Ефективність урахування мануальної рухової асиметрії під час фізичної активності для забезпечення адаптації дівчаток до навчання в початковій школі
Ключові слова:
дошкільники, рухова асиметрія, адаптація, навчальна діяльністьАнотація
Проведене дослідження зумовлено недостатністю інформації про ефективні підходи до використання в дошкільних навчальних закладах фізичної активності задля превенції наявної негативної тенденції, а саме неадекватної адаптації дітей до навчальної діяльності в перший рік перебування в школі. У зв’язку з цим визначали ефективність розробленої й реалізованої роком раніше програми фізичної активності в забезпеченні адекватної адаптації дівчаток до навчальної діяльності протягом першого року перебування в початковій школі. Це передбачало врахування особливостей, якими відзначаються досліджувані з різною спрямованістю рухової асиметрії. Використовуючи наявні методики, визначали таку спрямованість у 168 дівчаток шести років, які з початком констатувального експерименту розпочали навчання в школі, а також стан їх соціальної й психологічної адаптації до такої діяльності протягом навчального року. Установлено, що використання традиційних організації та змісту фізичної активності в останній рік навчання в дошкільному закладі не сприяє розв’язанню поставленого завдання: протягом першого року навчання в школі соціальна й психологічна адаптація дівчаток із різною спрямованістю рухової асиметрії суттєво погіршується, тобто є неадекватною. Використання експериментальної програми, навпаки, сприяє адекватній адаптації таких дітей до умов, якими відзначається перший рік навчання в школі, тобто забезпечує їм позитивний відставлений ефект у розв’язанні означеного завдання.
Посилання
2. Безруких М. М. Леворукий ребенок в школе и дома : учеб. пособие / М. М. Безруких. – Екатеринбург : Фактория, 2004. – 300 с.
3. Бердичевская Е. М. Роль функциональной асимметрии мозга в возрастной динамике двигательной деятельности человека : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра мед. наук : 14.00.13 «Педиатрия»/ Е. М. Бердичевская. – Краснодар, 1999. – 50 с.
4. Дубогай О. Д. Комплексна методика вивчення й оцінки рухового розвитку організму молодших школярів / О. Д. Дубогай // Основи здоров’я та фізична культура. – 2007. – № 6. – С. 10–13.
5. Ковальова Л. М. Опитувальник для вчителя з визначення рівня дезадаптації першокласників до навчальної діяльності / Л. М. Ковальова // Начальная школа. – 1996. – № 7. – С. 17.
6. Панфилова Н. В. Развитие координационных способностей и обучение двигательным действиям детей 4–6 лет в связи с особенностями двигательной асимметрии : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / Н. В. Панфилова. – М, 1992. – 19 с.
7. Силина Е. А. Межполушарная асимметрия и индивидуальные различия : монография / Е. А. Силина, Т. В. Евтух. – Пермь : ПГПУ, 2004. – 136 с.
8. Сиротюк А. Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения / А. Л. Сиротюк. – М. : ТЦ «Сфера», 2003. – 220 с.
9. Kuhl J. Hemispheric asymmetry: Does power beat wisdom? : manuscript / J. Kuhl, M. Kazen. – Seattle : Hogrefe and Huber Publishers, 2005. – 467 p.
10. Ramaley F. Inheritance of left-handedness / F. Ramaley // Chicago Journ. – 2012. – Vol. 47. – № 564. – P. 730–738.