Особливості соматоскопічних показників студентської молоді в процесі фізичного виховання
Ключові слова:
фізичне виховання, студенти музичних спеціальностей, постава, типи поставиАнотація
Актуальність. Завдання фізичного виховання характеризуються оздоровчою спрямованістю, забезпеченням нормального фізичного розвитку особистості на засадах індивідуалізації змісту, методів, засобів фізичної культури й спорту. Стан постави – важливий показник фізичного розвитку та, на жаль, функціональні порушення постави належать до найбільш поширених відхилень у скелетно-м’язовій системі студентської молоді на сучасному етапі. У спеціальній науковій літературі зафіксовано деякий досвід вивчення проблеми корекції постави студентів музичних спеціальностей у процесі фізичного виховання. Водночас правильно сформована постава є визначальною для робочої пози музиканта, дає змогу зберегти в процесі гри правильну невимушену позу, посадку за інструментом, забезпечує правильну постановку рук, сприяє розкутості плечового пояса, унеможливлює проблеми зі становленням виконавської техніки. Мета – визначити особливості типів постави студентів мистецьких спеціальностей в процесі фізичного виховання. Методи наукового пошуку – аналіз та узагальнення фахової науково-методичної літератури й документальних матеріалів, педагогічне спостереження, метод антропометрії, візуальний «скринінг» рівня стану постави, методи математичної статистики. У ході дослідження здійснено розподіл дівчат І та ІІ курсів мистецьких спеціальностей за типами постави відповідно до спеціалізацій. Установлено найбільш характерні порушення згідно з досліджуваними спеціалізаціями. Наприклад, у дівчат ІІ курсу переважає такий тип постави, як сколіотична: 37,50 % – спеціалізація «Фортепіано, оркестрові, струнні інструменти», 10,53 % – дівчата спеціалізації «Оркестрові духові та ударні інструменти, народні інструменти», 20,41 % – спеціалізація «Вокал, хорове диригування» і 9,09 % та 11,76 % – спеціалізації «Хореографія» й «Акторське мистецтво, кіно-, фотозйомка, теорія музики» відповідно. Перспективи подальших досліджень будуть пов’язані з дослідженням стану біогеометричного профілю студентів залежно від типу їхньої постави й спеціалізації.
Посилання
2. Vypasniak, I., & Shankovskyi, A. (2017). Kharakterystyka fizychnoyi pidhotovlenosti studentiv z normalʹnoyu postavoyu ta riznym rivnem stanu bioheometrychnoho profilyu [Characteristic of students’ physical fitness with normal posture and different level of biogeometric profile]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kultury (fizychna kulʹtura i sport) [Scientific journal of M. P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 15: Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports)], 11 (93), 24–28 (in Ukrainian).
3. Kashuba, V., & Benzheddu, A. (2005). Profilaktika i korrektsiya narusheniy prostranstvennoy organizatsii tela cheloveka v protsesse fizicheskogo vospitaniya [Prevention and correction of violations of the spatial organi¬zation of the human body in the process of physical education]. Kyiv, Ukraine: Znaniya Ukrainy (in Russian).
4. Kashuba, V., & Sergienko, K. (2008). Tekhnologii biomekhanicheskogo kontrolya sostoyaniya oporno-ressornoy funktsiy stopy cheloveka [Technologies of biomechanical monitoring of the state of the support-spring function of the human foot]. Materialy I Mezhdunarodnoy nauchnoprakticheskoy konferentsii «Biomekhanika stopy cheloveka» [Materials of the I International scientific-practical conference «Biomechanics of the human foot»], 32–34 (in Russian).
5. Kashuba, V., Bibik, R., & Nosova, N. (2012). Kontrol sostoyaniya prostranstvennoy organizatsii tela cheloveka v protsesse fizicheskogo vospitaniya: istoriya voprosa, sostoyaniye, puti resheniya [Monitoring the state of the spatial organization of the human body in the process of physical education: the history of the issue, the state, solutions]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky. Fizychne vykhovannya i sport [Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka Volyn National University. Physical education and sports], 7, 10–19 (in Russian).
6. Kashuba, V., Futornyi, S., & Andreeva, E. (2012). Skrining pokazateley fizicheskogo zdorovya studentov v protsesse fizicheskogo vospitaniya [Screening of students’ physical health indicators in the process of physical education]. Teoriya i metodika fizicheskoy kultury [Theory and methodology of physical education], 4, 65–74 (in Russian).
