotherapy in paediatrics / R. B. Shepherd. – 3rd ed. – Oxford : Butterworth-Heinemann, 1995. – Р. 110–144.
22. Stavsky M. Cerebral Palsy-Trends in Epidemiology and Recent Development in Prenatal Mechanisms of Disease, Treatment, and Prevention / M. Stavsky, O. Mor, S. A. Mastrolia et al. // Front Pediatr. – 2017. – Vol. 5. – Article 21. – 10 р. doi: 10.3389/fped.2017.00021.
23. Steultjens E. M. J. Occupational therapy for children with cerebral palsy / E. M. J. Steultjens, J. Dekker, L. M. Bouter et al. // Cochrane Database of Systematic Reviews. – 2003 (4). – 7 р. [https://postprint.nivel.nl/PPpp1798.pdf]
24. Trabacca A. Multidisciplinary rehabilitation for patients with cerebral palsy: improving long-term care / A. Trabacca, T. Vespino, A. Di Liddo, L. Russo // Journal of Multidisciplinary Healthcare. – 2016. – Vol. 9. – P. 455–462.
25. Vitomskiy V. V. Dynamic of bio-geometric profile indicators of children’s with functionally one ventricle posture at stage of physical rehabilitation / V. V. Vitomskiy, О. B. Lazarіeva, E. V. Imas // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. – 2017. – Vol. 21(3). – Р. 146–151. doi:10.15561/ 18189172.2017.0308