Удосконалення підготовки спортсменок високого класу на основі моделювання змагальної діяльності у веслуванні академічному
Ключові слова:
веслування академічне, змагальна дистанція, підхід, моделіАнотація
Результати спортсменів збірної команди України з академічного веслування, демонстровані в останніх двох чотирирічних олімпійських циклах, свідчать про необхідність пошуку способів оптимізації тренувальної й змагання діяльності спортсменів. Виявлені характерні особливості ведення гонки на дистанції 2000 м провідними екіпажами жіночої четвірки парної: стартовий відрізок, час проходження відстаней 500, 1000, 1500 і 2000 м і різниця часу між ними, темп і швидкість на кожному пятдесятиметровому відрізку. Аналіз діяльності змагання провідних екіпажів – фіналістів міжнародних змагань 2013–2016 рр. дав підставу розробити модельні характеристики проходження дистанції 2000 м українським екіпажем жіночою четвіркою парної для попадання в трійку призерів і фінал.
При комплектуванні жіночого екіпажу четвірки парної у веслуванні академічному потрібно враховувати функціональну, технічну, психологічну й морфологічну сумісність.
Обґрунтований підхід до розробки модельних характеристик діяльності змагання та підготовленості жіночого екіпажу четвірки парної, де моделювання розглядали як циклічний процес, дії в якому виконували послідовно; модельні характеристики підготовленості й діяльності змагання були виражені кількісно, конкретизовані стосовно жіночої четвірки парної.
Орієнтація в процесі підготовки на модельні тимчасові показники у відрізках, на різних етапах річного циклу підготовки, на функціональні показники дала змогу українському жіночому екіпажу четвірки парної завоювати олімпійську ліцензію й зайняти на іграх ХХХІ Олімпіади четверте місце.
Посилання
2. Коженкова А. Моделювання змагальної дистанції 2000 м жіночої четвірки парної у веслуванні академічному / А. Коженкова // Теорія і методика фізичного виховання і спорту : журнал. – К. : Олімп. л-ра, 2014. – № 3. – С. 8–12
3. Очеретько Б. Е. Реалии соревновательной борьбы в олимпийской академической гребле / Б. Е. Очеретько, Р. В. Кропта / IX международный научный конгресс «Олимпийский спорт и спорт для всех» : тезисы докладов (Киев, 20–23 сентября 2005 г.). – Киев : Олимп. лит., 2005. – С. 373.
4. Павлик А. И. Тестирование структуры функциональной подготовленности квалифицированных спортсменов в циклических видах спорта на выносливость в естественных условиях деятельности / А. И. Павлик, Ю. А. Павленко, Ю. А. Полатайко // Олімпійський спорт і спорт для всіх : XIV міжнар. наук. конгрес, присвячується 80-річчю НУФВСУ (Київ, 5–8 жовт., 2010 р.) : тези доп. – К. : Олімп. л-ра, 2010. – С. 375.
5. Платонов В. Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте: общая теория и ее практические приложения / В. Н. Платонов. – Киев : Олимп. лит., 2015. – Кн. 2. – С. 916–940.
6. Шинкарук О. Обґрунтування підходу до формування екіпажів у веслуванні академічному / О. А. Шинкарук, О. О. Яковенко // Теорія та методика фізичного виховання і спорту. – 2014. – №1. – С. 29–33.
7. Шинкарук О. А. Отбор спортсменов и ориентация их подготовки в процессе многолетнего совершенствования (на материале олимпийских видов спорта) / О. А. Шинкарук. – Киев : Олимп. лит., 2011. – 360 с.
8. Яковенко А. Наука в олимпийском спорте : журнал. / А. Яковенко, А. Коженкова. – Киев : Олимп. літ., 2016. – № 1. – С. 84–91.
9. Nilsen T. S. Training Program for Clubs and Individuals / Thor S. Nilsen // FISA Development program rowing. – 2009. – 40 p.
10. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.worldrowing.com/
11. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : https://www.olympic.org/