Morphofunctional Features of Students with a Flat Back in the Process of Physical Education
Keywords:
physical education, students, flat back, biogeometric profile, physical readinessAbstract
The article deals with the biogeometric profile of a posture and physical preparedness of students with a flat back in the process of physical education. The analysis of scientific and methodological literature, Internet sources showed that in practical and theoretical terms the problem arose of adapting a person to various influences that cause changes in the human body. Of all the diversity of the diagnosed modern students’ diseases the violations of posture are the most common. It was found out that the number of students with flat back was the following: the first year of study – 9,6 %, the second year of study – 8,3 %, the third year of study – 5,2 %, the fourth year of study – 7,4 %. It has been revealed that studies of the level of exercise endurance of the torso muscle of students with a flat back showed a more pronounced tendency toward changes in the average values of this index from freshmen to the older students.
It was found out that the fourth-year students with an average level of biogeometric profile of posture had lower average values in manifestation of strength endurance of the muscles of the trunk and flexibility of the spinal column, hip joint mobility and hamstring elasticity as compared to the1st-year students.
The importance of scientific search for various innovative approaches to the organization of preventive and curative and corrective measures in the process of physical education of students with impaired posture is noted by many scientists. Prospects for further research will be related to the development of the concept of prevention and correction of functional disorders of the musculoskeletal system of students in the process of physical education.
References
2. Дудко М. В. Профілактика порушень біогеометричного профілю постави студентів у процесі фізичного виховання : автoреф. дис. … канд. наук з фiз. вих. та спoрту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне вихoвання різних груп населення» / М. В. Дудкo. – Київ, 2016. – 20 с.
3. Кашуба В. А. Биомеханика осанки. / В. А. Кашуба. – Киев: Олимп. лит., 2003. – С. 30–206.
4. Кашуба В. О. Використання веб-ресурсів у процесі фізичного виховання студентської молоді / В. О. Кашуба, С. М. Футорний, М. В. Дудко // Спортивний вісник Придніпров’я : наук.-практ. журн. Дніпропетровського держ. ін-ту фіз. культури і спорту. – 2015. – № 2. – С. 69–75.
5. Кашуба В. А. Із досвіду використання інформаційних технологій у процесі занять фізичним вихованням різних груп населення / В. Кашуба, С. Футорний // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. ЛесіУкраїнки, 2016. − Вип. 21. – С. 81–90.
6. Кашуба В. А. Современные подходы, методики и технологии к формированию здорового образа жизни студентов в процессе физического воспитания / В. А. Кашуба, М. В. Дудкo // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені лесі Українки. – 2015. – Вип. 17. – С. 52–57.
7. Кашуба В. А. Технология профилактики нарушений осанки студентов в процессе физического воспитания / В. А. Кашуба, М. В. Дудкo // Наука и спорт: современные тенденции. – Т. 11. – № 2. 2016. – С. 24–31.
8. Кашуба В. А. Формирование моторики человека в процессе онтогенеза / В. А. Кашуба, Е. М. Бондарь, Н. Н. Гончарова, Н. Л. Носова. – Луцк : Вежа-Друк, 2016. – 232 с.
9. Кашуба В. А. Моделирование и интегрирование информационной среды формирования здорового образа жизни в образовательный процесс высших учебных заведений / В. А. Кашуба, С. М. Футорный // Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту : зб. наук. праць [Електронний ресурс]. Харків : ХДАФК, 2017. − Вип. 1 С. 46–50.
10. Кoлoс М. А. Типoлoгічні oсoбливoсті пoстави студентів мoлoдших та старших курсів Націoнальнoгo університету державнoї пoдаткoвoї служби України / М. А. Кoлoс, І. Й. Малинський, В. В. Яременкo // Наукoвий часoпис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгoманoва : зб. наук. праць / ред. Г. М. Арзютoв ; МOН України, НПУ ім. М. П. Драгoманoва. – Київ, 2015. – Т. 1. – Вип. 7(33). – С. 363–368.
11. Лопацький С. В. Аналіз корекційно-профілактичних технологій використовуваних у процесі фізичного виховання студентів з функціональними порушеннями опорно-рухового апарату / С. В. Лопацький, І. П. Випасняк, О. В. Вінтоняк // Вісник Прикарпатського університету. – Серія «Фізична культура». – 2016. – Вип. 23. – С. 3–11.
12. Лопацький С. В. Корекція порушень постави студентів у процесі фізичного виховання з урахуванням стану біогеометричного профілю : автореф. дис. … канд. наук з фізичного виховання і спорту за спец.: 24.00.02 – Фiзична культура, фiзичне виховання рiзних груп населення / С. В. Лопацький. – Івано-Франківськ, 2016. – 20 с.
13. Мартынюк O. А. Кoррекция нарушений прoстранственнoй oрганизации тела студентoк в прoцессе физическoгo вoспитания : автoреф. дис. … канд. наук пo физ. вoспитанию и спoрту : 24.00.02 «Физическая культура, физическoе вoспитание разных групп населения» / O. А. Мартынюк. – Киев, 2011. – 20 с.
14. Нoсoва Н. Л. Oценка сoстoяния oсанки студентoв в прoцессе физическoгo вoспитания на oснoве визуальнoгo скрининга / Н. Л. Нoсoва, М. В. Дудкo // Спoртивна наука України. – Львів, 2015. – С. 30–35.
15. Юмашева Л. І. Реабілітація студентів музичнoгo вузу з пoрушеннями пoстави в прoцесі фізичнoгo вихoвання / Л. І. Юмашева, М. М. Філіппoв // Наукoвий часoпис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгoманoва / ред. В. П. Андрущенкo ; МOНМС України, НПУ ім. М. П. Драгoманoва. – Київ, 2013. – Вип. 5(30)13. – С. 539–543.