Особистісні детермінанти іміджу успішного тренера з футболу
Ключові слова:
імідж тренера, психологічна структура іміджу, особистісні детермінанти іміджуАнотація
Імідж певною мірою визначає ефективність тренера. Ряд науковців підкреслюють важливість проблеми формування ефективного іміджу (образу) тренера, тобто дієвого, який реально сприяє підвищенню результативності змагальної діяльності спортсменів. На сьогодні проблема іміджу спортивного тренера залишається недостатньо вивченою. Мета статті – виявити індивідуально-психологічні характеристики, що формують імідж успішного тренера з футболу. Результати. За результатами власних емпіричних досліджень із застосуванням програмного забезпечення SPSS побудовано модель функціонального іміджу тренера з футболу, яка включає індивідуально-психологічні якості та характеристики, які забезпечують ефективність тренерської діяльності; характеристики, що розкривають особливості поведінки й взаємодії; характеристики, які відображають узагальнене поняття про статус та професійну освіту; характеристики, що відображають сприйняття зовнішності тренера; спеціальні знання й уміння тренера. До індивідуально-психологічних якостей тренера, що детермінують формування іміджу, належать мотиваційні, поведінкові, когнітивні, атенційні, емоційні, моральні, психомоторні та стресостійкість. Висновки. Визначено вагомі фактори й індивідуально-психологічні характеристики формування позитивного професійного іміджу тренера у футболі, які можуть бути застосовані в процесі формування та корекції професійного іміджу на різних етапах професійного становлення.
Посилання
2. Москаленко В. В. Психологія соціального впливу / В. В. Москаленко. – Київ : Центр учб. л-ри, 2007. – 447 с.
3. Петровская Т. В. Имидж спортивного тренера как феномен межличностного взаимодействия : материалы междунар. науч. конгресса. Спорт. Олимпизм. Здоровье. – Т. І. / Т. В. Петровская. – Молдова, Кишинев, 2016. – С. 283–287.
4. Петровська Т. В. Формування педагогічної майстерності спортивного педагога на етапах професійного становлення / Т. В. Петровська // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізична культура і спорт. – Вип. 21. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т імені Л. Українки, 2016. – С. 25–30.
5. Петровська Т. В. Соціально-психологічні складові іміджу спортивного тренера як суб’єкта спортивної діяльності / Т. В. Петровська, А. І. Малиновський // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія : Нуково-педагогічні проблеми фізичної культури. – № 4 (74). – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. – С. 74–77.
6. Позднышев Е. В. Имидж спортсмена: пабликрилейшнз в спорте : науч.-метод. изд. / Е. В. Позднышев. – Киев : ЧПП, 2003. – 106 с.
7. Проценко Г. В. Стиль спілкування тренера як фактор успішності сумісної діяльності спортивної команди : автореф. дис. … канд. наук із фіз. вих. спорту : 24.00.01 / Г. В. Проценко. – Київ, 2010. – 20 с.
8. Tajfel H. Differentsatson socsal groups: Student thesocial psihoiogy ofinter group relations / H. Tajfel. – L. : Academic Press. – 1978. – P. XV.