Педагогічний компонент впливу комплексної програми фізичної терапії людей з особливими потребами, які мають порушення зору
Ключові слова:
людина з особливими потребами, порушення зору, реабілітація, рухова активність, фізична терапіяАнотація
Заняття фізичними вправами для осіб із важкими порушеннями зору є не лише засобом покращення загального стану, але й найважливішим соціально-психологічним фактором. Проте даних, котрі висвітлювали б можливість формування зацікавленості у фізичній активності протягом курсу фізичної терапії в дорослого контингенту осіб, які мають цю патологію, недостатньо. Мета дослідження – вивчення можливостей формування готовності продовжувати активні оздоровчі заняття після завершення курсу фізичної терапії на санаторно-курортному етапі в людей з особливими потребами, які мають порушення зору. Завдання: 1) з’ясувати очікування учасників від курсу фізичної терапії; 2) вивчити ставлення до занять руховою активністю оздоровчого характеру (як самостійної, так і під керівництвом фізичного терапевта); 3) виявити бажання та готовність займатися протягом курсу фізичної терапії й надалі, після його завершення. Матеріал і методи. Дослідження проводили на базі Західного реабілітаційно-спортивного центру Національного комітету спорту інвалідів України. У дослідженні взяли участь 40 осіб із повною або частковою втратою зору віком 18–35 років. Для виконання поставлених завдань використано опитування, яке проводили на початку та наприкінці курсу фізичної терапії. Результати. У більшості респондентів основної групи наприкінці курсу фізичної терапії виявлено підвищення впевненості у власних силах щодо виконання оздоровчих і реабілітаційних дій, а також збільшення зацікавленості в заняттях руховою активністю. Так, 75 % учасників були задоволені результатами проведеної програми фізичної терапії. 60 % схвалювали ідею самостійних занять фізичними вправами оздоровчого характеру. Про однозначне бажання продовжити систематичні рухливі заняття в подальшому повідомили 70 % представників основної групи. Висновки. Застосування розробленої комплексної програми фізичної терапії сприяло формуванню прагнення до самостійної й спеціально організованих форм оздоровчої рухової активності в людей з особливими потребами, які мають порушення зору, а також створенню передумов для успішного подальшого перебігу процесів компенсації, адаптації та соціалізації.
Посилання
2. Brezzhunov, V. N. (2006) The Rehabilitation of Invalids by Physical Education Means. Extended abstract of PhD dissertation (Education Sciences). Saint Peterburg academy of physical culture, Saint Peterburg [in Russian]. Retrieved from http://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-04/dissertaciya-reabilitatsiya-invalidov-po-zreniyu-sredstvami-fizicheskogo-vospitaniya
3. Ermakov, V. P., Iakunin, G. A. Osnovy tiflopedagogiki [The Basis of Pedagogy]. Moscow: Vlados [in Russian]. Retrieved from https://gigabaza.ru/doc/72240.html
4. Kozlov, I. V. (2007) The Study of the Physical Education Program Effectiveness for Visual Impaired Schoolchildren (Education Sciences). Yaroslavl State Teachers Training University named after C. D. Ushinskiy, Yaroslavl [in Russian]. Retrieved from http://www.dslib.net/fiz-vospitanie/izuchenie-jeffektivnosti-programmy-fizicheskogo- vospitanija-slabovidjawih-shkolnikov.html
5. Makina, L. R. (2012) Analiz motivatsii i samootsenki lichnosti legkoatletov s narusheniem zreniya [Analysis of Visual Impaired Athletes’ Motivation and Personality Self-Esteem]. Adaptivnaia fizicheskaia kultura, (1), 38–39 [in Russian]. Retrieved from http://www.afkonline.ru/pdfs/afk-49.pdf
6. Osadchenko, T. M., Semenov, A. A., Tkachenko, V. T. (2014) Adaptyvne fizychne vykhovannia [The Adaptive Physical Education]. Uman: VPTs «Vizavi» [in Ukrainian].
7. Tolmachev, R. A. (2004) Adaptivnaia fizicheskaia kultura i reabilitatciia slepykh i slabovidiashchikh [The Adaptive Physical Culture and Rehabilitation of Blind and Visual Impaired]. Moscow: Sovetskii sport [in Russian]. Retrieved from https://search.rsl.ru/ru/record/01002567542
8. Shmaliei, S. V., Shcherbyna, T. I. (2015) Valeolohichni aspekty korektsii ta reabilitatsii slabozorykh ditei zasobamy fizychnoho vykhovannia [The Valeological Aspects of Correction and Rehabilitation of Visual Impaired Children by the Means of Physical Education]. Suchasni problemy zdorov’ia ta zdorovoho sposobu zhyttia u fizkulturnii osviti, (129), 356–359 [in Russian]. Retrieved from file:///C:/Users/admin/Downloads/ VchdpuPN_2015_129(3)__86.pdf
9. Aslan, U. B., Calik, B. B. & Kitiş, A. (2012) The Effect of Gender and Level of Vision on the Physical Activity Level of Children and Adolescents With Visual Impairment. Research in Developmental Disabilities. Vol. 33 (6). 1799–1804. doi: 10.1016/j.ridd.2012.05.005.
10. Duffy, M. A., Huebner, K. M. & Wormsley, D. P. (2002) Understanding and Managing Vision Deficits: A guide for Occupational Therapists. Thorofare, New Jersey: Slack Inc. 397 p.