Formation of Motivation to Increase of Motor Activity of Junior Pupils

Authors

  • Vasyl Ozaruk Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

Keywords:

motivation, need, technological model, motor activity

Abstract

The article examines the effectiveness of the experimental program «Formation of need to increase of motor activity of junior pupils» and ways of its implementation into the process of physical education at motivational-convincing, training-activity and personal-encouraging stages.

Also it is highlighted its impact on condition of formation of the main components of the need: motivational-informational, emotional-volitional and behavioral.

The objective of the program is formation of need in the increase of motor activity of junior pupils. The content of the developed program is aimed at motivational factors and optimization of the motor day regime of pupils in interconnection school-family with the basis on small forms of physical training in the course of a school day (gymnastics before classes, dynamic minutes, active breaks, pauses, sports hour in a day-care center).

Development of the program «Formation of the need in increase of motor activity of junior pupils» was introduced into the practice of physical education from the position of technological approach in concordance with the technological model it foresaw aim, objectives, components, stages of realization, pedagogical support in cooperation school-family; forms of physical exercises; methods and teaching techniques; principles and results of estimation of its effectiveness.

References

1. Ареф’ев В. Г. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту) : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / В. Г. Ареф’ев, Г. А. Єдинак. – 3-тє вид. перероб. і доп. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О. А., 2007. – 248 с.
2. Дубогай О. Д. Роль фізичного виховання в системі оздоровчих заходів у загальноосвітніх навчальних закладах / О. Д. Дубогай, І. В. Поташнюк // Фіз. виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. – 2011. – № 4. – С. 21–26.
3. Дутчак М. В. Спорт для всіх в Україні: теорія та практика : монографія / М. В. Дутчак. – Київ : Олімп. л-ра, 2009. – 279 с.
4. Іщенко О. С. Формування мотивації підлітків до занять фізичною культурою в умовах навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вихо¬вання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / О. С. Іщенко. – Київ : Нац. ун-т фізичного виховання і спорту України, 2016. – 22 с.
5. Козак Є. М. Формування мотиваційно-ціннісного ставлення до фізичного виховання / Є. М. Козак // Фізичне виховання в школі. – 2002. – № 4. – С. 51–52.
6. Круцевич Т. Ю. Основні напрямки вдосконалення програм фізичного виховання школярів / Т. Ю. Круцевич // Теорія і методика фіз. вих. і спорту. – 2006. – № 4. – С. 20–27.
7. Мицкан Б. М. Вплив психологічних чинників на рухову діяльність / Б. М. Мицкан // Педагогіка, психологія та медично-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2007. – № 6. – С. 197–199.
8. Презлята Г. В. Педагогічна підтримка школярів у формуванні здорового способу життя [Електронний ресурс] / Г. В. Презлята, Б. П. Лісовський, З. М. Остап’як // Вісник Прикарпатського університету. Серія : Фізична культура. – 2013. – Вип. 18. – С. 10–17. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ vpnu_fiz_kult_2013_18_3.
9. Хекхаузен X. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен. – 2–е изд., стереотип. – СПб. : Питер ; М. : Смысл, 2003. – 860 с.

Published

2016-09-30

Issue

Section

Physical Education of Different Groups

How to Cite

Formation of Motivation to Increase of Motor Activity of Junior Pupils. (2016). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 23, 32-38. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/242