Formation of Motor Functions Among Blind Children of Preschool Age by Means of Physical Rehabilitation
Keywords:
preschool children, blind children, spatial orientation, game activity, locomotion, physical rehabilitation, motor action, cane for the blind, household skills, inclusive educationAbstract
This article analyzes the problems of general and fine motor skills of children with total blindness; it was highlighted the problem of training of blind preschool children at school. The purpose of the work foresees identification of organizational and methodological features of the program of physical rehabilitation of blind preschool children. In the process of work there were used such methods as study analysis and synthesis of the scientific literature sources, сlinical experience of work with proposed nosology group, pedagogical observation. It was established that long-term goals of the program of physical rehabilitation of blind children is appropriate to divide into several stages that consecutively solve objectives of developmental, compensatory, corrective orientation. The results of the work of let us conclude that the gradual formation of motor functions, orientation in space, play, everyday skills promotes developmental blind children under the age requirements and prepares them for learning in school.
References
2. Занятия по развитию ориентировки в пространстве у дошкольников с нарушениями зрения : метод. рек. / [сост. Л. А. Дружинина и др. ; науч. ред. Л. А. Дружинина]. – Челябинск : АЛИМ, изд-во Марины Волковой, 2008. – 206 с.
3. Ермаков В. II. Развитие, обучение и воспитание детей c нарушением зрения : метод. пособие / В. П. Ермаков, Г. А. Якунин. – M. : Просвещение, 1990. – 223 c.
4. Нагорна О. Б. Розвиток загальної моторики сліпих та слабозорих дітей першого року життя / О. Б. Нагорна // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. − Вип. 15. – С. 97–100.
5. Нагорна О. Б. Аспекти комплексної програми з фізичної реабілітації сліпих дітей раннього віку / О. Б. Нагорна // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. − Вип. 16. – С. 152–156.
6. Нагорная О. Б. Организационно-методические особенности реабилитационного сопровождения слепых детей дошкольного возраста / О. Б. Нагорная, И. М. Григус // Аспирант : труды молодых ученых, аспирантов и студ. : приложение к журн. «Вестник Забайкальского государственного университета». – №2 (18). – Чита : ЗабГУ, 2015. – С. 68–73.
7. Подколзина Е. Н. Особенности пространственной ориентировки дошкольников с нарушением зрения / Е. Н Подколзина // Дефектология. – 2008. – № 4. – С. 64–68.
8. Федоренко C. Тифлодидактика : навч. посіб. для студ. BH3 / C. В. Федоренко. – K. : НПУ ім. M. П. Драгоманова, 2009. – 144 c.
9. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvitportal.lviv.ua/inklyuzyvna_osvita_dlya_ditey_z_ osoblyvymy_potrebamy_v_ukraini
10. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : doshkilla.blogspot.com/2012/03/blog-post.html