Досвід упровадження концепції здоров’яформувальних технологій у процес фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку
Ключові слова:
здоров’я, учні молодших класів, здоров’яформувальні технології, фізичне вихованняАнотація
Упровадження в систему початкової освіти інноваційних технологій дало змогу розглянути нові механізми виконання здоров’яформувальної діяльності в процесі фізичного виховання. Наявні здобутки науковців у повному обсязі не охоплюють процес здоров’яформувальної діяльності в процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку з позиції комплексного підходу. Мета дослідження – оцінити ефективність впливу здоров’яформувальної технологій на рівень фізичного здоров’я та мотивації до навчання в школі учнів першого класу. Результати дослідження. Запропоновано авторську концепцію здоров’яформувальних технологій у процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку, яка ґрунтується на використанні засобів активного туризму; визначено зміст основних напрямів педагогічного впливу в межах функціонування концепції. Розглянуто алгоритм проектування здоров’яформувальних технологій у процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку. Запропоновано напрями практичної реалізації концепції здоров’яформувальних технологій, реалізовану в різних формах позаурочної діяльності дітей молодшого шкільного віку (гімнастика до навчальних занять, фізкультхвилинки, заняття в групах подовженого дня, масові фізкультурно-оздоровчі заходи). Ефективність запропонованої концепції визначали в процесі формувального педагогічного експерименту. У дослідженні взяв участь 51 учень першого класу (23 хлопчики, 28 дівчаток). Дітей розділено на контрольну та експериментальну групи. Практична реалізація концепції здоров’яформувальних технологій у процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку сприяла підвищенню рівня фізичного здоров’я дітей експериментальної групи. Відбулося зменшення кількості школярів експериментальної групи із низьким рівня фізичного здоров’я на 26,92 %, із нижчим від середнього – на 15,38 %, збільшення кількості учнів із середнім рівнем фізичного здоров’я – на 38,46 %, рівень фізичного здоров’я вищий за середній – на 3,85 %, що не характерно для представників контрольної групи. Діти з експериментальної групи по завершенню педагогічного експерименту характеризувалися підвищенням рівня шкільної мотивації.
Посилання
2. Biryukova, N. (2006). Zdorovesberegayushie tehnologii v obsheobrazovatelnyh uchrezhdeniyah [Health-saving technologies in educational institutions]. Gigiena i sanitariya [Hygiene and sanitation], 1, 76–77. (in Russian).
3. Butakova, O. (2010). Teoriya i didaktika nepreryvnogo zdoroveformiruyushego obrazovaniya v sisteme povysheniya kvalifikacii [Theory and didactics of continuous health education in the system of advanced training]. Orenburg. (in Russian).
4. Goncharova, N. (2007). Fizicheskoe razvitie i funkcionalnoe sostoyanie detej mladshego shkolnogo vozrasta s razlichnym urovnem somaticheskogo zdorovya [Physical development and functional status of children of primary school age with different levels of somatic health]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu [Pedagogy, psychology and medical-biological problems of physical education and sports], 5, 57–59. (in Russian).
5. Hryshchenko, M. (2016). Nova Ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannya serednoi shkoly [New Ukrainian school: conceptual principles for reforming the secondary school]. Retrieved from: https://www. kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
6. Kashuba V., Futornyi, S. & Andreeva, E. (2012). Sovremennye podhody k zdorovesberezheniyu studentov v processe fizicheskogo vospitaniya [Modern approaches to health of students in the process of physical education]. Fizicheskoe vospitanie studentov [Physical education of students], 5, 50–58. (in Russian).
7. Kemin, O. (2014). Formuvannya tradytsii fizychnoho vykhovannya v ukrainskomu skautinhu [Formation of the tradition of physical education in Ukrainian scouting]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk [Slobozhanskyi scientific and sports newsletter], 6, 53–56. (in Ukrainian).
8. Lubysheva, L., & Kondratyev, A. (2006). Zdoroveformiruyushaya tehnologiya fizicheskogo vospitaniya mladshih shkolnikov na osnove ispolzovaniya tradicionnogo karate [Health-forming technology of physical education for younger students using traditional karate]. Teoriya i praktika fizicheskoj kultury [Theory and practice of physical culture], 3, 5–13. (in Russian).
9. Novak, O. (2014). Zberezhennya fizychnoho zdorovya ditey u protsesi vykorystannya avtorskykh tekhnolohiy [Preservation of physical health of children in the process of using copyright technologies]. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereyaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni H. Skovorodi» [Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution «H. Skovoroda Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University], 34, 85–96. (in Ukrainian). (in Ukrainian).
10. Osadchenko, T. (2017). Pidhotovka maybutnioho vchytelya do stvorennya zdorovyazberezhuvalnoho seredovyshcha pochatkovoi shkoly [Preparing a future teacher to create a healthy preserving environment for elementary school]. Zhytomyr. (in Ukrainian).
11. Perehinets, M., & Dolzhenko, L. (2017). Zdorovyaformuyuchi osvitni tekhnolohii v suchasniy systemi serednioi osvity [Healthforming educational technologies in the modern system of secondary education]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovya [Sports newspaper of Prydniprovya], 3, 138–142. (in Ukrainian).
12. Kashuba, V., Andryeyeva, O., Serhienko, K., Honcharova, N. (2006). Proektuvannya systemy monitorynhu fizychnoho stanu shkolyariv na osnovi vykorystannya informatsiynykh tekhnolohiy [Designing a system for monitoring the physical condition of schoolchildren based on the use of information technology]. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu [Theory and methods of physical education and sport], 3, 61–67. (in Ukrainian).
13. Khakiova, G., & Grebeniuk, G. (2010). Formirovanie cennostnogo otnosheniya k zdorovyu u detej [Formation of value attitude to health in children], Nizhevartovsk: Izdatelstvo Nizhevartovskogo universiteta.
14. Andrieieva O., Galan Y., Hakman A.& Holovach I. (2017). Health status and morbidity of children 11–14 years of age during school. Journal of Physical Education and Sport, 17–1 (2, 7). DOI:10.7752/jpes.2018.s2183
15. Butenko, H., Goncharova, N., Saienko, V., Tolchieva, H., & Vako, I. (2017). Physical condition of primary school children in school year dynamics. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 82, 543–549.
16. Goncharova, N. (2017). Fundamental principles of the concept of health-forming technologies in the process of physical education of primary-school aged children. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences, 7 (8), 633–648.
17. Kashuba, V., Goncharova, N., & Butenko, H. (2016). Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils’ physical education. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 20 (2), 19–25. DOI: 10.15561/18189172.2016.0203