Professionally Applied Physical Training of Students of Medical Colleges
Keywords:
professionally applied physical training, professionally important qualities, psychomotor quality, somatic health, physical preparednessAbstract
Professionally applied physical training in educational institutions is a component of training of students, developing the necessary physical qualities, skills and functions of the body. The objective of the study is to identify the professionally important qualities of students at a medical college and to determine the content of their vocational and applied physical training. The research was conducted on the basis of the Ivano-Frankivsk Basic Medical College, 125 students (girls) of the 2nd–3rd years of studying were surveyed. It is determined that along with moral, aesthetic, intellectual qualities the ability to switch, concentrate, distribute attention is important; thin visual, auditory, tactile sensitivity; the ability to respond quickly to a changing situation; legerdemain; strength endurance of the muscles of hands, back and legs; the ability to withstand significant physical activity. It is found out that 2/3 of students do not lead healthy lifestyle. There was no student with a high level of physical health, only 5 % of people had a safe level of health.
The results of psychomotor studies indicate that most of the surveyed students attained average levels in all indicators of professionally important qualities. On the basis of the research, methodological recommendations for the implementation of PPFP in the educational process of a medical college with the selection of appropriate forms, methods, methodologies and pedagogical conditions for their implementation were developed.
References
2. Горбунова М. В. 333 современные профессии и специальности : 111 информационных профессиограмм /М. В. Горбунова, Е. В. Кирилюк. – Изд. 2-е, доп. и перераб. (Справочники). – Ростов на/Дону : Феникс, 2010. – 443 с.
3. Донченко В. І. Методика навчання здоров’язбережувальних технологій студентів медичного університету : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання» / Вікторія Іванівна Донченко. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2016. – 20 с.
4. Дуб Н. Теоретико-методологічні засади реформування медсестринства / Н. Дуб // Ефективність державного управління : зб. наук. праць. – Вип. 24. – Львів, 2010. – С. 89–95.
5. Ефремова Т. Г. Формирование физической культуры студентов медицинских колледжей на основе интенсификации самостоятельной работы : автореф. дис. … канд. пед. наук. – Краснодар, 2011. – 20 с.
6. Капцов В. А. Труд и здоровье медицинского работника как проблема гигиены труда / В. А. Капцов // Медицинская помощь. – 1996. – № 2. – С. 15–17.
7. Касевич Н. М. Охорона праці та безпека життєдіяльності медичних працівників / Н. М. Касевич. – Київ : Медицина, 2010. – 248 с.
8. Класифікатор професій ДК 003:2010. // Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 16 серпня 2012 року N 923).
9. Мицкан Б. М. Професійно-прикладна фізична підготовка у технічних закладах освіти / Б. М. Мицкан, Р. В. Римик, Л. Б. Маланюк // Вісник Прикарпатського університету. – Серія «Фізична культура». – Івано-Франківськ, 2014. – Вип.20. – С. 122–127.
10. Міронов Є. В. Профілактична спрямованість професійної діяльності фахівців сестринської справи // Є. В. Міронов, Л. М. Міронова, Р. В. Римик / Вісник Прикарпатського університету. – Серія «Фізична культура». – Івано-Франківськ, 2013. – Вип. 17. – С. 236–241.
11. Раевский Р. Т. Проблема физической подготовлености современного человека и пути ее решения на пороге ХХI века / Р. Т. Раевский // Физическая культура, спорт, туризм – в новых условиях развития стран СНГ : Междунар. науч. конгр. – Минск, 1999. – Ч. ІІ. – С. 20–24.
12. Римик Р. В. Валеологічна освіта у системі спортивно-оздоровчої роботи зі студентами ВНЗ / Р. В. Римик, Л. Б. Маланюк, Р. М. Партан // Вісник Прикарпатського університету. – Серія «Фізична культура». – Івано-Франківськ, 2013. – Вип. 17. – С. 3 7.
13. Римик Р. В. Особливості професійної діяльності медичних сестер в умовах реформування галузі / Р. В. Римик, Є. В. Міронов // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія № 15 : «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт» : зб. наук. праць ; за ред. Г. М. Арзютова. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2013. Т. 1. – Вип. 7 (33). – С. 544 549.
14. Римик Р. В. Педагогічні умови формування рівня рекреаційної активності у студентів вищої школи / Р. В. Римик, Л. Б. Маланюк, А. В. Синиця, О. М. Лещак, В. Р. Римик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія № 15 : «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт» : зб. наук. праць : за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 5. – К (86) 17. – С. 272–275.
15. Романова Е. С. 99 популярных професий. Психологический анализ и професиограмы / Е. С. Романова. – 2-е изд. – Санкт-Петербург : Питер, 2003. – 464 с.
16. Сафина О. Г. Состояние здоровья, психологические и деонтологические аспекты деятельности средних медицинских работников : автореф. дис. ... канд. мед. наук / О. Г. Сафина. – Санкт-Петербург, 2007. – 20 с.
17. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів / Л. П. Сергієнко. – Київ : Олімп. літ., 2001. – 440 с.
18. Шегедин М. Б. Медико-соціальні основи реформування медсестринських кадрових ресурсів системи охорони здоров’я : автореф. дис. … д-ра мед. наук / М. Б. Шегедин. – Київ, 2001. – 27 с.