Psychological and Pedagogical Directions of Forming Cadets’ Valuable Attitude to Physical Perfection in the Process of Sports and Mass Work
Keywords:
physical training, cadets, valuable attitude, physical cultureAbstract
Despite the considerable automation and mechanization of combat activity, its effectiveness remains closely related to the level of physical fitness and functional body capabilities of the personnel. Consequently, the physical training of servicemen of the armed forces remains one of the directions of increasing their personal combat capability, and, hence, the combat capability of the Armed Forces of Ukraine as a whole. The importance of physical training as a process is increasing when taking into account the low level of physical preparedness of applicants who enter higher military educational institutions, their lack of previous experience in sports activities. However, it should be mentioned that implementation of the educational process in cadets’ physical training, based on outdated views and approaches, does not allow using its pedagogical and psychological potential enough, as regards the formation of professionalism and increasing combat effectiveness of future officers. Therefore, there was an urgent need to find ways to improve the efficiency of physical development based on modern views and approaches. On the basis of the analysis of scientific literature and research results the article reveals preconditions for formation of cadets’ valuable attitude to physical perfection. It is established that these conditions correspond to sports and mass work to the greatest degree. The ways of reorganization of sports and mass work in the higher military educational institutions in order to increase valuable attitude of future officers towards their physical perfection are proposed.
References
2. Грибан Г. П. Фізичне виховання студентів аграрних вищих навчальних закладів : монографія / Г. П. Грибан. – Житомир : Вид-во Рута, 2012. – 514 с.
3. Коган М. С. Философская теория ценности / М. С. Коган. – Санкт-Петербург : ТОО ТК «Петрополис», 1997. – 205 с.
4. Козак Є.П. Організаційно-методичні засади фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів : [монографія] / Є. П. Козак, В. І. Мудрак, О. З. Леонов. – Київ : Пед. думка, 2010. – 192 с. (авт.: С. 130–133, 161–191).
5. Мельніков А. В. Проблематика формування мотивації до занять фізичною підготовкою майбутніх офіцерів–прикордонників / А. В. Мельніков, В. В. Волошин, В. О. Шинкарук // Збірник Національної академії Державної прикордонної служби України. – Серія «Педагогічні науки» / [голов. ред. О. В. Діденко]. – Хмельницький : Вид-во НАДПСУ, 2015. – №1. – С. 175–184.
6. Нещадим М. І. Військова освіта України: історія, теорія, методологія, практика : монографія / М. І. Нещадим. – Київ : Вид.-поліграф. центр «Київський університет», 2003. – 852 с.
7. Николаев Ю. М. От теории физического воспитания – к теории физической культуры в контексте формирования нового типа мышления / Ю. М. Николаев // Теория и практика физ. культуры. – 2012. – №10. – С. 94–100.
8. Теорія і методика фізичного виховання : підруч. для студентів вузів фіз. вих. і спорту : в 2 т. / [за ред. Т. Ю. Круцевич]. – Т. 1 : Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. – Київ : Олімп. літ., 2017. – 392.
9. Теорія та організація фізичної підготовки військ : [підручник] / Є. Д. Анохін, В. М. Афонін, С. І. Власюк / [під ред. Ю. О. Резнікова, В. М. Афоніна]. – Львів : ЛВІ, 2002.– 316 с.
10. Тимчасова настанова з фізичної підготовки у Збройних силах України (НФП–2014) : Наказ міністра оборони України № 35 від 11.02.2014 р. – Київ, 2014. – 157 с.
11. Физическая культура : учебник / кол. авт. ; под ред. М. Я. Виленского. – Москва : КНОРУС, 2012. – 424 с.
12. Ягупов В. В. Педагогіка : навч. посіб. / В. В. Ягупов. – Київ : Либідь, 2002 . – 560 с.