Засади здоров’яформуючої діяльності дітей молодшого шкільного віку в контексті сучасних освітніх інновацій
Ключові слова:
діти молодшого шкільного віку, формування, здоров’я, мотиваціяАнотація
Актуальність. Сучасний етап розвитку системи початкової освіти в Україні характеризується значними системними перетвореннями його змісту та підходів до здійснення. Ця тенденція є результатом інтеграції системи освіти в Україні до всесвітнього освітнього простору та розкриває нові перспективи перетворення процесу фізичного виховання в напрямі формування здоров’я дітей молодшого шкільного віку. У процесі здоров’яформуючої діяльності значної уваги потребує досягнення високого рівня мотивації в дітей до навчання в школі. Мета дослідження – оцінити ефективність дії упровадження концепції здоров’яформуючих технологій на рівень психологічного стану дітей у період навчання в початковій школі як напряму реалізації ідей Нової української школи. Методи дослідження – аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, систематизація, контент-аналіз, метод оцінки психологічного стану дітей (методика скринінгової оцінки рівня шкільної мотивації Н. Г. Лусканової), методи математичної статистики. Контингент досліджуваних складали на констатувальному етапі дослідження 265 учнів 1–4 класів й на формуючому– 91 школяр 1, 3- та 4-х класів закладів загальної середньої освіти. Результати проведеного констатувального етапу педагогічного експерименту розкривають наявність проблемних питань низького рівня здоров’я дітей молодшого шкільного віку й процесів зниження мотивації до навчання за період навчання в початковій школі. Серед напрямів формування здоров’я дітей та підвищення мотивації до навчання в школі запропоновано концепції здоров’яформуючих технологій, практична реалізація якої визначається розробкою здоров’яформуючої технології, що відповідає засадам Нової української школи. Ефективність запропонованої концепції перевірено в процесі формувального педагогічного експерименту. Використання запропонованих засобів сприяло підвищенню мотивації дітей молодшого шкільного віку до навчання в школі, чого досягнуто для категорії учнів ЕГ різного віку.
Посилання
2. Honcharova N. Vykorystannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii u sferi ozdorovchoho fitnesu [Usage of Modern Informationa l Technologies in Physical Fitness Sphere] / N. Honcharova, L. Denysova, V. Usychenko // Fizychne vykhovannia, sport, kultura zdorovia v suchasnomu suspilstvi [Physical Education, Sports and the Culture of Public Health in Modern Society] 2012. No 2. S. 163–166.
3. Honcharova N.N. Fyzycheskoye razvytye y funktsyonalnoe sostoianiye detei mladsheho shkolnoho vozrasta s razlichnym urovnem somaticheskoho zdorovia [Physical development and functional condition of children of junior school age with a various level of somatic health]/ N.N. Honcharova // Pedahohyka, psykholohyia y medyko-byolohycheskye problemы fyzycheskoho vospytanyia y sporta [Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports]. 2007. № 5. S. 57–59.
4. Kashuba V. O. Suchasni pidkhody do monitorynhu fizychnoho stanu shkoliariv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Modern approaches of monitoring children’s physical state in the process of physical education] / V. O. Kashuba, N. M. Honcharova // Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia ta sportu [Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports]. 2010. № 1. S. 71–73.
5. Kashuba V.O. Efektyvnist vykorystannia zasobiv ozdorovchoho turyzmu yak osnovy rekreatsiino-ozdorovchoi tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni molodshykh shkoliariv [Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils’ physical education] / V.O. Kashuba, N.M.Honcharova, H.O.Butenko // Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports]. 2016. No 2. S. 19–25.
6. Luskanova N. H. Metody issledovaniia detei s trudnostiami v obuchenii [Research methods for children with learning difficulties] / N. H. Luskanova. Moskva : Folyum; 1993. 64 s.
7. Liashenko O I. Priorytety rozvytku ukrainskoi shkoly v umovakh reformuvannia osvity [Priorities of development of ukrainian education in the context of educational reform]/ O. I. Liashenko // Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Seriia: Pedahohichna [Collection of Scientific papers Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University. Pedagogical series], 2016. № 22. S. 39–42.
8. Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity [Internet] [On Approval of the State Standard of Elementary Education]. 2018 [tsytovano 2018 Kvit 20]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 87 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 87] 2018 Liut 21. Dostupno: https://www. kmu.gov.ua/ ua/ npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti.
9. Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Internet] [On Approval of the Concept for the Implementation of the State Policy in the Reform of General Secondary Education "New Ukrainian School" for the period up to 2029]. 2016 [tsytovano 2017 Trav 10]. Rosporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy [The arrangement of the Cabinet of Ministers of Ukraine] vid 14 hrudnia 2016 r. № 988-r. Rezhym dostupu: http://zakon2. rada.gov. ua/laws/show/988-2016-%D1%80.
10. Prohramy z pozashkilnoi osvity: turystsko-kraieznavchyi napriam [Programs for extracurricular education: tourist and liberal studies] [Elektronnyi resurs] / Kolektyv avtoriv: uporiadnyk N. V. Savchenko. K., 2012. Rezhym dostupu do resursu: http://ukrjuntur.org.ua/nasha-bbloteka/programi-gurtkv.
11. Saienko V. H. Skhidni yedynoborstva yak faktor servisnoi diialnosti turystychno-rekreatsiinykh kompleksiv Ukrainy [Oriental martial arts as a factor of service activity of tourist and recreational complexes of Ukraine] / V. H. Saienko // Stratehichne upravlinnia rozvytkom fizychnoi kultury i sportu : zb. nauk. prats [Strategic managmen of physical culture and sports» collection of scientific articles]. Kharkiv : KhDAFK, 2017. S. 225–235.
12. Goncharova N. Fundamental principles of the concept of health-forming technologies in the process of physical education of primary-school aged children. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, 2017; 7(8): 633-648.