Характеристика опорно-ресорних властивостей стопи людини як передумова розробки технологій фізичної реабілітації
Ключові слова:
школярі, адаптивне фізичне виховання, опорно-ресорна функція стопи, технологія, фізична реабілітаціяАнотація
Стопа людини в умовах природних локомоцій виконує не лише функцію опори, але й забезпечує організацію ресорних взаємодій тіла людини з опорною поверхнею. Процес розвитку опорно-рухового апарату людини перебуває під впливом різних чинників та піддається певним змінам, у тому числі й патологічним. У ході вивчення наукової літератури виявлено, що повноцінно функціонуюча стопа є пружно-еластичною системою й дає змогу ефективно розподіляти зусилля на всі ланки опорно-рухового апарату складної рухової діяльності людини. Учені відзначають, що при перевантаженнях систем, котрі підтримують склепіння, порушується функція стопи, спотворюється в цілому руховий стереотип, відбувається небажаний перерозподіл сил і перевантаження в інших відділах опорно-рухового апарату, у результаті чого й виникає патологія. Мета дослідження – вивчити стан біомеханіки стопи дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху в процесі фізичного виховання як передумову розробки технології фізичної реабілітації. Методологія. Для виконання поставлених завдань використано аналіз спеціальної науково-методичної літератури, документальних матеріалів, педагогічні спостереження й експеримент із застосуванням антропометрії, відеометрії, а також методів математичної статистики. У процесі досліджень установлено збільшення дітей молодшого шкільного віку з порушеннями постави з року в рік. Потрібно відзначити превалювання сутулої спини в цього контингенту дітей. У процесі формування опорно-ресорної функції стопи школярів відбувається складна динаміка формування їхніх нижніх кінцівок. Отримані результати свідчать про відсутність статистично значущих відмінностей між показниками опорно-ресорних властивостей стопи дітей 7–10 років із вадами слуху залежно від статі.
Посилання
2. Afanasyev, S., & Burdayev, K. (2018). Do pytannya korektsiyi porushen statodynamichnoyi postavy ditey z vadamy slukhu [To the question of correction of statodynamic posture of children with hearing impairments]. Aktualni problemy fizychnoyi kultury, sportu, fizychnoyi terapiyi ta erhoterapiyi: biokhimichni, psykho¬fiziolohichni ta metrolohichni aspekty: materialy I Vseukrayinsʹkoyi elektronnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu [Topical problems of physical culture, sports, physical therapy and ergo¬therapy: biochemical, psychophysiological and metrological aspects: materials of the 1st All-Ukrainian electronic scientific-practical conference with international participation], 172–173 (in Ukrainian).
3. Burdayev, K., & Hvozdak, A. (2018). Morfolohichni osoblyvosti ditey molodshoho shkilnoho viku z vadamy slukhu [Morphological features of young children with hearing impairments]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya № 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kultury (Fizychna kultura i sport) [Scientific journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Series № 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (Physical training and sports)], 9 (103), 26–31 (in Ukrainian).
4. Kashuba, V. (2001). Biomekhanicheskiy videokompyuternyi analiz prostranstvennogo raspolozheniya biozvenyev tela cheloveka [Biomechanical video-computer analysis of the spatial arrangement of bio-links of the human body]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu [Pedagogy, psychology and medico-biological problems of physical education and sports], 22, 42–49 (in Russian).
5. Kashuba, V., Sergienko, K., & Valikov, D. (2002). Kompyuternaya diagnostika oporno-ressornoy funktsii stopy cheloveka [Computer diagnostics of the support-spring function of the human foot]. Fizicheskoye vospitaniye studentov tvorcheskikh spetsialnostey [Physical education of students of artistic specialties], 1, 11–16 (in Russian).
6. Kashuba, V. (2003). Biomekhanika osanki [Posture biomechanics]. Kyiv, Ukraine: Olimpiyskaya literatura (in Russian).
7. Kashuba, V., Zheddu, A., & Habinets, T. (2006). Kinematicheskiy analiz yestestvennoy lokomotsii mladshikh shkolnikov s narusheniyami morfobiomekhanicheskikh svoystv stopy [Kinematic analysis of the natural locomotion of junior schoolchildren with impaired morphobiomechanical properties of the foot]. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny [Young sports science of Ukraine], 10, 32–35 (in Ukrainian).
8. Kashuba, V., & Sergienko, K. (2008). Tekhnologii biomekhanicheskogo kontrolya sostoyaniya oporno-ressornoy funktsii stopy cheloveka [Technologies of biomechanical monitoring of the state of the support-spring function of the human foot]. Materialy I Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Biomekhanika stopy cheloveka» [Materials of the I International scientific-practical conference «Biomechanics of the human foot»], 32–34 (in Russian).
9. Kashuba, V., & Savliuk, S. (2017). Biological preconditions for the development of the formation concept of spatial organization of body of the children with vision deprivation. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, 7, 7, 1095–1112. Retrieved from http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1039950 (in Ukrainian).
10. Kashuba, & Savliuk, S. (2017). Structure and content of the technology of prevention and correction of disturbances of spatial organization of the body of children 6–10 years old with sensory systems deprivation. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, 7, 8, 1387–1407. Retrieved from http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1050987 (in Ukrainian).
11. Laputin, A., Kashuba, V., Gamaliy, V., & Sergienko, K. (2003). Diagnostika morfofunktsionalnykh svoystv stopy sportsmenov [Diagnosis of morphofunctional properties of the foot of athletes]. Nauka v olimpiyskom sporte [Science in the Olympic sport], 41–56 (in Russian).
12. Laputin, A., Kashuba, V., & Sergienko, K. (2003). Tekhnologiya kontrolya dvigatelnoy funktsii stopy shkolnikov v protsesse fizicheskogo vospitaniya: metodicheskoye posobiye dlya studentov II kursa fakulteta sportivnoy meditsiny i fizicheskoy reabilitatsii [Technology for monitoring the motor function of schoolchildren’s feet in the process of physical education: a methodological manual for second-year students of the faculty of sports medicine and physical rehabilitation]. Kyiv, Ukraine (in Russian).
13. Sergienko, K. (2003). Kontrol i profilaktika narusheniy oporno-ressornykh svoystv stopy shkolnikov v protsesse fizicheskogo vospitaniya [Monitoring and prevention of violations of the support-spring properties of the feet of schoolchildren in the process of physical education]. (Dissertation of the candidate of sciences). Kyiv, Ukraine (in Russian).
14. Afanasiev, S., & Burdaiev, K. (2017). Formation of the vertical stability of the bodi of junior schoolchildren with hearing impairments in the process of physical education. Journal of education, Health and Sport, 7 (6), 1169–1178.
15. Kashuba, V., & Lopatskyi, S. (2017). The control of a state of the static and dynamical posture of a person doing physical exercises. Journal of Education, Health and Sport, 7(4), 963–974.
16. Kashuba, V., Lopatskyi, S., & Vatamanyuk, S. (2017). The control of a state of the static and dynamical posture of a person doing physical exercises. Journal of Education, Health and Sport, 7(5), 1075-1085.
17. Kashuba, V., Lopatskyi, S., & Lazko, O. (2017). The control of a state of the static and dynamical posture of a person doing physical exercises. Journal of Education, Health and Sport, 7(8), 1808–1817.