Інформаційні технології в спортивній діяльності (на прикладі футболу)
Ключові слова:
футбол, інформаційні технології, змагальна діяльність, тренувальний процесАнотація
В процесі аналізу науково-методичної літератури та практичного досвіду впровадження інформаційних технологій у спортивну діяльність спортсменів у футболі. Проаналізовано актуальність питання розвитку сучасного спорту за рахунок широкого впровадження інформаційних технологій у різні сторони діяльності тренера, спортсменів, уболівальників. Визначено напрями впливу впровадження сучасних інформаційних технологій у техніко-тактичну підготовку спортсменів у футболі. Мета дослідження – розглянути та систематизувати досвід впровадження інформаційних технологій у тренувальний процес спортсменів у футболі. Методи дослідження – аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, систематизація, контент-аналіз. Результатами дослідження було визначення основних напрямів упровадження сучасних інформаційних технологій у практику спорту. Підвищення ефективності професійної діяльності тренера у футболі науковці вбачають в автоматизації визначення показників ефективності змагальної діяльності спортсменів, удосконалення аналітичної діяльності тренерів після проведення змагальних поєдинків. Напрями використання інформаційних технологій найширше представлено через удосконалення системи оцінки дотримання правил змагань у футболі в якості інструмента допомоги арбітру футбольного матчу. Запропоновані системи реєстрації взяття воріт, взаємодії суддівської бригади, системи відеоповторів ігрових епізодів. Широкого розповсюдження набили спеціальні додатки для налагодження взаємодії між уболівальниками та спортивними клубами, що робить футбол більш доступним та розширює можливості доступу до оперативної інформації про життя клубу й спортивні події під егідою улюбленої спортивної команди. Перспективними напрямами використання інформаційних технологій у практиці тренувальної та змагальної діяльності спортсменів убачаємо в розробці інформаційних систем реєстрації положення поза грою, прогнозування спортивної діяльності спортсменів, створення баз даних показників тренувальної й змагальної діяльності спортсменів.
Посилання
2. Honcharova N., Usychenko V., Denysova L. Vykorystannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii usferi ozdorovchoho fitnesu [Usage of Modern Informationa l Technologies in Physical Fitness Sphere]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi [Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society]/ [: zb. nauk. prats Volyn. nats. un-tu. Lutsk: Volyn. nats. un-t imeni Lesi Ukrainky, 2012. 2(18). C. 163–167.
3. Kashuba V. Panenko N. K voprosu ispolzovaniya informatsionnyih tehnologiy v sisteme podgotovki yunyih sportsmenov [On the use of information technology in the system of training young athletes]. V: Aktualnyie problemyi podgotovki rezerva v sporte vyisshih dostizheniy: materialyi Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. Minsk: BGUFK, 2009. T. 2. 14–18.
4. Kokoulina O. P. Osnovyi teorii i metodiki fizicheskoy kulturyi i sporta [Fundamentals of the theory and methodology of physical culture and sports]: uchebnoe posobie. Moskva, 2017.
5. Kokoulina O. P., Sokolov I. A. Informatsionnyie tehnologii v futbole [Information technology in football]. V: Innovatsionnyie nauchnyie issledovaniya: teoriya, metodologiya, praktika [Innovative research: theory, methodology, practice]: sbornik statey XIII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii. 2018: 217–219.
6. Maksimenko I. G., Bugaev G. V., Sysoev A. V. Obosnovanie effektivnosti ispol’zovaniia elektronnykh uchebnikov v podgotovke 7-8-letnikh futbolistov [Substantiation of effectiveness of electronic manuals’ application in training of 7–8 years’ age football players]. Uchenye zapiski universiteta imeni P. F. Lesgafta, 2015;10 (128).118–121.
7. Mohamed A. Hassan. Ispolzovanie informatsionno-kommunikatsionnyih tehnologiy v praktike podgotovki buduschih spetsialistov po fizicheskoy kulture (na primere podgotovki buduschih trenerov po futbolu) [The use of information and communication technologies in the practice of training future specialists in physical culture (on the example of training future football coaches)]/ Obrazovanie i samorazvitie [Education and self-development]. 2011.4(26).4–7.
8. Orlovskaya N. N., Antonenko M. N., Zotin V. V. Innovatsii v futbole [Innovation in football]. Nauka cherez prizmu vremeni [Science through the prism of time]/ 2018;12(21):29-31.
9. Polivaev AG. Analiz pokazateley sorevnovatelnoy deyatelnosti mini-futbolistov na chempionate Evropyi na osnove rascheta koeffitsienta poleznosti igroka (KPI) [Players «Competitive performance efficiency analysis based on players»' contribution rates (PCR)]. Teoriya i praktika fizicheskoy kulturyi [Theory and practice of physical culture]. 2016;9:75–77.
10. Polishkis M. S. Tendentsii sovremennoy sorevnovatelnoy i trenirovochnoy deyatelnosti [Trends in modern competitive and training activities]. Sovremennyiy menedzhment v igrovyih vidah sporta: materialyi sovmestnoy konferentsii kafedryi «Menedzhmenta i ekonomiki sporta im. V.V. Kuzina» i kafedryi «Teorii i metodiki futbola» FGBOU VO «RGUFKSMiT». 2017:148–152.
11. Poryadin A. E., Sidorkina I. G., Rozhentsov V. V. Kompyuternaya tehnologiya trenirovki tehnicheskih priemov v sportivnyih igrah [Computer technology training techniques in sports]. Vestnik Chuvashskogo universiteta. 2016;3:209–216.
12. Piatysotska S. S., Kazmirchuk A. F. Suchasni informatsiini tekhnolohii u profesiinomu futboli [Modern information technology in professional football]. V: Naukovo-metodychni osnovy vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v haluzi fizychnoi kultury ta sportu [Scientific and methodical bases of use of information technologies in the field of physical culture and sports] [Internet]:zb. naukovykh prats. Kharkiv: KhDAFK; 2017. Vyp. 1. S. 100–102. Dostupno: http://journals.uran.ua/itfcs/article/view/112220/107006.
13. Solntsev I.V. Zarubezhnaya praktika vnedreniya programm loyalnosti dlya futbolnyih bolelschikov [Foreign practice of implementing loyalty programs for football fans]. Prakticheskiy marketing [Practical marketing]. 2015;9(223):42-48.
14. Solovev V. I. Intellektualnaya sistema operativnogo diagnostirovaniya i upravleniya hodom futbolnoy igryi [Intellectual system for operational diagnosis and management of a football game course]. Nauka i sport: sovremennyie tendentsii [Science and sport: current trends]. 2014;4(5):21–29.
15. Tamozhanska H.V. Obgruntuvannia chasovykh mezh vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v zaniattiakh mini-futbolom zi studentkamy molodshykh kursiv universytetiv [Substantiation of time periods of information technologies’ application in mini-football trainings of universities’ first and second year girl students]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports]. 2016;5:46–53.
16. Fedetskyi A. Matematychni metody modeliuvannia u futboli z vykorystanniam elektronnykh tablyts Microsoft Excel [Mathematical Modeling In Football Using Microsoft Excel Spread-sheets. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi [Physical Education, Sports and the Culture of Public Health in Modern Society]. 2016;2:94–100.
17. Hadiullina R. R., Galyautdinov M. I. Kontseptualnyie osnovyi ispolzovaniya distantsionnogo obucheniya v vuzah fizicheskoy kulturyi [Conceptual foundation of distance learning in the institutes of higher physical education]. Teoriya i praktika fizicheskoy kulturyi [Theory and practice of physical culture]. 2014; 4:57–60.