Limiting and Stimulating Factors of Formation of Values of a Healthy Lifestyle of Students
Keywords:
students, higher education institutions, factors, physical education, value, healthy lifestyleAbstract
In the article on the basis of expert evaluation, the limiting and stimulating factors of formation of the values of a healthy lifestyle of students of higher educational institutions are determined. Fourteen experts participated in the study. According to the results of the study it was established that the main limiting factors are unformed value orientations on health and healthy lifestyle, limited knowledge of the possibilities of physical education in formation of valuesof healthy lifestyle; absence of a scientifically based model for formation of the values of healthy lifestyle in the process of physical education. Stimulating factors are a clear organizational model and methodological support of extracurricular activities, providing students with the freedom to choose the types of physical culture and recreational activities according to their interests, needs and opportunities, creating the appropriate conditions for ensuring regular motor activity of students during vacation time, during examinations period.
References
2. Благій О. Л. Рухова активність як фактор формування здорового способу життя учнівської молоді / О. Л. Благій, О. В. Андрєєва // Актуальні проблеми фізичного виховання, реабілітації, спорту та туризму : матеріали ІІІ-ї міжнар. наук. практ. конф. – Запоріжжя : КПУ, 2011. – С. 27–28.
3. Заболотна Т. М. Формування здорового способу життя студентської молоді як складова «Сімейно-побутової культури» / Т. М. Заболотна // Вісник Сумського національного аграрного університету : наук. журн. – Серія «Економіка і менеджмент». – Суми : СНАУ, 2015. – Вип. 4 (63).
4. Захаріна Є. А. Особливості формування мотивації студентів до здоров’язберігаючої діяльності / Захаріна Є. А. // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – 2015. – № 3 К (56) 15. – С. 164–167.
5. Катерина У. М. Соціально-педагогічні передумови впровадження навчально-оздоровчих комплексів в процес фізичного виховання студентів / У. М. Катерина, О. В. Андрєєва // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. – 2014. – Вип. 14. – С. 18–22.
6. Кашуба В. А. Анализ использования здоровьесберегающих технологий в процессе физического воспитания / В. А. Кашуба, С. М. Футорный, Е. В. Андреева // Теория и методика физической культуры. – Алматы, 2012. – № 1. – С. 73–81.
7. Круцевич Т. Ю. Рекреативні заняття як чинник формування дозвільної культури / Т. Ю. Круцевич, О. В. Андрєєва, О. Л. Благій // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2008. – № 1. – С. 3–8.
8. Круцевич Т. Ю. Теоретичні основи дослідження фізичної рекреації як наукова проблема / Т. Ю. Круцевич, О. В. Андрєєва // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2013. – № 1. – С. 5–13.
9. Садовський О. Аналіз передумов розробки технології формування рекреаційної культури студентської молоді / О. Садовський, О. Андрєєва // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – 2015. – № 20. – С. 39–44.