Статодинамическая осанка – индакатор двигательной функции человека

Автор(и)

  • Віталій Кашуба Національний університет фізичного виховання та спорту України https://orcid.org/0000-0001-6669-738X
  • Тамара Хабінець Національний університет фізичного виховання та спорту України
  • Сергій Лопацький Івано-Франківський національний медичний університет
  • Герман Гнатиш Національний університет фізичного виховання та спорту України

Ключові слова:

фізичне виховання, статодинамічна постава, біомеханіка ходьби, школярі

Анотація

У статті висвітлено питання про стан статодинамічної постави молодших школярів у процесі занять фізичними вправами. Статодинамічна постава характеризується вертикальним положенням тіла, яке перебуває в рівновазі, і зміною в динаміці пози та положення тіла протягом певного часу. При цьому вертикальне положення тіла людини із системних позицій оцінюється як певна гармонія взаємопов’язаних просторових характеристик її тіла. У результаті проведеного експерименту встановлено, що порушення постави істотно впливає на просторову організацію тіла дітей молодшого шкільного віку. У роботі вперше встановлено, що в дітей із порушенням просторової організації тіла знижені показники швидкості центра мас нижніх кінцівок і загального центра мас тіла під час виконання природної локомоції. Наслідком зниження показників швидкості загального центра мас тіла в дітей, котрі мають порушення просторової організації тіла, є збільшення тривалості окремих фаз подвійного кроку ходьби. Його тривалість у дітей із функціональними порушеннями опорно-рухового апарату збільшена в середньому на 0,3 с. Це, звичайно, позначилося на темпо-ритмовій структурі кроку: ця група дітей не змогла повторити заданий метрономом темп ходьби. Установлено, що довжини кроку з правої та лівої ніг у дітей, які не мають порушень просторової організації тіла, у середньому становлять по 0,56 м, а в осіб із порушеннями − 0,45 м, відстань між носком поштовхової й п’ятою опорної ніг у перших дорівнює в середньому 0,27 м, а в других − 0,25 м. Отримані дані можуть бути орієнтиром стану рухової функції школярів в організації процесу фізичного виховання. Урахування цих показників сприятиме попередженню функціональних порушень опорно-рухового апарату й удосконаленню локомоторної функції.

Посилання

1. Bernshteyn, N., Osipov, L., & Pavlenko, P. (1940). Issledovanie po biodinamike hodby, bega, pryzhka [Research on the biodynamics of walking, running, jumping]. Moscow: Meditsina. (in Russian).
2. Kashuba, V., Sergienko, K., & Honcharova, N. (2006). Proektuvannya systemy monitorynhu fizychnoho stanu shkolyariv na osnovi vykorystannya informaciynykh tekhnolohiy [Designing a system for monitoring the physical condition of schoolchildren based on the use of information technology]. Teoriya i metodika fizichnogo vihovannya i sportu [Theory and methods of physical education and sport], 3, 61–67. (in Ukrainian).
3. Kashuba, V. (2003). Biomekhanika osanky [Posture biomechanics]. Kyiv: Olimpiyskaya literatura. (in Ukrainian).
4. Kashuba, V., & Adel, B. (2005). Profilaktika i korrekciya narushenij prostranstvennoj organizacii tela cheloveka v processe fizicheskogo vospitaniya [Prevention and correction of violations of the spatial organization of the human body in the process of physical education]. Kyiv: Znaniya Ukrainy. (in Russian).
5. Kashuba, V., Adel, B., & Khabinets, T. (2006). Kinematicheskij analiz estestvennoj lokomocii mladshih shkolnikov s narusheniyami morfobiomehanicheskih svojstv stopy [Kinematic analysis of the natural locomotion of junior students with impaired morphobiomechanical properties of the foot]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine], 10, 32–35. (in Russian).
6. Kashuba, V., Ivchatova, T., & Serhienko, K. (2014). Tehnologiya izmereniya prostranstvennoj organizacii tela cheloveka v processe zanyatij fizicheskimi uprazhneniyami [The technology of measuring the spatial organization of the human body during exercise]. Almaty: KazAST. (in Russian).
7. Kashuba, V., Ivchatova, & Sergienko, K. (2014). K voprosu izmereniya prostranstvennoj organizacii tela cheloveka v processe fizicheskogo vospitaniya s ispolzovaniem kompyuternyh tehnologij [On the issue of measuring the spatial organization of the human body in the process of physical education using computer technology]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovya [Sports newsletter of Prydniprovya], 1, 42–45. (in Russian).
8. Kashuba, V. (2015). Monitoring sostoyaniya prostranstvennoj organizacii tela cheloveka v processe fizicheskogo vospitaniya [Monitoring the state of the spatial organization of the human body in the process of physical education]. Teoriya i metodika fizichnogo vihovannya i sportu [Theory and methods of physical education and sport], 2, 53–64. (in Russian).
9. Kashuba, V. (2015). Organizacionno-metodicheskie osnovy monitoringa prostranstvennoj organizacii tela cheloveka v processe fizicheskogo vospitaniya [Organizational and methodological foundations of monitoring the spatial organization of the human body in the process of physical education]. NAUKA I SPORT: sovremennye tendencii [SCIENCE AND SPORT: current trends], 8.3, 75–90. (in Russian).
10. Laputin, A., & Kashuba, V. (1999). Formirovanie massy i gravitacionnye vzaimodejstviya tela cheloveka v processe ontogeneza [Formation of mass and gravitational interactions of the human body in the process of ontogenesis]. Znaniya Ukrainy. (in Russian).
11. Laputin, A., Kashuba, V., & Khabinets, T. (2005). Kinetyka yak systema znan pro rukhovu funktsiyu lyudyny [Kinetics as a system of knowledge of the human motor function]. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu [Theory and methods of physical education and sport], 2–3, 96–101. (in Ukrainian).
12. Kashuba, V. (2016). Formirovanie motoriki cheloveka v processe ontogeneza [Formation of human motor skills in the process of ontogenesis]. Lutsk: Vezha-Druk. (in Russian).
13. Nosova, N., & Dudko, M. (2015). Ocenka sostoyaniya osanki studentov v processe fizicheskogo vospitaniya na osnove vizualnogo skrininga [Assessment of the posture of students in the process of physical education on the basis of visual screening]. Sportyvna nauka Ukrainy [Sports Science of Ukraine], 67, 3, 30–35. (in Russian).
14. Laputin, A., Gamaliy, V., Arhipov, A., Kashuba, V., Nosko, N., & Khabinets, T. (2000). Prakticheskaya biomehanika [Practical biomechanics]. Kyiv: Znannya. (in Russian).
15. Sergienko, K. (2003). Kontrol i profilaktika narushenij oporno-ressornoj funkcii stopy shkolnikov v processe fizicheskogo vospitaniya [Control and prevention of violations of the support-spring function of the foot of schoolchildren in the process of physical education]. Kyiv. (in Russian).

Завантаження

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

Історичні, філософські, правові та організаційні проблеми фізичної культури

Як цитувати

Статодинамическая осанка – индакатор двигательной функции человека. (2018). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 29, 9-14. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/54