7. Kashuba, V. (2015). Zmistovnyi komponent fizychnoho vykhovannya studentiv iz porushennyamy oporno-rukhovoho aparatu v spetsialnykh medychnykh hrupakh [The substantive component of physical education of students with disorders of the musculoskeletal system in special medical groups]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky. Fizychne vykhovannya i sport [Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University. Physical education and sports], 20, 44–50 (in Ukrainian).
8. Kashuba, V., & Dudko, M. (2015). Sovremennyye podkhody, metodiki i tekhnologii k formirovaniyu zdorovogo obraza zhizni studentov v protsesse fizicheskogo vospitaniya [Modern approaches, methods and technologies to the formation of a healthy lifestyle of students in the process of physical education]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky [Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University], 17, 52–57 (in Russian).
9. Kashuba, V., & Dudko, M. (2016). Tekhnologiya profilaktiki narusheniy osanki studentov v protsesse fizicheskogo vospitaniya [Technology for the prevention of posture disorders of students in the process of physical education]. Nauka i sport: sovremennyye tendentsii [Science and sport: current trends], 2 (11), 24–31 (in Russian).
10. Kashuba, V., Lopatskyi, S., & Khabinets, T. (2017). Prostorova orhanizatsiya tila lyudyny v protsesi monitorynhovykh doslidzhen [Spatial organization of the human body in the process of monitoring research]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky [Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University], 25, 9–15 (in Ukrainian).
11. Kashuba, V., Rudnytskyi, O., Honadze, Y. (2018). Innovatsiyni pidkhody v fizychnomu vykhovanni studentskoyi molodi z riznymy typamy tilobudovy [Innovative approaches in physical education of student youth with different types of physique]. Aktualni problemy fizychnoyi kultury, sportu, fizychnoyi terapiyi ta erhoterapiyi: biomekhanichni, psykhofiziolohichni ta metrolohichni aspekty: materialy I Vseukrayinskoyi elektronnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsikh z mizhnarodnoyu uchastiu [Actual problems of physical culture, sports, physical therapy and ergotherapy: biomechanical, psychophysiological and metrological aspects: materials of I All-Ukrainian electronic scientific-practical conferences with international participation], 185–189 (in Ukrainian).
12. Kashuba, V., & Popadiukha, Y. (2018). Biomekhanika prostorovoyi orhanizatsiyi tila lyudyny: suchasni metody ta zasoby diahnostyky i vidnovlennya porushen [Biomechanics of spatial organization of the human body: current methods and means for diagnosis and restoration of disorders]. Kyiv, Ukraine: Tsentr uchbovoi literatury (in Ukrainian).
13. Krutsevych, T. (2008). Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya: pidruchnyk dlya studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv fizychnoho vykhovannya i sportu: Tom 1. Zahalni osnovy teoriyi i metodyky fizychnoho vykhovannya [Theory and methodology of physical education: textbook for students of higher education of institutions of physical education and sports: Vol. 1. General basics of the theory and methods of physical education]. Kyiv, Ukraine (in Ukrainian).
14. Yamasheva, L. (2007). Korektsiya porushen postavy studentiv muzychnoho vyshchoho navchalnoho zakladu u protsesi fizychnoho vykhovannya [Correction of violations of posture of students of musical higher education institution in the process of physical education]. (Dissertation of the candidate of sciences). Kyiv, Ukraine (in Ukrainian).
15. Kashuba, V., Asaulyuk, I., & Dyachenko, A. (2017). Characteristics of the biogeometric profile of students’ posture in the process of vocational and physical training. Journal of Education, Health and Sport. 7(6). 1255–1264.
16. Kashuba, V., Asaulyuk, I., & Dyachenko, A. To the question of use of health fitness in the process of professional and applied physical preparation of student youth. Journal of Education, Health and Sport. 7(7). P. 1366–1378. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2547968
17. Kashuba ,V., Asaulyuk, I., & Diachenko, A. (2017). A modern view on the use of information technologies in the process of physical education of student youth. Journal of Education, Health and Sport. 7 (2). P. 765–775.
18. Kashuba, V., Asauluk, I., & Dyachenko, A. (2017). Peculiarities of the unit of practical application of correction technology of the students’ physical condition in the process of vocational and applied physical training. Journal of Education, Health and Sport. 7 (8). P. 1818–1827.