Формування рухових функцій у сліпих дітей дошкільного віку засобами фізичної реабілітації
Ключові слова:
дошкільники, сліпі діти, просторове орієнтування, ігрова діяльність, локомоції, фізична реабілітація, рухова дія, тростина для незрячих, побутові навички, інклюзивне навчанняАнотація
У статті проаналізовано проблеми становлення загальної та дрібної моторики дітей із тотальною сліпотою; висвітлено проблеми підготовки незрячих дітей дошкільного віку до навчання в школі. Мета роботи передбачала окреслення організаційно-методичних особливостей програми фізичної реабілітації незрячих дітей дошкільного віку. У процесі роботи застосовували такі методи дослідження, як аналіз і синтез наукових літературних джерел, клінічного практичного досвіду роботи з цією нозологічною групою, педагогічне спостереження. Установлено, що довготривалі цілі програми фізичної реабілітації незрячих дітей доречно поділяти на декілька етапів, які послідовно виконуватимуть завдання розвиткової, компенсаторної, корекційної спрямованості. Результати роботи дають підставу зробити висновки, що поетапне становлення рухових функцій, орієнтації в просторі, ігрової діяльності, побутових навичок сприяє розвитку незрячих дітей згідно з віковими нормами та готує їх до навчання в школі.
Посилання
2. Занятия по развитию ориентировки в пространстве у дошкольников с нарушениями зрения : метод. рек. / [сост. Л. А. Дружинина и др. ; науч. ред. Л. А. Дружинина]. – Челябинск : АЛИМ, изд-во Марины Волковой, 2008. – 206 с.
3. Ермаков В. II. Развитие, обучение и воспитание детей c нарушением зрения : метод. пособие / В. П. Ермаков, Г. А. Якунин. – M. : Просвещение, 1990. – 223 c.
4. Нагорна О. Б. Розвиток загальної моторики сліпих та слабозорих дітей першого року життя / О. Б. Нагорна // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. − Вип. 15. – С. 97–100.
5. Нагорна О. Б. Аспекти комплексної програми з фізичної реабілітації сліпих дітей раннього віку / О. Б. Нагорна // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. − Вип. 16. – С. 152–156.
6. Нагорная О. Б. Организационно-методические особенности реабилитационного сопровождения слепых детей дошкольного возраста / О. Б. Нагорная, И. М. Григус // Аспирант : труды молодых ученых, аспирантов и студ. : приложение к журн. «Вестник Забайкальского государственного университета». – №2 (18). – Чита : ЗабГУ, 2015. – С. 68–73.
7. Подколзина Е. Н. Особенности пространственной ориентировки дошкольников с нарушением зрения / Е. Н Подколзина // Дефектология. – 2008. – № 4. – С. 64–68.
8. Федоренко C. Тифлодидактика : навч. посіб. для студ. BH3 / C. В. Федоренко. – K. : НПУ ім. M. П. Драгоманова, 2009. – 144 c.
9. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvitportal.lviv.ua/inklyuzyvna_osvita_dlya_ditey_z_ osoblyvymy_potrebamy_v_ukraini
10. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : doshkilla.blogspot.com/2012/03/blog-post.html