Interdisciplinary Links While Mastering Tourism in a Specialized Senior Secondary School
Keywords:
interdisciplinary links, tourism, profile education, elective courses, sport directionAbstract
According to literary sources, many scholars have raised the question of interdisciplinary links formation during the profile education. Nevertheless, it was revealed that establishing of these links while mastering tourism on the profile level was not studied. Research objectives included analysis of information regarding ensuring interdisciplinary links in the process of sport education, elaboration and approbation of the scheme for the implementation of interdisciplinary links while adopting the specialized classes on tourism in a senior secondary school. In the article, establishing of interdisciplinary links in the process of mastering tourism by senior pupils is theoretically justified. Range of educational disciplines is presented as well as several chapters of their educational material that can increase specialized knowledge and skills of senior pupils who study tourism on the profile level. The scheme of ensuring interdisciplinary links formation while adopting the tourism oriented education in a senior secondary school is given. The list of elective courses that enhance specialized knowledge level of senior pupils who expressed interest to study tourism on the profile level is presented. Approbation made it possible to confirm the effectiveness of the obtained results.
References
2. Капіруліна С. Л. Реалізація міжпредметних зв’язків на уроках географії в профільній школі засобами шкільного підручника / С. Л. Капіруліна, М. О. Кобзар // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [голов. ред. В. М. Мадзігон ; наук. ред. О. М. Топузов]. – Київ, 2012. – Вип. 12. – С. 415–421.
3. Липова Л. Профільне навчання: проблеми, перспективи, досвід / Л. Липова, В. Малишев, Т. Паламарчук // Освіта і управління. – 2007. – Т. 10, № 1. – С. 49–56.
4. Марлова А. С. Міжпредметні зв’язки англійської та латинської мов у вищих медичних навчальних закладах / А. С. Марлова // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки : тези XV Міжнар. наук.-практ. конф., 2–4 черв. 2011 р. – Харків, 2011. – С. 225–227.
5. Навчальна програма з фізичної культури, профільний рівень 10–11 клас / рек. М-вом освіти і науки України (лист №1/11-8298 від 31.08.10) [Електронний ресурс] / В. Єрмолова [та ін.]. – Київ, 2010. – Режим доступу : http://kominternovskiy-ruo.edu.kh.ua/novini/id/119.
6. Наказ МОН №1456 від 21.10.2013 р. «Про затвердження Концепції профільного навчання у старшій школі» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua.
7. Програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів. Спортивний профіль, 10–11 клас (Лист МОН від 14.01.2004 р. № 1/11 – 95) / С. І. Операйло [та ін.] // Фізичне виховання в школі. – 2004. – № 2. – С. 7–15.
8. Рудіна О. М. Освітній простір та виховний потенціал профільного навчання за спортивним напрямом як універсальні складові навчально-виховного процесу в старшій школі / О. М. Рудіна // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – Львів, 2010. – Ч. 2, № 17. – С. 187–193.
9. Тимошенко О. В. Використання програмно-цільового підходу в організації спортивно-масових заходів майбутніх вчителів фізичної культури / О. В. Тимошенко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. праць / за ред. проф. С. С. Єрмакова. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2007. – № 12. – С. 137–140.
10. Фруктова Я. С. Диференціація навчання в профільних класах біологічного спрямування (на матеріалі курсу «Загальна біологія») : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ; Я. С. Фруктова – Київ, 2003. – 241с.