The Efficiency of Incorporation of Motor Asymmetry During Physical Activity to Ensure Adaptation Girls to Primary School
Keywords:
preschool, motor asymmetry, adaptation, learning activitiesAbstract
The study is due to lack of information about effective approaches to use in pre-school physical activity for the prevention of existing negative trends, such as inadequate adaptation of learning activities to girls in the first year of school. In this regard, determined the efficacy of sales a year earlier and physical activity programs to ensure adequate adaptation of girls in learning activities during first year of primary school. The program included the incorporation of features which are marked with different girls thrust motor asymmetry. Using existing methods such orientation was determined in 168 girls of 6 years, with the beginning of the ascertaining experiment started school, as well as their social status and psychological adjustment to such activities during the school year. Established that the use of traditional organization and content of physical activity in the past year learning in the preschool institution does not contribute to solving of this problem: the first year of schooling and social psychological adaptation girls with different focus motor asymmetry significantly worse, that is inadequate. Using the experimental program, on the contrary promotes adequate adaptation to the conditions of the girls, which marked the first year in school, that gives them a positive effect in solving dismissed his appointed task.
References
2. Безруких М. М. Леворукий ребенок в школе и дома : учеб. пособие / М. М. Безруких. – Екатеринбург : Фактория, 2004. – 300 с.
3. Бердичевская Е. М. Роль функциональной асимметрии мозга в возрастной динамике двигательной деятельности человека : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра мед. наук : 14.00.13 «Педиатрия»/ Е. М. Бердичевская. – Краснодар, 1999. – 50 с.
4. Дубогай О. Д. Комплексна методика вивчення й оцінки рухового розвитку організму молодших школярів / О. Д. Дубогай // Основи здоров’я та фізична культура. – 2007. – № 6. – С. 10–13.
5. Ковальова Л. М. Опитувальник для вчителя з визначення рівня дезадаптації першокласників до навчальної діяльності / Л. М. Ковальова // Начальная школа. – 1996. – № 7. – С. 17.
6. Панфилова Н. В. Развитие координационных способностей и обучение двигательным действиям детей 4–6 лет в связи с особенностями двигательной асимметрии : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / Н. В. Панфилова. – М, 1992. – 19 с.
7. Силина Е. А. Межполушарная асимметрия и индивидуальные различия : монография / Е. А. Силина, Т. В. Евтух. – Пермь : ПГПУ, 2004. – 136 с.
8. Сиротюк А. Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения / А. Л. Сиротюк. – М. : ТЦ «Сфера», 2003. – 220 с.
9. Kuhl J. Hemispheric asymmetry: Does power beat wisdom? : manuscript / J. Kuhl, M. Kazen. – Seattle : Hogrefe and Huber Publishers, 2005. – 467 p.
10. Ramaley F. Inheritance of left-handedness / F. Ramaley // Chicago Journ. – 2012. – Vol. 47. – № 564. – P. 730–738.